מיקרוסופט החליטה לממש את השקעתה ב-AnyVision הישראלית

הסטארט-אפ הישראלי פיתח טכנולוגיה לזיהוי פנים, שמוטמעת ביהודה ושומרון • במיקרוסופט החליטו לא להחזיק במניות מיעוט בסטארט-אפים שמפתחים טכנולוגיה כזו בגלל חוסר יכולת לפקח על השימוש בה

זיהוי פנים/ צילום: שאטרסטוק
זיהוי פנים/ צילום: שאטרסטוק

חברת מיקרוסופט הודיעה כי תממש את השקעותיה בסטארט-אפ AnyVision הישראלי, שפיתחה טכנולוגיית זיהוי פנים, שמוטמעת בשטחי יהודה ושומרון. במיקרוסופט חששו כי השימוש בה אינו עומד בכללים האתיים של החברה ומינו צוות בדיקה שהגיע למסקנה כי אחזקת מניות מיעוט בסטארט-אפ בתחום זה לא מאפשר לה פיקוח מספק בשימוש בטכנולוגיות רגישות.

הבדיקה החלה לאחר פרסומים ב"דה מרקר" וב-"CNBC" לפיהם הטכנולוגיה לא מוטמעת רק במחסומים אלא משמשת את גופי הביטחון הישראליים לניטור האוכלוסייה הפלסטינית גם במקומות נוספים. ב-AnyVision מכחישים כי הטכנולוגיה מוטמעת מחוץ למחסומים.

צוות בדיקה של מיקרוסופט, בראשות אריק הולדר, לשעבר התובע הכללי של ארה"ב, הגיע למסקנה כי הטכנולוגיה של החברה לא משמשת (וגם לא שימשה בעבר) למעקב המוני אחר פלסטינים בגדה המערבית. לכן מציינים בצוות הבדיקה כי הם לא ביססו הפרה של הכללים האתיים של מיקרוסופט. צוות הבדיקה ציין כי הממצאים שלו מבוססים על ראיונות עם עובדי החברה, צדדים שלישיים, סקירה טכנית ומסמכים נוספים, הצגת הטכנולוגיה על ידי החברה וביקור במשרדיה בישראל. הצוות ציין כי הבדיקה הייתה מוגבלת בגלל מגבלות משפטיות שמנעו חשיפה של מידע רגיש בפניו.

עם זאת, בחברה החליטו לשנות את מדיניות ההשקעות שלה בחברות שמפתחות טכנולוגיית זיהוי פנים, ולהשקיע רק בחברות שלמיקרוסופט יש שיתוף פעולה מסחרי איתן, כדי להגדיל את רמת הפיקוח על השימוש בטכנולוגיה. במיקרוסופט החליטו לממש את ההשקעה ב-AnyVision למרות שיש לה שיתוף פעולה מסחרי עמה.

הסטארט-אפ הישראלי הוקם ב-2015 על ידי אלון אטשטיין, פרופ' ניל רוברטסון ושלמה בן ארצי. החברה מעסיקה כ-240 עובדים ברחבי העולם, ומשרדיה ממוקמים בתל-אביב, ניו יורק, מקסיקו, לונדון וסינגפור. החברה גייסה במהלך השנים סכום של 74 מיליון דולר, בין השאר מהקרנות לייטספיד, קוואלקום ונצ'רס, קרן רוברט בוש, קרן הצמיחה DFJ ו-OG של אייל עופר.