יום השבתון בקניונים: עומס בדיזנגוף סנטר, תור ארוך לגלידה חינם

למרות העומס בקניון, החנויות עצמן לא עמוסות; אחת המוכרות: "גם מי שנכנס לא באמת רוצה לקנות. רוב האנשים הגיעו רק כדי להסתובב או לבלבל את המוח" • מה מפחיד יותר את הציבור - הקורונה או תוצאות הבחירות? וכמה כסף הוצאנו על קניות ובילויים ביום השבתון?

יום בחירות 2020 בדיזנגוף סנטר בתל-אביב / צילום: שירי דובר, גלובס
יום בחירות 2020 בדיזנגוף סנטר בתל-אביב / צילום: שירי דובר, גלובס

בתל-אביב כמו בתל-אביב, יום השבתון נראה כיום חג. בתי הקפה שוקקים מתמיד, והקניונים מלאים, גם אם החנויות עצמן לא עמוסות. משפחות צועדות ברחוב, והשמש שזורחת רק תורמת להזדמנות לבלות.

בניצנים לדאגה ניתן להבחין על סמך מספר עוטי מסכות שנראים פה ושם, או על סמך שיחות עם עוברות ועוברי האורח.

"הקורונה יותר מטרידה אותי מהבחירות", מבהיר ר', שצעד עם שתי בנותיו במרכז העיר. "תוצאות הבחירות הרי ידועות מראש". עם זאת, הוא מבהיר כי הוא כבר דאג להצביע בבוקר, וחשוב היה לו שבנותיו יצטרפו וישלשלו בעצמן את המעטפה. "אז מה אם זו הפעם השלישית?", אמר.

ק' ופ' מתל-אביב צעדו בדיזנגוף סנטר עם בתם הפעוטה. "אנחנו בדיוק חוזרים מהקלפי", סיפרו. "התוצאות של הבחירות מפחידות אותנו יותר, למרות שגם הקורונה מלחיצה. חזרנו אתמול מפראג. במקרה יצא שהגענו ישר לבחירות, אבל גם לא היה מצב שלא היינו מצביעים".

יקיר הגיע לטייל בתל-אביב ממבשרת ציון. הוא עדיין לא הצביע, אבל אומר שיעשה זאת בהמשך היום. "הקורונה מפחידה אותי הרבה יותר מתוצאות הבחירות. זו הרי יכולה להיות מגפה שתעשה נזק רב לבריאות ולכלכלה העולמית. התוצאות של הבחירות לא מדאיגות, הן רצונו של השם". 

דיזנגוף סנטר ביום הבחירות מועד ג' 2020 / צילום: שירי דובר, גלובס
 דיזנגוף סנטר ביום הבחירות מועד ג' 2020 / צילום: שירי דובר, גלובס

בת שבע היא פנסיונרית, וגם היא מתל-אביב. פגשתי אותה כשישבה לבדה באחת הקומות בדיזנגוף סנטר. לדבריה, היא הצביעה על הבוקר. "התוצאות של הבחירות לא מטרידות אותי, ואני רק מקווה שמי שצריך להיות ראש ממשלה, יזכה. אבל הקורונה מטרידה מאוד. היא יכולה לפגוע בהרבה מאוד אנשים ולגרום לנכויות. אני משתדלת, בגלל מצבי, שלא להיות ליד אנשים שאני חושדת שהם חולים. אני גרה כאן, במגדל דיזנגוף. היום המטפלת שלי לא באה, אז ירדתי למטה לקצת זמן. בגילי אני רק רוצה שיהיה טוב לכולם". 

באחת הקומות בדיזנגוף סנטר השתרך תור ארוך במיוחד. מתברר כי המבצע של הסנטר, "פעם שלישית גלידה", שבמסגרתו הוענקה גלידה בחינם, עשה את העבודה ומשך אליו קהל. 

"אחרי שאסיים את הגלידה אצביע", אומרת ורד מתל-אביב, "אכפת לי מאוד מהתוצאות, ומהקורונה פחות. אני רק מקווה שאני צודקת". חברתה רבקה מבת ים תלך גם היא להצביע בהמשך. "בגילי, 71, הכי מטריד אותי שלא מעלים את קצבת הזקנה. זה הכי חשוב לי, ולא משנה לי אם מישהו גונב או לא גונב. הרי כולם גנבים. חשוב לי שיתנו לי את מה שמגיע לי. הקורונה? היא פחות מדאיגה מקצבת הזקנה. בן אדם עם נכסים ושכר טוב בפנסיה, צריך לקצץ לו לטובת אלה שאין להם".  

בחירות 2020 מועד ג' , דיזנגוף סנטר / צילום: שירי דובר, גלובס
 בחירות 2020 מועד ג' , דיזנגוף סנטר / צילום: שירי דובר, גלובס

אנה מכפר-סבא הגיעה לתל-אביב עם שלוש בנותיה לבקר את תמר דודתה. לדברי תמר, שכבר הצביעה מוקדם, "היו הרבה יותר צעירים בתור מבפעם שעברה, ואני עוד גרה במרכז. זה שימח אותי, כי אני רוצה שינוי רציני. הקורונה פחות מטרידה, אני פטליסטית, אז אני לא דוגמה". אנה תצביע כשתחזור לכפר-סבא, וגם היא מקווה שיהיה שינוי, גם בנוגע לתוצאות הקורונה אשר "מטרידה אותי כמו כל מחלה". 

ע' מוכרת באחת מחנויות הבגדים בסנטר. היא מתל-אביב, גרה ברחוב הסמוך. "לא אכפת לי לעבוד היום, כי זו ממילא המשמרת שלי, ואחריה אצביע. זו לא הייתה שאלה", היא אומרת. "הכי מדאיג אותי שעוכרי ישראל הגבירו את הכוח שלהם. לגבי הקורונה? אני לא שאננה". לגבי התנועה הדלילה בחנות היא מעידה כי "צודקת, אבל יש פיקים, וגם אז מי שנכנס לא באמת רוצה לקנות. רוב האנשים הגיעו לכאן רק כדי להסתובב או לבלבל את המוח".

בגינת הכלבים בגן מאיר בתל-אביב, כנרת, בת 25, מנגנת בגיטרה. לדבריה, היא תלך להצביע יותר מאוחר - "בבאסה וחוסר תקווה, אבל אין ברירה. באחרונה לא הצבעתי, גם מתוך ייאוש וגם עצלנות. עשינו אירוע של עמותת 'חופש לכולנו'. מסיבת בחירות. מוזר שדווקא אז לא הצבעתי, אבל אני ככלל מעדיפה כמה שפחות שליטה של המדינה. אני עדיין לא סגורה לגמרי על למי אצביע. אני ימין כלכלי ושמאל מדיני. אז לא קל, כי אין למי להצביע. אני גם חיה באזור שלא נעים להיות ימני. אני קוראת לזה 'השמרן הביישן'. הקורונה? אותי היא עדיין לא מטרידה. לפחות לא בשלב הזה". 

גינת הכלבים בגן מאיר ביום הבחירות, תל אביב / צילום: שירי דובר, גלובס
 גינת הכלבים בגן מאיר ביום הבחירות, תל אביב / צילום: שירי דובר, גלובס

גם תמיר, בן 28, עדיין לא הצביע" "נראה לי שאני יודע למי, אני כמעט סגור על זה - גנץ, ליברמן או הפירטים. הקורונה מטרידה אותי, כי זה רק עניין של זמן". 

שירה, 32: "הצבעתי. בפעם שעברה הצבעתי לפי צו השעה ולא לפי צו מצפוני. עכשיו תיקנתי. הקורונה מטרידה, אבל קצת פחות מהבחירות".

דורון, בן 56: "אצביע בעבודה, אני אח בבית חולים. הקורונה ממש לא מפחידה אותי. התוצאות של הבחירות מטרידות, מאז ומתמיד אני מצביע לאותה המפלגה. אני רוצה שיהיה שמאל בארץ, אז תמיד אצביע להם". 

מאיר, בן 61 מנתניה, הגיע לשוק בצלאל כדי לטייל עם המשפחה "וליהנות מיום שקט בתל-אביב". הוא הצביע כבר, ולא הייתה לו כל התלבטות למי. "הצבעתי בשבע וחצי. כמובן שמטרידה אותי התוצאה - ניחא אם ייצא תיקו, אבל אני מקווה שלא אתאכזב הפעם מהתוצאה. הקורונה? היא ממש לא מטרידה. זו סוג של פניקה בעולם, ויש מחלות יותר מסוכנות. משפעת מתים מיליונים, במיוחד במקרה הזה שהוא פחות מסוכן לילדים", הוא אומר. 

אור מתל-אביב, בן 31, עומד עם חבריו בסמוך לאחת המסעדות ליד השוק. הוא הצביע כבר וללא התלבטות. "הצבעתי אותו הדבר כמו בפעמים הקודמות. אני חושש מהתוצאות, כי הגענו למצב של שיסוע שמחייב שינוי. הכול פה מחנות, אנחנו כמו קבוצות כדורגל. לשמחתי אני עובד בהייטק, אז אני יודע שיש אנשים ערכיים, ואותם אני רואה. זה לא שאני חי בבועה - גדלתי בצפון ביישוב שנקרא נופית. חזרתי ממילואים בגולני, אז אני מכיר את המדינה. אני אופטימי-חושש. אנשים רק צריכים לדעת לקבל החלטות אמיצות". בנוגע לקורונה הוא לא חושש. "אנחנו חיים במקום שיידע איך לטפל בזה", הוא אומר.

יואב, בן 25, ברמן באחד הברים בכרם התימנים, הצביע בבוקר לפני המשמרת. "בבחירות הקודמות הייתי בהודו, אז לא יצא לי להצביע. הפעם הצבעתי בשונה ממה שהצבעתי לפני פעמיים, אבל באותו הכיוון. אני לא חושש מהתוצאות - הכול יהיה אותו הדבר; מה יש לחשוש? מהקורונה אני כן חושש, אבל בעיקר מהבידוד. אני אמור לטוס בעוד שבוע לאנדורה, ובדיוק התגלתה גם שם המחלה. אני מקווה שיסתדר. אם יבטלו, הלוואי. בטח אקבל בחזרה את הכסף. מפחיד אותי לנסוע, ושאז יהיה הבלגן של הבידוד".

בוחרים בשופינג: יותר מ-2.6 מיליון עסקאות בסכום של למעלה מ-630 מיליון שקל

מנתוני חברת שב"א (שירותי בנק אוטומטיים), מפעילת מערכת התשלומים הלאומית באשראי, עולה כי בשעות הצהריים החלו עומסים של רכישות בכרטיס אשראי. הנתונים מצביעים על כך שבין השעות 9:00 ל-16:00 ביצעו הישראלים למעלה מ-2.6 מיליון עסקאות אשראי בסכום כולל של למעלה מ-630 מיליון שקל.

קצב העסקאות בכרטיסי אשראי חצה את ה-7,000 עסקאות לדקה בין 13:00 ל-14:00. בשעה זו בוצעו למעלה מ-450 אלף עסקאות בהיקף של 110 מיליון שקל.

מהשוואה למערכת הבחירות הקודמת שנערכה ב-17 בספטמבר 2019 עולה כי בין השעות 11:00 ל-15:00 עברו במערכות שב"א למעלה מ-1.7 מיליון עסקאות, לעומת 1.56 מיליון עסקאות לפני פחות מחצי שנה. בזמן זה בוצעו עסקאות אשראי בסכום כולל של 395 מיליון שקל, לעומת 360 מיליון בספטמבר האחרון.