דעה: פיקוח על מחירי מוצרי החיטוי והניקיון? בשום פנים ואופן

פיקוח על המחיר לא מביא שום פתרון אלא רק משבש את מנגנון המחירים, לא מייצר תמריץ לייצר את המוצרים שבמחסור ובסופו של דבר גורם למחסור קבוע של המוצרים מהמדפים

אלכוג'ל / צילום: shutterstock
אלכוג'ל / צילום: shutterstock

בימים אלה של משבר הקורונה, שומעים לא אחת תלונות על הפקעת מחירים של סוחרים דווקא באותם מוצרים חיוניים. למשל, נמסר כי 8 מסכות שעולות ביום רגיל כ-8 שקלים נמכרות כעת בכ-80 שקל.

האם לא מדובר בהפקעת מחירים בלתי נסבלת? ניצול ציני של מצוקת הציבור? האם לא ראוי לפקח על מחירי המוצרים החיוניים האלה על-מנת לוודא שגם לעניים תהיה גישה אליהם?

התשובה כמובן היא לא. אין שום דבר רע או ציני בעליית מחירי אותם מוצרים. מה שאנחנו עדים לו הוא מנגנון רגיל וטבעי לגמרי של היצע וביקוש. הביקוש לאותם מוצרים עלה בפתאומיות לפני שהיה זמן להיצע להתאים את עצמו, ולכן המחיר עולה. זה הגיוני וטבעי, משום שהרבה אנשים רוצים לקנות מוצרים שנמצאים בחסר בעת הזו.

מעבר לזה, רצוי לדעת שנושא הפיקוח על המחירים על-ידי השלטון קיים ככל הנראה מאז שיש שלטון. יש עדויות היסטוריות לפיקוח על המחירים כבר בתקופה הבבלית, יש לזה עדויות בתקופה הרומית, ולמעשה לאורך כל ההיסטוריה זה למעשה הצעד השכיח ביותר של השלטונות בכל פעם שמוצר נמצא במחסור, ולכן המחיר שלו עולה. זה תמיד גורם לזעם ציבורי, והתגובה היא תמיד אותה תגובה, במטרה לפייס את ההמון הזועם.

אלא שלצערנו זו טעות אשר נובעת מהיעדר הבנה של המושג "מחיר".

מחיר הוא בסך-הכול תמונת מראה שמשקפת את שכיחות המוצרים לעומת הרצון לצרוך אותם. מחיר גבוה משקף את העובדה שיש למוצר ביקוש גבוה מול היצע נמוך באופן יחסי, ומחיר נמוך משקף את זה שיש היצע גבוה מול ביקוש נמוך יחסית.

מערכת מחירים חופשית מאפשרת לכלכלת השוק לתפקד, משום שהיא מאפשרת להקצות משאבים הנמצאים בחסר באופן יעיל. היעדר מערכת מחירים מתפקדת מאפיינת מדינות קומוניסטיות, ולכן שם המראה של תורים היה שכיח, כמו בכל מקום בו יש פיקוח על המחירים. זה היה נכון בברית-המועצות והגוש הקומוניסטי לשעבר, זה נכון בוונצואלה היום, וזה גם נכון בישראל בשוק החמאה למשל, וזו הסיבה למחסור במוצר הזה.

אבל זה גם נכון בעת משבר הקורונה: כאשר מחירי האלכוג'ל והמסכות מאמירים, מתרחשים שני דברים: קודם כל, בגלל שהם הופכים למוצרים יקרים, אנשים לא קונים מסכות "סתם שיהיה בבית" אלא רק מה שהם צריכים, וככה מצליחים לדאוג שיהיו מסכות לכמה שיותר אנשים, ולא רק לראשונים שהגיעו לחנות.

מעבר לזה, המחיר הגבוה מניב רווח גבוה ליצרנים ולמוכרים של אותם מוצרים ומעודד אותם לייצר עוד ועוד על-מנת להרוויח כמה שיותר כסף, מה שמוודא שכמה שיותר מסכות או אלכוג'ל יגיעו לשוק במהירות האפשרית - דבר שיביא לפתרון מהיר למחסור במוצרים אלה ויוריד את המחירים שלהם, עד שנגיע שוב לשיווי-משקל ולמחיר נורמלי.

למעשה, מנגנון המחירים הוא הדרך של השוק לוודא שהמשאבים הנדרשים מגיעים למקום בו הם נצרכים הכי הרבה - במקרה שלנו המסכות והאלכוג'ל.

לפקח על המחיר לא מביא שום פתרון אלא רק שובר את המראה, משבש את מנגנון המחירים, לא מייצר תמריץ לייצר את המוצרים שבמחסור ובסופו של דבר גורם למחסור קבוע של המוצרים מהמדפים, כפי שגם התאוריה הכלכלית וגם 3,000 שנות היסטוריה כלכלית מוכיחות. זה לא הפתרון.

הפתרון אינו להתלונן אלא לתת למנגנון המחירים לפעול בחופשיות ולהבין איך הוא פועל לטובת הציבור. אין משהו אחר טוב מזה. 

הכותב הוא יו"ר קבוצת "הליברלים בליכוד"