אל תהססו לייחצן את עצמכם, גם מרחוק

ד"ר עדנה רבנו, חוקרת התנהגות ארגונית: "כאשר הממונה לא רואה מה אתה עושה, הוא נוטה להחמיר בהערכה, במיוחד אם הוא רגיל כן לראות"

עבודה מהבית / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
עבודה מהבית / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

הניסוי הגדול של עבודה מהבית, בחסות נגיף הקורונה, מציב אתגרים חדשים למנהלים ולעובדים. אחד מהם הוא ניטור העבודה שנעשית. מנקודת מבטו של מנהל, הוא עשוי להתקשות להעריך את התפוקות של עובדיו, ומנקודת מבטו של העובד, הוא עלול להימצא בתהייה תמידית עד כמה רואים את ההשקעה שלו.

לדעת ד"ר עדנה רבנו, חוקרת התנהגות ארגונית ומשאבי אנוש במכללה האקדמית נתניה, יש במצב הזה גם הזדמנות גדולה. "אם פעם נהגו למדוד רק את הביצועים של עובד, בשנים האחרונות עוברים להערכת תפקוד", היא אומרת.

"כלומר, נוסף על השלמת משימות העבודה, מסתכלים על תפקוד עקיף - התנהגויות כגון הסתגלות למצב שונה כמו עבודה לצד הילדים בבית ובתנאים לא אידיאלים, תרומה להתמודדות עם המצב, יחס ללקוחות ועוד. במצב הנוכחי, על הממונה להבין שעליו לנכות את ההשפעות האחרות. למשל, מצבו של הורה שונה ממצב של עובד ללא ילדים. מחקרים מראים, שכאשר הממונה לא רואה מה אתה עושה, הוא נוטה להחמיר בהערכה, במיוחד אם הוא רגיל כן לראות". 

האם מדובר רק בקשיים ניהוליים ובעיות בתקשורת הארגונית? לא בהכרח. "אני מניחה שרושם חיובי זה דבר שממשיך הלאה גם כשהעובד עובד מהבית", מבהירה ד"ר רבנו, "ונוסף על כך, היכולת שלנו ל'יחצן' את עצמנו ולדאוג לנראות היא חשובה. עם זאת, צריך להביא בחשבון שלמרות ריבוי ערוצי התקשורת, האפשרות ליחצן את עצמנו מהבית דווקא מצומצמת. הרי כולם מתנהלים בווטסאפ, וכולם עושים ישיבות זום. אין ספק שבפגישה, זה קל הרבה יותר. היום יש עודף מידע על הערוצים, דבר שגורם בסופו של דבר לדלות קשב.

"יש נטייה, שנובעת מתרבות, לא להרבות ולהתפאר במה שעשינו, אבל היום זה כלי חשוב, והוא יכול גם להועיל למנהל שרוצה להיות מעודכן". ד"ר רבנו אף ממליצה לעובדים שהוצאו לחל"ת להישאר בקשר עם מקום העבודה, "ובכך לתרום להערכתם ביום שאחרי". 

אל תשכחו לפרגן

אפשרות נוספת שהיא מציעה היא להנחיל תרבות של פרגון. "בנק ישראל ערך לפני כשנתיים משחק פרגונים שבו העובדים התבקשו לפרגן זה לזה כחלק מתרבות. היום זו תקופה קשה גם ככה, ואולי דווקא משום כך יש מקום לעודד זאת", היא אומרת.

לבסוף, היא מבקשת להזכיר למנהלים שמספר שעות העבודה אינו מעיד בהכרח על יעילות ותפוקה. "היום יש הזדמנות פז להבין את זה ולשנות את התפיסה. יש מקום להבין מה הדברים המהותיים, ושהם לא רק הדברים המדידים. יש מקום להנחיל תרבות שבה סומכים על העובדים ומאפשרים להם ליהנות מהרבה יותר תשוקה לעבודה".