האם 280 אלף עצמאים לא יפוצו על סגר הקורונה?

האם ההטבות של ביטוח לאומי למושבתי קורונה באמת פסחו על העצמאים? מתברר שכן • המשרוקית של גלובס

ח"כ היבא יזבק, הרשימה המשותפת / צילום: רפי קוץ, גלובס
ח"כ היבא יזבק, הרשימה המשותפת / צילום: רפי קוץ, גלובס

הבידוד שנכפה על הישראליות והישראלים מעורר לא רק תחושות של שותפות-גורל, אלא גם טענות לאפליה. בין המאשימים הייתה ח"כ היבא יזבק מהרשימה המשותפת. "פניתי לשר האוצר הבוקר במכתב המבקש למצוא פתרון למצב של העצמאים", היא צייצה בטוויטר. "שכירים בבידוד מקבלים ימי מחלה באמצעות תעודת מחלה גורפת, ואילו לעצמאים אין אפשרות כזו. על פי הביטוח הלאומי, יש בישראל כ-280 אלף מבוטחים המסווגים כעצמאים".

משבר הקורונה כמובן מקשה על בעלי עסק עצמאי, אבל פוליטיקאים נוטים לנפח מצוקות לשם ניגוח. האם התיאור של יזבק מוגזם? הנה מה שמצאנו.

בביטוח לאומי מבוטחים יותר מ-4 מיליון עובדים. כ-3.8 מיוליון מאלה רשומים כשכירים. הם עלולים לספוג נזק זמני, בשל הפסד ימי עבודה עקב בידוד-בית, אבל גם נזק ממושך יותר - אם החברה שהם עובדים בה מכריזה על פיטורים או מוציאה אותם לחופשה ללא-תשלום. בשני המקרים, המדינה קבעה הקלות מיוחדות לימי הקורונה.

ההקלות הראשונות הוכרזו ב-4 בפברואר, יומיים בלבד אחרי שהמדינה גזרה בידוד בן שבועיים על החוזרים מכמה מדינות נגועות ועל מי שבא במגע עם נשא. משרד הבריאות הוציא הנחיה להעניק תעודת מחלה לכל מי שהוכנס לבידוד בית. במקום לבקש אישור מרופא, הצהרה כתובה תספיק להם כדי לקבל שכר על ימי ההיעדרות, לפי חוק דמי מחלה (50% מהשכר מהיום השני; שכר מלא מהרביעי). כשחובת הבידוד הורחבה לבאים מכל המדינות, הורחבה גם ההנחיה.

הקלות אחרות נגעו לשכירים שהוצאו לחל"ת, וזכאים לדמי אבטלה חודש אחרי תחילת ה"חופשה". בשל צמצום הפעילות במשק עקב הקורונה, הוחלט שעובדים שיצאו לחל"ת החל ב-1 במרץ לא יצטרכו לנצל את ימי החופשה שלהם לפני שיקבלו דמי אבטלה, ויידרשו לחתום בלשכה פעם בחודש, במקום פעם בשבוע.

נעבור לעצמאים. בביטוח לאומי מבוטחים כ-330 אלף עצמאים, יותר מהמספר שציינה יזבק. אבל 50 אלף מהם עובדים במקביל כשכירים, ולכן זוכים להגנות מסוימות. מה מובטח לשאר? בהנחיית משרד הבריאות להעניק תעודת מחלה נכתב מפורשות שהתעודה "תעמוד בתוקפה ביחס לעובד שביקש זאת ממעסיקו". לעצמאי אין מעסיק, וההנחיה לא נותנת לו שום הטבה חלופית.

בדמי אבטלה המצב יותר מורכב. רוב העצמאים לא זכאים לדמי אבטלה מביטוח לאומי, ולכן ההקלות של ימי הקורונה לא ישפיעו עליהם - אבל במקצועות מסוימים העצמאים מוגנים יותר. המוסד לביטוח לאומי הודיע למשל שאנשים כמו מורי דרך, אמנים ומרצים שעבודתם נפסקה בשל הקורונה יוכלו לבקש דמי אבטלה.

■ בשורה התחתונה: דברי יזבק נכונים. ההנחיה לשלם דמי מחלה לשכירים שייכנסו לבידוד לא כללה הטבה דומה לעצמאים. עם זאת, עצמאים בקבוצה מצומצמת של מקצועות שפרנסתם נפגעה זכאים לדמי אבטלה

● תחקיר: אוריה בר-מאיר

קוד הטמעה: