אחרי ההסתבכות עם הרשויות: סופטבנק נסוגה מחלק מהחילוץ שתוכנן ל-WeWork

לפי הודעה ששלחה סופטבנק לבעלי המניות של WeWork, חקירות של רשות ני"ע האמריקאית משפיעות על האפשרות שתרכוש את נתח המניות בשווי 3 מיליארד דולר אותו הודיעה סופטבנק שתרכוש לאחרונה

מייסד סופטבנק, מאסיושי סון / צילום: רויטרס, Naoki Morita/AFLO
מייסד סופטבנק, מאסיושי סון / צילום: רויטרס, Naoki Morita/AFLO

קבוצת סופטבנק חוזרת בה מחלק מהחילוץ הכספי המתוכנן של חברת משרדי העבודה המשותפים WeWork, כך מסרו מקורות יודעי דבר. העילה לנסיגה היא החקירות הרגולטוריות נגד החברה.

הודעה שנשלחה לבעלי מניות WeWork אתמול (ג') ציינה שסופטבנק מאמינה שהחקירות בהן מעורבת WeWork, שמבוצעות בין היתר על ידי רשות ניירות הערך האמריקאית (SEC) ושל משרד המשפטים הפדרלי, מהוות סיבה ליציאה מהעסקה שהושגה לפני כמה חודשים לקנות מניות של WeWork ב-3 מיליארד דולר מבעלי המניות הקיימים.

אחד מבעלי המניות הקיימים הוא אדם נוימן, המייסד והמנכ"ל לשעבר של החברה-האם We, שהייתה לו הזכות למכור מניות ב-970 מיליון דולר במסגרת ההסדר מאוקטובר שהוביל להדחתו ממועצת המנהלים של החברה.

סופטבנק עדיין תעזור לחברה, ונכון לעכשיו לא תיפגע ההזרמה הישירה בסך 5 מיליארד דולר של סופטבנק ל-WeWork, כסף שחברת ההזנק הזו זקוקה לו נואשות כדי לשרוד, בייחוד כעת על רקע מגיפת הקורונה, שמרוקנת את שולחנות העבודה שלה. חלק מהסכום זה, כולל הון חדש של 1.5 מיליארד דולר, כבר הושקע ב-WeWork.

ענקית ההשקעות היפנית לא ביטלה במפורש את העסקה, וייתכן כי ההודעה לבעלי מניות WeWork היא רק טקטיקה של מו"מ, או דרך לדחות את ההשקעה שלה כאשר השווקים נשארים תנודתיים.

מניות סופטבנק צנחו ביותר מ-8% במסחר הבוקר (ד') בטוקיו, לרמתן הנמוכה ביותר מאז 2016.

סופטבנק קיבלה לאחרונה בקשה למידע מה-SEC ומשרד המשפטים, וכן ממדינת ניו יורק, על נוהלי העסקים של WeWork והתקשורת שלה עם המשקיעים.

לפני כן הודיעה סופטבנק לבעלי מניות WeWork שהיא מתכננת להתחיל את קניית המניות הקיימות מהם ב-1 באפריל.

אותה קנייה של 3 מיליארד דולר שסופטבנק נסוגה ממנה הייתה חלק מפתח בעסקת החילוץ של WeWork באוקטובר. סופטבנק הצילה את WeWork ממחנק מזומנים בעקבות ביטול ההנפקה המתוכננת שלה, על ידי הסכמה לספק לה מימון בסך כ-5 מיליארד דולר ולזרז התחייבות קודמת להשקיע עוד 1.5 מיליארד דולר בחברה בתמורה למניות חדשות. ההנפקה, שבוטלה בגלל רתיעה של וול סטריט ממנה, הייתה אמורה לגייס מעל 3 מיליארד דולר במזומן.

אחרי דיונים עם חברים במועצת המנהלים של WeWork , סופטבנק הסכימה שנוימן, שהסכים לוותר על מושבו במועצת המנהלים ועל זכויות ההצבעה של מניותיו, יקבל דמי ייעוץ בסך 185 מיליון דולר. נוימן חזר בחודשים האחרונים לישראל, שבה הוא נולד וגדל.

לנגיף הקורונה יהיה כנראה אפקט גדול על עסקיה של WeWork, כאשר חברות ברחבי העולם שולחות את עובדיהן לעבוד מהבית, ופוגעות בכך בביקוש לשולחנות עבודה או חלל משרדים לטווח קצר. כמה ערים ומדינת בארה"ב, ביניהן סן פרנסיסקו, הורו לתושביהן להסתגר בבתיהם. מיתון כלכלי אפשרי יפגע בחברות הקטנות שהיו הלקוחות החשובים יותר של WeWork.

מודל העסקים הבסיסי של WeWork, חוזי חכירה ארוכי מועד עם הבעלים של המשרדים והשכרה של חללי עבודה לטווח קצר לחברות, משאיר אותה פגיעה לירידות בביקוש למשרדים, מאחר שהיא חייבת עדיין כספים לבעלי הנכסים. לפני כן היא טענה שהיא תוכל להחזיק מעמד במצבי מיתון מפני שהחברות יעדיפו לשכור משרדים לטווחים קצרים.

נציגי סופטבנק, WeWork וה-SEC ומשרד המשפטים האמריקאי לא הגיבו לידיעה.