"בנק ישראל יצטרך להתערב ולרכוש אג"ח ממשלתיות"

כך אמר אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, בכנס "עסקים, כלכלה, ומשפט בצל הקורונה שמתקיים ללא קהל ומשודר בשידור חי • גרינפלד הוסיף כי ההתנהגות של האג"ח הממשלתיות הפוכה למתרחש בעולם וכי בנק ישראל יצטרך להוסיף ביקושים כדי לעצור את הירידות

"אחד החששות המשמעותיים באירועי מיתון הוא שהמיתון בכלכלה הריאלית יהפוך למשבר פיננסי. ללא הכנסות, ענפי התעופה והתיירות יכולים להיקלע למשבר נזילות וייאלצו לפשוט רגל, למרות שאולי בעוד שנה המצב ישתפר", אמר היום אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות בכנס "עסקים, כלכלה, ומשפט בצל הקורונה", שהתקיים ללא קהל ושודר בשידור חי. הכנס נערך בחסות ובשיתוף בנק הפועלים, שופרסל, מכון הייצוא, איגוד לשכות המסחר, משרד עורכי דין מ. פירון ושות' ובית ההשקעות פסגות.

"משבר בכלכלה הפיננסית הבנקים יכולים למנוע באמצעות הרחבות כמותיות - בנקים ידפיסו כסף ויזרימו לשווקים. היום בנקים מרכזיים כבר קונים אג"חים ממשלתיות. אולי הפדרל רזרב יעשה את זה. ביפן הבנק המרכזי קונה גם מניות, ואלי נראה את אירופה או הפד גם הם מגיעים לשם. הבנקים לא ממהרים להוציא אשראי אבל לבנק המרכזי יש יכולת, אם זה בעזרת רגולציה לעודד חברות שנקלעו לקשיים לקבל תוכניות מיוחדות להזרמת נזילות בשווקים וזאת כדי למנוע את המשבר הפיננסי. יש תופעה מיוחדת בישראל שלא רואים בעולם - בנק ישראל צריך להתערב פה - בכל העולם שוק האגח הממשלתיות המחיר עולה והתשואות יורדות רק בישראל יש ירידה בממשלתיות בעיקר בגלל המון פדיונות שחלק מהם הם של אג"ח ממשלתיות. הבעיה היא שאין ידיים מספיק חזקות מלמטה שקונות את האג"חים הללו כי ישראל מוטה לשוק הריטייל. בנק ישראל יצטרך להתערב ולייצר את הידיים החזקות מלמטה, כמו שקורה בכל העולם".

בתשובה לשאלה האם על ישראל לעשות שימוש בירות מטבע החוץ שלה שעומדות על למעלה מ-300 מיליארד דולר השיב גרינפלד כי "מטרתם של יתרות המטח הן לדאוג למשק הישראלי במצב של סגר עולמי בו אי אפשר לייבא סחורות. אלא שכיום אין לישראל כל בעיה לשלם את החוב הדולרי שלה. בנק ישראל אפילו מרוצה שהשקל נחלש".

עוד אמר גרינפלד כי "בצד המעשי קשה לי לראות תרחיש שבו ממשלות המערב עושות מה שסין עשתה. היתרון שלה הוא שהיא דיקטטורה שיכלה לגרום לאנשים להיות בבית בלי לזוז והיא סיפקה להם שירותים. אני לא רואה מדינה במערב יכולה לגרום לאנשים להיות בבית חודש שלם. כדי לעשות את זה צריך משטר צבאי שיפטרלו ברחובות ואנו רחוקים משם".

גרינפלד טען כי הצעד הנחוץ כעת הוא "רשת ביטחון מהממשלה, כמו שהבטיח טראמפ, והגדלת תקציבים".