נתניהו: "נגיע לעשרת אלפים בדיקות ביום. שואפים לבצע בדיקות דם מאסיביות כדי להחזיר אנשים לעבודה"

כך מסר הערב ראש הממשלה בראיון לכלי התקשורת • "אני רוצה לאתר, לבודד ולטפל בחולים, ובד בבד מנסה לעשות הכל כדי להציל את הכלכלה שלנו" • עוד הוסיף כי "אני אומר לבני גנץ חד משמעית כן. אני אפנה את מקומי בתאריך שייקבע בצורה הכי ברורה, לא יהיו טריקים ולא יהיו שטיקים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Gali Tibbon, Associated Press
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Gali Tibbon, Associated Press

ראש הממשלה בנימין נתניהו התראיין הערב לדנה וייס בחדשות 12, על רקע התפשטות נגיף הקורונה, העלייה במספר הנדבקים ושאלת הצורך בהחמרת ההגבלות כדי לצמצם את היציאה מהבתים, בעקבות הפרה חלקית של הנחיות משרד הבריאות.

"אך אחד לא יודע כרגע לאן זה יגיע. אנחנו צריכים להבין איך זה התחיל ולאן זה הולך. המגפה הזו התחילה בסין, עברה לאיטליה ומשם ליתר מדינות העולם. המדינות שלא חסמו את הגבולות שלהן, הן על סף אובדן שליטה", כך לדברי ראש הממשלה. "אצלנו היה מוות ראשון, ובמדינות אלו מדברים במובנים של מתים, לא של נדבקים. צריך להבין שגם בקליפורניה ובניו יורק מדברים על סגר כמו שלנו. 

"הנגיף מתקדם בטור גיאומטרי, וזה יכול להביא למצב של 60-70% הדבקה. שיעור המוות יכול לנוע עד 2%. באיטליה האוכלוסיה מבוגרת יותר, ושיעור המוות עומד על 4%. אצלנו זה יכול להגיע לרבבות מתים. זה לא ספין או גחמה, זו המציאות.

"אני מנסה לעשות שני דברים", המשיך נתניהו. "לאתר, לבודד ולטפל בחולים. הדבר השני שאני מנסה לעשות כדי להציל את הכלכלה שלנו הוא לשחרר במקביל את הבריאים. כדי לבודד את החולים אנחנו משתמשים באמצעים דיגיטליים".

"אמרת שהיינו הראשונים לאתר אבל כל היום מדברים על הבדיקות", שאלה וייס. "אנחנו במקום 21 בכמות הבדיקות".

"זה היקף שהעולם לא ידע, המשבר הגדול ביותר מאז ימי הביניים", השיב נתניהו. "את מספר הבדיקות נעלה.  מדברים על כ-3,000 ביום ממחר, ואולי יהיו לנו 10,000 בהישג יד. בהמשך אולי 20 אלף, למרות שאני לא מתחייב על כך.

"הבעיה היא שאנחנו ממוטטים את הכלכלה, ויש לי תפיסה שאני רוצה לקדם. אם הנגיף תוקף אותך ואתה לא חולה, יתכן שאתה מפתח חיסון פנימי. לכן אני רוצה להגיע לבדיקות דם מאסיביות, כדי שנוכל לשחרר את האנשים שאין להם תחלואה חוזרת. אני שואף לשחרר את הבריאים במקביל, כדי שתהיה פרנסה. נצטרך כסף כדי להיכנס לתקציב. זה מחייב ממשלת אחדות".

נתניהו ציין כי הסגר יהיה תקף עד לאחר חג הפסח, וכי מרכזי הקניות יישארו פתוחים בשלב זה. החלטה זו תבחן מחדש בעוד שלושה ימים. חנות שלא תעמוד בהוראות משרד הבריאות תיסגר באמצעות צו. 

"תקציב הבריאות הכפיל את עצמו בעשור האחרון", המשיך ראש הממשלה. "בחלק מן הדברים יש חוסרים, אבל זה נדחק לשוליים אם לא נצליח לתחום את המחלה.

"אנחנו רואים מה שקורה באיטליה, בספרד ובריטניה. יש לי בשורות קשות לגבי מה שהולך להיות בארה"ב. יש לנו למעלה מ-1,000 מכונות הנשמה, ומביאים כנראה עוד 1,000, בנוסף לייצור עצמי. אנחנו מייצרים עכשיו מסיכות, ולא חוסכים כל מאמץ. אך לכל מערכות בריאות בעולם יש מחסורים. ולכן צריך קודם כל לטפל ברופאים, ברוקחים, בצוותים הרפואיים, ואני מפעיל את כל הכלים, משרד הרכש, הביטחון, המוסד.

"בשביל להכניס את היד ולפרוץ את מגבלת התקציב, צריך כנסת וממשלת חירום. מה שיש כאן זה לא רצון להקים ועדות. הם אומרים שהם רוצים אחדות, והולכים על השתלטות והדחות. 

"הדבר הראשון שנעשה הוא לדאוג לאזרחים. דאגנו לדמי אבטלה, לעצמאים עד מחזור מסוים, קרנות אשראי גדולות יותר. אני לא בטוח שמה שעושים במדינות אחרות - לא יביא לסכנה גדולה. אתמול בלילה דיברתי עם נגיד בנק ישראל, ודנו בכמה עמוק נוכל להכניס את היד לכיס כדי שלאזרחים יהיה בטחון ויישמר האיזון הזה בין להשאיר את האוכלוסייה בבית לבין להוציא אותה לעבודה. אני חושב שבין הבידוד, של החולים, לשחרור הבריאים, זה יתאזן".

"בכחול לבן טוענים שאנחנו רוצים לשנות את מערכת המשפט, אבל זה לא המצב", המשיך ראש הממשלה. "דיברנו על 4 תפקידים מרכזיים שהם ביקשו, כאשר את משרדי החוץ והביטחון הם יקבלו, ואנחנו נקבל את האוצר ויו"ר הכנסת. זה מעניין שהם לא ביקשו את הבריאות ואת האוצר. אבל אנחנו מוכנים, בכל זאת זה ברור שראש ממשלה שמכהן זקוק ליו"ר הכנסת. ולאחר מכן נתחלף.

"רק לאדם אחד קשה לחתום, כי הוא לא רוצה לחתום. הם אומרים שאסור להאמין לי, אבל הציבור רואה את זה אחרת. נעגן בחוק את החילופים לאחר שנה וחצי".

נתניהו נשאל במהלך הראיון לגבי התבטאויותיו על בני גנץ, יו"ר כחול לבן, במהלך קמפיין הבחירות, כאשר אמר שהוא "לא שפוי ולא אפוי". 

"זו החלטה של הבוחר לתמוך בו, מה אני יכול לעשות. אנחנו מציעים לחלק חצי חצי את הוועדות. חשוב להסביר שמי שמונע את האחדות הוא יאיר לפיד, שרוצה להשתלט על הכנסת. בהסכם שהם הציעו לנו, הציעו בצדק שאני אכהן ראשון בתפקיד ראש הממשלה, כי אחרת אי אפשר לנהל את המדינה.

"הרעיונות של לפיד הם מטורללים. ראיתי מה הוא כותב בפייסבוק. הוא רוצה לקבל את יו"ר הכנסת ולהעביר חוקים כדי שיהיו בחירות דה-לוקס לבני גנץ, כמו באיראן. יש לי הצעה אחרת. אני אומר לבני גנץ חד משמעית כן. אני אפנה את מקומי בתאריך שייקבע בצורה הכי ברורה, לא יהיו טריקים ולא יהיו שטיקים".

נתניהו נשאל אם יתייצב בבית המשפט בחודש מאי והשיב "אני אעשה בדיוק מה שבית המשפט יורה לי, ואפריך את הטענות נגדי בקלות".

מיד אחרי ראיונות ראש הממשלה, ח"כ גנץ הגיב באמרו "מי שרוצה אחדות לא עובד עם אולטימטומים, לא משתמש בהדלפות מגמתיות ובטח שלא פוגע בדמוקרטיה ובאזרחים ומשתק את כנסת ישראל".

גם יאיר לפיד, אליו התייחס נתניהו בהרחבה בראיון, הגיב: "מזה 5 ימים אין בישראל דמוקרטיה. באמצע משבר לאומי ובריאותי יושב ראש הממשלה בטלוויזיה ומשקר ומכפיש ללא הרף. להבדיל ממנו לא ארד לרמה הזו.

"איומי הסרק של נתניהו לא מרשימים אותנו, גם לא 'ההסכם בסמסים' שלא היה ולא נברא. בשבוע הבא נלך לבחור יו"ר חדש לכנסת ולהפעיל את הבית כדי להלחם בקורונה לטובת אזרחי ישראל. זה הדבר היחיד שחשוב עכשיו".

"הקפידו על ההנחיות של משרד הבריאות, אחרת נמצא את עצמנו בהתפרצות משמעותית"

מוקדם יותר קרא משרד הבריאות לציבור שלא לצאת מהבית, ואיים בהחמרת הצעדים. בשל השבת השמשית, רבים ניצלו היום את ההזדמנות לצאת מביתם לפארקים ולרחובות. משרד הבריאות פנה לציבור וקרא למי שיצא - לשוב לביתו: "למרות השמש הישארו בבית. משרד הבריאות מנחה את הציבור להשאר בבית - מזג האוויר היפה הוא לא סיבה לצאת החוצה".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, מסר: "אל תצאו מהבית. הקפידו על ההנחיות של משרד הבריאות, אחרת נמצא את עצמנו בהתפרצות משמעותית. אני מבקש מהציבור להישאר בבית, מי שיצא - נא לחזור הביתה". במשרד הבריאות העריכו כי במידה והציבור לא יענה להנחיות לא יהיה מנוס מלהחמיר את הצעדים שננקטו עד כה.