סיפורי ת"א: בזמן שמניית קבוצת דלק איבדה 80% משווייה בחודש, מניית הבורסה כמעט ולא הושפעה מהמפולת

קבוצת דלק צנחה היום בבורסה ביותר מ-50% לשווי שוק של 650 מיליון שקל בלבד, בעוד שהבורסה שומרת על שווי של 1.1 מיליארד שקל - השווי של דלק עד השבוע השחור בתולדותיה

יצחק תשובה/ צילום: איל יצהר
יצחק תשובה/ צילום: איל יצהר

מניית קבוצת דלק סיכמה היום את שבוע המסחר המזעזע בתולדותיה. עם ירידה של 51% בסוף היום למסחר, השלימה מניית הקבוצה, אשר חולשת על משאבי גז ונפט אדירים בארץ ובחו"ל, צלילה של יותר מ-80% בערכה תוך שבע. נפילה מדהימה זו, בהשפעת בהלת וירוס הקורונה העולמית והצלילה במחירי הנפט, הופך את מניית דלק, שבשליטת יצחק תשובה, למניה בעלת הביצועים הגרועים ביותר בבורסה בת"א.

שווי השוק של קבוצת דלק הצטמק לכ-650 מיליון שקל בלבד, מה שצפוי לסלול את דרכה אל מחוץ למדד הדגל של הבורסה (ת"א 35) - שבו היא חברה כבר יותר מ-10 שנים ברצף - בעדכון המדדים הקרוב, בעוד כמה חודשים, ואולי אף ממדד ת"א 90, אם מגמת המסחר בה לא תבצע שינוי כיוון חד וברור.

אבל זו עוד הבעיה הקטנה של דלק. לפי דוח תזרים חזוי שפרסמה בימים האחרונים, הקבוצה אמורה לפרוע עד תום שנת 2025 תשלומי חוב (קרן וריבית) לבנקים ולמחזיקי האג"ח שלה בהיקף מצטבר של כ-9.2 מיליארד שקל. המסחר ב-7 סדרות האג"ח של קבוצת דלק מתאפיין גם הוא בירידות שערים חדות במיוחד, שהובילו את  התשואות על מרבית הסדרות לרמות "זבל" תלת-ספרתיות (כ-100%-200%), ובשתיים מהן לתשואות של כ-30% ושל כ-60%.

אלה משקפים את חוסר האמון העמוק של המשקיעים באשר ליכולתה של דלק לעמוד בהתחייבויותיה, ואת חששותיהם הגוברים מפני הסדר חוב שתיאלץ לגבש. לנוכח הירידות החדות ב שוק, הכניסה היום חברת הדירוג  S&P מעלות את חובה של קבוצת דלק לבדיקה עם "השלכות שליליות".

עם "מכפילים של הייטק" עלתה 20% מההנפקה

מול קריסת הני"ע של קבוצת דלק (והלחץ של הבנקים על תשובה עצמו לממש נכסי נדל"ן פרטיים כדי להגדיל את הבטוחות שהעמיד לני"ע), בולטת בעמידותה היחסית מניית הבורסה לני"ע, שעיקר עיסוקה מתרכז במסחר וסליקה של ניירות ערך. המניה אמנם לא הצליחה להתחמק היום מירידות השערים החדות שאפיינו את המסחר בת"א משעות הבוקר, אולם באופן יחסי הירידות בה בגל השלילי האחרון מינוריות, והיא נסחרת במחיר דומה לזה שבו נסחרה בתחילת השנה. כך, ששווי השוק של הבורסה לני"ע נע היום סביב כ-1.1-1.2 מיליארד שקל - הרבה מעל לזה של קבוצת דלק.

העוצמה של מניית הבורסה בולטת גם ביחס לביצועי המדדים הבולטים בהם היא נכללת: ביטוח פלוס שצלל ביותר מ-30% מתחילת החודש והשלים ירידה של יותר מ-40% מתחילת השנה; ת"א 125 שירד בתקופות אלה בכ-20%-25%; ומדד היתר (SME150) עם ירידות של כ-25%-30% מתחילת החודש ותחילת השנה.

כבר במהלך השנה שעברה, עם פרסום דוחותיה הכספיים הראשונים שפורסמו לאחר הנפקת מניותיה (לרבעון השני של 2019), נטען כי תוצאות הבורסה משקפות מכפיל חריג במיוחד (אז כמעט 50 על הרווח שהציגה), וכן כי מכפיל ההון שלה היה רחוק מלאפיין חברות פיננסים ויותר חברות "חלום" מתחום ההייטק. למרות זאת, מאז החלה להיסחר המניה בתחילת אוגוסט 2019 ועד כה, היא הוסיפה לערכה יותר מ-20%, אחרי שהונפקה לפי שווי של קצת יותר מ-700 מיליון שקל.

הנפקת הבורסה לני"ע לא הייתה ההנפקה הפיננסית היחידה ב-2019, ולצידה בוצעו בשנה שעברה כמה הנפקות נוספות בענף - במרכזן חברת כרטיסי האשראי ישראכרט וחברת אלטשולר שחם גמל. שלא כמו מניית הבורסה, שתי האחרונות לא מצליחות בשלב הנוכחי להתחמק מגל הירידות בת"א. עם צניחות משמעותיות, שהגיעו לשיעורים דו-ספרתיים בשתי המניות במהלך יום המסחר הנוכחי, השלימו מניות ישראכרט ואלטשולר שחם גמל ירידות של כ-35% כל אחת מתחילת החודש.

אך בעוד שהירידה במניית ישראכרט מצטברת לכ-40% מתחילת השנה, ולירידה דומה מאז הנפקתה באפריל 2019, לשווי חברה נוכחי של כ-1.6-1.7 מיליארד שקל, הירידות במניית אלטשולר שחם גמל מסתכמות מתחילת השנה בכ-25%, ומאז הנפקתה ביולי 2019 היא מציגה עלייה של כ-25% ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-1.5-1.6 מיליארד שקל.