"כפו עליי להתבצר בבית. ההוצאות לא עוצרות, ואין מי שמפצה"

דקלה שוטלנד (30), בעלת מותג פאות ותוספות שיער בירושלים, היא מדוכאת חיסון וכעת נמצאת בבידוד בשל נגיף הקורונה • "מן הראוי שהכסף שהעצמאים משלמים בשגרה לביטוח לאומי, מע"מ ומס הכנסה, יחזור אליהם כשהם במצוקה" • עצמאים בבידוד: "גלובס" בפרויקט מיוחד

דקלה שוטלנד / צילום: תמונה פרטית
דקלה שוטלנד / צילום: תמונה פרטית

מי אני

דקלה שוטלנד, מירושלים, נשואה, בת שלושים ואמא לשלושה. לפני כחמש שנים חליתי בסרטן ועברתי השתלת מח עצם, ולפני כמה חודשים חליתי בשלבקת חוגרת, ולכן אני מדוכאת חיסון. אני כמובן חיה חיים רגילים וטובים, ויש לי עסק עצמאי ופופולרי במרכז ירושלים - מותג הפאות ותוספות השיער "שארלוט קוטור". כעת בגלל החשש מקורונה אני בבית בבידוד.

העבודה שלי

אני תופרת ומעצבת פאות. העסק הוא אני, כי זו עבודה שדורשת מגע. גם אם יהיו לי 20 עובדות הן לא יהיו יכולות להחליף אותי. אנשים באים קודם כל בגללי וכי הם מעריכים את העבודה שלי. אפילו כשילדתי אנשים חיכו שאחזור ולא רצו לעבוד עם אחרים.

כך השפיעה עליי התפשטות הקורונה

על פי ההוראות האחרונות של משרד הבריאות עליי להסתגר בבית. אני לא יכולה ללכת לסופר, למכולת ואפילו לשמוע מגילה בבית הכנסת. אני בכלא, בין ארבע קירות, לבד, לא יכולה לעשות כלום. משרד הבריאות קבע שאנשים במצבי חייבים להימנע ממקומות ציבוריים כי מדובר בסכנת חיים, ולכן אני חייבת להיות בבית ולסגור את סלון הפאות זמנית.

בנוסף לכל זה, יש לי פרויקט שנקרא "פאות למען מטרה" - wigs for a cause, שבו גייסתי מעל 100 פאות לנשים חולות. נשים אונקולוגיות מגיעות אליי לחנות, מקבלות שירות כמו כולן ולא משלמות שקל. מעציב אותי שעכשיו אני צריכה להימנע גם מלעזור לאחרים.

מה קורה בינתיים עם העסק

אין לי אובדן כושר עבודה מבחינת ביטוח לאומי. מצד אחד כפו עליי להתבצר בבית, ומצד שני ההוצאות לא עוצרות ואין מי שמפצה. היום זה אני ומחר זה בעלי עסקים אחרים. לדעתי, בקצב הזה הכלכלה כולה תקרוס. בעברי גרתי בארה"ב בתקופת שפעת החזירים, ובכל מקום חילקו מגבונים וחומרי חיטוי. פה זה לא קיים. בכל מדינה אחרת מחטאים את הרחובות, ופה לא עושים את זה. זה לא עניין של זמן, בנאדם לא צריך להיות כלוא אפילו דקה אחת בבית, זה פוגע בחירות שלי כאדם.

מה הממשלה צריכה לעשות

קודם כל להכריז על מצב חירום - כי זה מה שקורה פה. זה לא נגמר רק באנשים שבבידוד, זה גם בחומרים ובמזון שאנחנו מייבאים מחו"ל. הגיע הזמן שבכנסת יפסיקו לריב מי יישב בכיסא הימני או השמאלי, אלא יתחילו לעשות. מן הראוי שהכסף שהעצמאים משלמים בשגרה לביטוח לאומי, מע"מ ומס הכנסה, יחזור אליהם כשהם במצוקה.

אני חושבת שמשרד הבריאות והממשלה מוכרחים לפעול במהירות. הם צריכים לתת לנו, לכל העסקים, חמצן. הכלכלה כולה תלויה בעצמאים, בלעדינו אין מדינה. לא מע"מ ולא מס הכנסה. כולנו הרי מכירים מישהו עצמאי.

החיים בבידוד

כרגע אני יושבת על תוכנית חירום לעסק שלי ומנסה למזער נזקים. התוכנית כרגע היא לעבוד מהבית ולמכור לבעלי עסקים אחרים שימכרו את הסחורה שלי, וכך לצמצם במעט את הנזק שנגרם לי. 

עצמאים שמעוניינים להתראיין למדור זה, צרו קשר במייל ATZMAIM@globes.co.il