דאטה | דעה

דעה: בעולם של חוסר ודאות ואי-יציבות – אונליין דאטה הוא גלגל הצלה

צרכנות אונליין היא המצרך היחיד שאינו מסכן אותנו בהדבקה בנגיפים - התחרות בו גוברת מדי יום, והכלי ליציבות עסקית נעוץ גם בגישה למידע עדכני

דאטה סנטר / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
דאטה סנטר / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

חוסר הוודאות הכלכלי-חברתי מקיף אותנו מכל עבר, ומטבע הדברים השווקים מגיבים במהירות בירידות חוזרות ונשנות (אף שפה ושם ישנן גם עליות). מנכ"לי חברות וגופים עסקיים פונים ומחפשים תחזיות כלכליות, כדי לקבל תשובות. זאת, גם כדי להגדיל את תחושת הוודאות ולייצר לעצמם איזה אלמנט יציב - אך לצערנו, ללא הועיל. "אפקט קורונה" הוא מצב שבו אי אפשר לדעת באמת מה יהיו כל ההשפעות; כך שמה שצריך כעת בעולם עסקי תזזיתי ולא צפוי, הוא לזרום כביכול עם מה שיש.

ובכל זאת, אולי כן ניתן לצפות את מהלכי השוק? האם ניתן לתכנן מהלכים אסטרטגיים מדויקים גם בשוק של חוסר יציבות משווע?

בשנת 1976, כתב M.F Wiener "Don’t waste a good crisis" - והעיד שגם בימי משבר ניתן לצפות מהלכים עתידיים, ולהתייחס למשבר כיתרון. המשפט שלו, מתאים גם למציאות של ימינו. זאת, בעזרתו של כלי פשוט, שהוא המידע המקוון. או ליתר דיוק בעזרת ה"דאטה" (מידע, איסוף נתונים) שנמצא בעולם האינטרנט.

המשבר שאנו חווים הוא אמנם חסר תקדים, אך "כללי המשבר" נשארו כשהיו במשברי העבר. דווקא כיום בשונה מהעבר, ניתן למדוד אותו בזמן אמת ולצפות ולתכנן מהלכים בדיוק רב יותר. הסביבה המקוונת מעניקה לעסקים ולשווקים ידע וכלים שלא היו קיימים במשברים גדולים בעבר. היום ניתן להישען על מידע אנליטי אשר מסייע לאבחון נכון של המצב - וממנו לגזור את בניית האסטרטגיה קדימה.

לדוגמה, רשתות הצרכנות העולמיות הצליחו להתאים את הזמנת המוצרים שלהן למצב הנוכחי, בסיוע מידע נכון ובזמן אמת; וכך עשו גם רשתות צרכנות מקוונת, שכעת חוות עלייה של יותר מ-25% בצריכה העולמית.

יותר ויותר חברות מצליחות לבנות אסטרטגיות שעובדות גם בזמני משבר, וכך גם יותר ויותר משקיעים מחפשים חברות לאיסוף מידע כדי להשקיע בהן. דאטה הפך לנכס עולמי, ל"דבר" שכולם מחפשים בימים אלה, אמנם לא באותה מידה שמחפשים חיסון עבור Covid-19, אבל לא רחוק משם.

ידע, והבנת המידע שנאסף אונליין, הפכו למצרך חיוני לעסקים. צריכת המידע עלתה כעת ביותר מ-50%, והצורך במידע תחרותי ובסקרי שוק מיידיים מתווים את הדרך לכל רשתות הצרכנות והעסקים.

רשתות אלו צורכות את המידע גם כדי לצפות את התנהגותנו והצרכים שלנו, הצרכנים, ולהיענות במוצרים ובמבצעים תואמי תקופה זו. בנוסף, ההסתכלות לכיוון של המתחרים הפכה כעת לחיונית יותר, הואיל ובעולם שבו צרכנות אונליין היא כמעט "המוצר" היחיד שאינו מסכן בהדבקה, התחרות בו גוברת מדי יום.

אם נחזור לגישתו של Weiner, כל עסק גדול כקטן, יכול וצריך להסתכל על המשבר גם כהזדמנות - ובין היתר לזהות ולפלס דרך לאפיקים חדשים. לדוגמה, פנייה צרכנים שבעבר לא פנו אליהם כלל.

בעזרת הדאטה ניתן לראות את תנודות הצרכנים כמעט ב"לייב", ולהבין להיכן נושבת הרוח בכל רגע - ולהגיב בהתאם ובדיוק רב יותר מבעבר. בעזרת הדאטה ניתן גם לראות כיצד התנודות בעולם משפיעות על הרגלי הצריכה, ולהיערך בהתאם.

דאטה אף מאפשר נראות גבוהה יותר למנהלים המחפשים ודאות ובהירות בעולם שבו התנודות אינן צפויות. בין שזה בניתוח נתונים ובין שזה בניתוח טרנדים - דאטה יכול לשמש ככרטיס הצלה שמביא עימו בהירות רבה יותר. בעזרתו ניתן להיערך למערכה אפשרית ולנתח את התוצאה הצפויה בהתאם.

אז אפשר להתחפר ולהמתין עד יעבור זעם, וגם אין מנוס מקיזוז בתקציב ומהצטמצמות, אבל רגע לפני שפיטורי עובדים וקיצוץ רוחבי במחלקות מגיע לשולחן ההחלטות, כדאי לפנות למידע המקוון שנמצא ברשת בזמן אמת. כי ייתכן שהשפעתו תפתיע לטובה. 

הכותב הוא מנכ"ל לומינטי נטוורקס, הרשת הגדולה בעולם לתמיכה באיסוף מידע