מנצלים את המצב להעלאת מחירים? המועצה לצרכנות יצאה לבדוק

האם חלק מהרשתות לא מצליחות להתאפק ומנצלות את משבר הקורונה? סיירת חירום מטעם המועצה לצרכנות צפויה לבדוק מדי יום כ-150 מוצרים נבחרים בעשרות סניפים ברשתות שיווק שונות

"מבצעי קורונה" / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס
"מבצעי קורונה" / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס

אומנם ברשתות השיווק מבטיחים שלא לנצל את משבר הקורונה ואת העובדה שהביקוש למוצרים מסוימים מרקיע שחקים בכדי לייקר את מחירם, אבל התחושה בשטח היא שחלק מהקמעונאים לא עומדים בפיתוי.

במועצה לצרכנות מספרים על פניות מרובות בנושא. לשם כך פקחים של המועצה לצרכנות יורשו לצאת מהבית במטרה לבדוק את מחירי המוצרים הנמכרים ברשתות, בבתי המרקחת ובחנויות המזון.

"סיירת החירום" צפויה לבדוק מדי יום כ-150 מוצרים נבחרים בעשרות סניפים ברשתות שיווק שונות, זאת באמצעות ביקורים אישיים ובאמצעי דיווח אלקטרוניים. נזכיר כי הרשתות מחויבות לפי חוק המזון לדווח על מחירי כל המוצרים שבחנויות. המוצרים שייבדקו יכללו מוצרי מזון, ניקיון והיגיינה.

ובמה תועיל הבדיקה? לא מדובר במוצרים שנמצאים תחת פיקוח מחירים ממשלתי, ולכן לפי הודעת המועצה לצרכנות, "רשתות שיתגלה כי ניצלו לרעה את משבר הקורונה והעלו מחירים בצורה קיצונית - יוזהרו.

"בנוסף לכך, המועצה לצרכנות תפרסם את מיקומם באמצעי המדיה השונים, כמו גם ברשתות החברתיות, ותפעל למיגור התופעה", נמסר מהמועצה. כלומר, רשתות שיפקיעו מחירים יהיו חשופות לשיימינג.

סוגיה נוספת שעולה היא שהיות שניתנה הנחיה למעט ביציאות מהבית, הציבור לרוב ירכוש ברשתות שקרובות לביתו. לכן, גם אם יימצא מחיר נמוך בעיר מרוחקת, בהינתן ההנחיות למעט יציאות מהבית, רובנו ניאלץ לקוות שבחנויות השכונתיות לא ינצלו את המצב.

היכולת לנצל את התחרות ולהעדיף חנויות זולות מוגבלת בימים אלה, והיא נתונה בעיקר לקרבת החנויות לבית.