22 אלף דולר למכשיר הנשמה? זה כנראה קטן על עשירי רוסיה

"קיבלנו כבר מנשם אחד, ואנחנו מנסים להשיג שניים אחרים", אמר איש עסקים רוסי אשר שילם כ-22 אלף דולר למכשיר, וממתין עכשיו לרכישת שניים נוספים • ברוסיה יש לפי הערכות מספר רב של מנשמים – 46,000 הפזורים ברחבי המדינה. זהו שיעור של 29 למאה אלף בני אדם, הדומה לזה הקיים בישראל

מרכז העסקים של מוסקבה / צילום: רויטרס
מרכז העסקים של מוסקבה / צילום: רויטרס

עשירי רוסיה מצטיידים במכונות הנשמה ומכינים חדרי טיפול נמרץ בבתיהם, כדי לוודא טיפול מיטבי במצב של מגפת קורונה במדינה; כך חושף תחקיר של האתר הרוסי בשפה האנגלית Moscow Times. "קיבלנו כבר מנשם אחד, ואנחנו מנסים להשיג שניים אחרים", אמר איש עסקים רוסי המוגדר כמיליארדר לכתבי האתר. הוא שילם כ-22 אלף דולר למכשיר, וממתין עכשיו לרכישת שניים נוספים. משך ההמתנה הצפוי - שמונה חודשים. האתר כותב כי נסמך על עשרות ראיונות כדי להגיע למסקנה כי מדובר בתופעה אמיתית.

אחת הבעיות הגדולות ברכש הפרטי הוא בכך שהוא גוזל את המשאב היקר ביותר בזמנים אלה של מגפת הקורונה - מכונות הנשמה - מהציבור ומבתי החולים שיכולים להשתמש בו באופן אופטימלי, ומעביר אותו לווילות סגורות בו הוא עשוי כלל לא להיות בשימוש.

באופן רשמי, ברוסיה כולה התגלו עד כה 438 מקרי קורונה ונרשם מקרה מוות אחד. זהו שיעור נמוך מאוד במדינה, המקיימת קשרי תעופה ענפים עם סין, ושבה חיים 146 מיליון בני אדם. לפיכך, הציבור ברוסיה חושד כי השלטונות למעשה מסתירים על מספר המקרים האמיתי, בניסיון שלא לעורר פניקה. פוסט ויראלי שטען כי נרשמו למעשה 20,000 חולים עד כה הוסר מהרשתות החברתיות הרוסיות. האופוזיציה מאשימה את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שבחסות המשבר הגלובלי גם דאג להאריך את האפשרות לשלוט ברוסיה עוד עשורים רבים, בכך שהוא פועל להסתיר את ממדי המגפה האמיתיים.

לפי גורמים באופוזיציה, הממשלה מסווה את מקרי המוות מקורונה בסיווגים רפואיים שונים, כמו דלקת ריאות, מחלות לב ובעיות נשימה. פוטין עצמו הכחיש כל קנוניה ואמר כי "נתוני משרד הבריאות הרוסי הם אובייקטיבים לחלוטין". הוא אמר כי במקרים מסוימים קשה לאבחן את המחלה. ארגון הבריאות העולמי הביע תמיכה בצעדים הרוסיים הרשמיים, ובמיוחד בעובדה כי מוסקבה סגרה מוקדם את הגבול עם סין, ופתחה במדיניות בדיקות מקיפה.

לפי הדיווחים ברוסיה, עד כה בוצעו יותר מ-156 אלף בדיקות ברחבי המדינה. כאמור, רובן המכריע הסתיימו בתוצאה שלילית. כ-36 אלף בני נמצאים בבידוד והשגחה מחשש שיפתחו את המחלה, מסר ארגון הבריאות. מוסקבה הודיעה אתמול כי בכוונתה להשתמש במידע סלולרי כדי למנוע את התפשטות המגפה, ולאתר מגעים של מי שאובחנו כחולים.

את האוליגרכים הרוסים, ככל הנראה, הצהרות ארגון הבריאות בנוגע לצעדים הרוסים הנכונים אינן מרגיעות, או שהם חוששים מהתפרצות נוספת במועד מאוחר יותר. כפי שאיטליה הוכיחה לעולם, הטיפול הנחוץ במקרה של דלקת ריאות הנוצרת מנגיף הקורונה הוא הנשמה וטיפול תומך. אוליגרכים רבים פועלים בשבועות האחרונים, לפי התחקיר, כדי להקים יכולות כאלה בקליניקות ביתיות פרטיות, כולל גם צוות שיוכל לתפעל אותן בשעת חירום.

"כל החברים שלי מנסים להשיג מכונות הנשמה", אמר אוליגרך אחד לאתר הרוסי, "ברגע שאחד יוצא לשוק - חוטפים אותו". ברוסיה יש לפי הערכות מספר רב של מנשמים - 46,000 הפזורים ברחבי המדינה. זהו שיעור של 29 למאה אלף בני אדם, הדומה לזה הקיים בישראל, לפי הצהרות משרד הבריאות בדיונים אחרונים בכנסת (כ-3,000 מכונות הנשמה, לפני המאמץ לקנות נוספות). החשש מהתסריט האיטלקי, שבו גל תחלואה עצום גורם למחסור חריף במכונות אלה ובצורך לבחור במי לטפל, הוא שעומד ככל הנראה בבסיס ניסיונות הרכש של האוליגרכים הרוסים. כמה מהיצרנים הרוסיים דיווחו לעיתון כי מכרו ללקוחות פרטיים, אך רובם עידכנו כי כל המלאי שלהם נגמר וכי הם עובדים על ייצור חדש או על השגת מכונות מחו"ל.