מה עומד מאחורי הורדת החשיפה לעמוד הפייסבוק של מפלגת עוצמה יהודית?

מפלגת עוצמה יהודית התלוננה לוועדת הבחירות על כך שפייסבוק הורידה את החשיפה לעמוד של עו"ד איתמר בן גביר בגלל חשש שהמפלגה תיכנס לכנסת • בפייסבוק טוענים כי הסיבה לכך היא "ההפרות הרבות והחמורות של כללי הקהילה מצד בן גביר"

איתמר בן גביר, יו"ר מפלגת עוצמה יהודית / צילום: תמר מצפי
איתמר בן גביר, יו"ר מפלגת עוצמה יהודית / צילום: תמר מצפי

מה עומד מאחורי הורדת החשיפה לעמוד הפייסבוק של מפלגת עוצמה יהודית? במפלגה טוענים כי פייסבוק הורידה את החשיפה לעמוד של עו"ד איתמר בן גביר בגלל חשש שהמפלגה תיכנס לכנסת, ופנו לוועדת הבחירות בדרישה שתתערב.

בתגובה לפניית הוועדה, פייסבוק השיבה כי החשיפה לעמוד אכן ירדה, אך הסיבות לכן הן ההפרות הנשנות של בן גביר על חוקי הקהילה.

הפרשה החלה לפני מספר ימים, כאשר בעוצמה יהודית התלוננו כי נתוני החשיפה בחשבון הפייסבוק של בן גביר הולכים ופוחתים. מבדיקה שנערכה יחד עם איש מקצוע המומחה לרשתות חברתיות עלה כי אכן יש ירידה בחשיפה לדף, ובעקבות זאת עתרה עוצמה יהודית לוועדת הבחירות בדרישה להורות לפייסבוק לחשוף אם היא אכן מפחיתה את כמות החשיפה של הדף לאנשים.

בעתירה ביקשה עוצמה יהודית מיו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט ניל הנדל, להורות לפייסבוק לא לפגוע בחשיפת הדף של בן גביר, שכן לטענתם מדובר בהתערבות פסולה בבחירות.

פייסבוק מצידה הסבירה לוועדת הבחירות כי קיימות שלל הפרות של בן גביר על חוקי הקהילה של פייסבוק. בחברה ציינו גם כי הם כבר הסירו גישה לשלושה פוסטים של בן גביר בהם מוזכרים מאיר כהנא ובנצי גופשטיין, אשר אזכורם, לטענת פייסבוק, מהווה "הפרה של כללי השימוש" ברשת החברתית.

"אין מדובר בהפתעה מבחינת בן גביר", נכתב במכתב בתשובה של פייסבוק. "אין מדובר במקרה יחיד ובודד של הפרה, ואין מדובר באירוע שקרה לפתע פתאום, חמישה ימים לפני הבחירות. בן גביר ידע - ולמצער היה עליו לדעת - כי מתן במה ופרסומם של גופשטיין ומאיר כהנא אינם מקובלים בשירות פייסבוק, בפרט כאשר בן גביר מודע היטב לכך שגופשטיין עומד בראש ארגון להבה, והיה עליו לדעת כי פייסבוק רשאית לנקוט כל פעולה בפרופיל נוכח ההפרות החוזרות ונשנות, והכול בהתאם לתנאי השירות".

בתגובה טענה פייסבוק כי פרקטיקות האכיפה של החברה שואפות להפחית את ההפצה של תוכן מפר: "כתוצאה מכך, ההפרות הרבות והחמורות של כללי הקהילה מצד בן גביר השפיעו על הפצה של תכנים נוספים ששותפו מהפרופיל שלו".

בן גביר רואה את הדברים באופן שונה לגמרי. "בפייסבוק יכולים להמשיך לספר לנו סיפורים", הוא מסר בהודעה לתקשורת, "כאשר ברור שהם חוששים מדבר אחד: כניסה של עוצמה יהודית לכנסת תביא להקמת ממשלת ימין חזקה, שתיישם מדיניות ימין לא רק בדיבורים אלא גם במעשים. אני מקווה שהשופט הנדל יעשה צדק ויורה לפייסבוק לחדול מההתערבות הבוטה שלה בבחירות, וככל שזה לא יקרה, נשקול ערעור לבית המשפט העליון".