נסיכות הכתר החדשות: החברות שמרוויחות מהשינויים בשגרת החיים

יש לא מעט חברות שנהנות וייהנו מהשינויים בשגרת החיים בעקבות משבר הקורונה • כולנו נוכל ליהנות מהמגמה אם נצליח לשלב אותה במידה נכונה לנו, הן בתיקי ההשקעות והן אם נשכיל לאמץ את המרכיבים החיוביים בשגרה החדשה שנקלענו אליה גם כשנצא מהמשבר

חנות של אפל בסין שנפתחה מחדש. החברה נפגעה במכירות המכשירים, אבל צומחת בשירותים / צילום: רויטרס
חנות של אפל בסין שנפתחה מחדש. החברה נפגעה במכירות המכשירים, אבל צומחת בשירותים / צילום: רויטרס

מיכל היא חשבת בחברת מזון גדולה ממרכז הארץ. יואב בן זוגה מנהל צוות פיתוח בצ'ק פוינט (מיכל ויואב הם זוג מושלם אבל דמיוני). יש להם שלושה ילדים בגילאי 6, 9 ו-12 (שגם הם דימיוניים כמובן). שניהם עברו לעבוד מביתם, דירה בראשון לציון מערב. היא עם מחשב נייד חדש של HP והוא עם הנייד של דל, שמשמש אותו באופן שוטף. שגרת היום מתחילה לאיטה בימי הקורונה הנוכחיים.

הילדים ישנים עד מאוחר, אז יש זמן לקפה ועיתון בנחת עד 8 בבוקר. האי במטבח הפך לפינת העבודה שלה. הממ"ד הפך לחדר העבודה שלו. בשמונה מתחברים. עוברים על הדואר האלקטרוני, מארגנים את המשימות שצריכות להתבצע במהלך יום העבודה. ב-10:00 יש למיכל שיחת ועידה ב-Webex - הפלטפורמה של סיסקו. ליואב יש שיחה במקביל, רק שאצלם בצ'ק פוינט משתמשים במערכות של נייס, המאפשרות תגובה בזמן אמת, תמלול ותחקור היסטוריית השיחות ברזולוציה שאין לה מתחרים. לבת הבכורה יש שיעור ב-11:00 באמצעות מערכת זום.

זום עם הזיהום ובלי תשלום

זום הפכה בן לילה להיות המערכת הנפוצה ביותר ב-low end של שיחות הוועידה - בערך 15 דולר לחודש לשימוש בלתי מוגבל במרבית היישומים שהמערכת מספקת. ההחלטה של החברה לאפשר לציבור הרחב להשתמש במערכת בתקופה זו ללא תשלום, היא ללא ספק אחד הטריגרים לאימוץ המהיר. מסחרית המשמעות היא שבדוחות הרבעון השני נראה כנראה קפיצה של מאות אחוזים בשימוש אך לא בהכנסות וברווח, שיציגו עליה מתונה בלבד. המערכות של נייס הן סטנדרט ב-High end של התעשייה - גופים פיננסיים, גופי ביטחון, גופים החייבים גישה לתחקור שיחות ברמה גבוהה. המעבר של עסקים רבים ושונים למתן שירות מבוזר מרחוק, בהחלט עשוי לתת קפיצה לשימוש במערכות כאלו גם בחברות שעד היום הסתפקו בפתרונות פחות מורכבים.

חברות המחשבים נהנו בשבועיים האחרונים מרמות ביקושים שטרם נראו במקומותינו, כשמעסיקים רבים כמו המעסיק של מיכל נאלצו להעביר עובדים לעבודה מהבית ולרכוש עבורם מחשבים. HP ,Dell ולנובו הם כנראה המותגים המובילים הנהנים מהקפיצה בביקושים, לצד מיקרוסופט שיישומיה עדיין מהווים את הבסיס בכל מחשב.

חברות שצפויות לרשום גידול בפעילות כתוצאה מהמשבר
 חברות שצפויות לרשום גידול בפעילות כתוצאה מהמשבר

במקביל לשיחות הוועידה, הילדים מתחילים להתעורר. מיד לאחר שהם פוקחים עיניים, הם מתחברים. הגדולה לאינסטגרם, הבינוני למשחק הרשת והקטן ליוטיוב. בהמשך היום הם יעברו בין נטפליקס לדיסני, ספוטיפיי, יצרנית משחקי המחשב Electronic Arts והאפליקציות משחקים לניידים, שיחת וואטסאפ, zoom, משחק Roblox, מסך גדול, מסך קטן, קונסולה של סוני וחוזר חלילה. אינסוף יישומים, חיי חברה וירטואליים אינטנסיביים במגוון מופעים. המשותף לכולם זה צריכת רוחב הפס. המנכ"ל והמייסד של פייסבוק מארק צוקרברג חשף כי מספר שיחות הווידאו והאודיו בוואטסאפ ובמסנג'ר הוכפל בעקבות נגיף הקורונה. כבר למדנו שאפשר לסמוך על פייסבוק שהמוניטיזציה תלווה את הגידול בהיקף השימוש. ברמה הלאומית, עברנו מפקקים בכבישים לפקקים ברשת. העיתונות הישראלית מדווחת על גידול של 70% בתעבורה. נראה שהמציאות הזו היא גלובלית, כשנטפליקס נענתה לבקשת האיחוד האירופאי והורידה את שטף הנתונים שהיא מעבירה.

קניות עברו לרשת. אמנם מיכל ניסתה ללכת לחנות, אבל התור של אנשים עם מסכות וכפפות העומדים שני מטר אחד מהשני שהשתרע עד הים, החזיר אותה למחשב. אמזון פרסמה בשבוע שעבר שהיא מגייסת 100 אלף אנשים כדי לעמוד בעומסי הביקוש שנוצרו. היא מפחיתה את משלוחי החינם ומגבילה את מספר הפריטים במשלוח. מעניין מה יהיה הצעד הבא של שופרסל במאבק על השוק המקומי.

מה שיישאר כשנחזור לשגרה

בסוף גם זה יעבור, בסוף נחזור לעבודה. יש לא מעט חברות שהזכרנו להלן שיציגו גידול בפעילות כתוצאה מהמשבר, אבל יש חברות שיאפשרו לשינויים בהרגלי החיים שלנו להשתרש. מעט מאלו שעוברים לקניות ברשת, חוזרים לכתת רגלים בין חנויות. להתחיל את היום בנחת בארוחת בוקר עם הילדים שחוזרים לבית הספר, שיחת ועידה ראשונה על כוס קפה במטבח ולהגיע למשרד רק ב 10 או 11, זו אופציה לא רעה. יותר מחשבים ניידים, יותר ביקוש לאינטרנט בבתים, ההתפתחות של דור 5 בסלולר, האימוץ המתגבר של משחקי רשת, שיחות ועידה, יישומים בענן, אבטחת מידע, פיקוח והשגחה בריאותית מרחוק, אלו מגמות שליוו אותנו טרום המשבר אבל הפכו תוך שבועיים לנורמלי החדש.

יש לא מעט חברות שנהנות וייהנו מהשינויים הללו בשגרת החיים. להלן (ראו טבלה) רשימה קצרה של השמות הבולטים בתעשייה, אלו שנותנות לנו שירותים ואלו שמספקות את התשתיות שמאפשרות אותן.

כולנו נוכל ליהנות מהמגמה אם נצליח לשלב אותה במידה נכונה לנו, הן בתיקי ההשקעות והן אם נשכיל לאמץ את המרכיבים החיוביים בשגרה החדשה שנקלענו אליה גם כשנצא מהמשבר. אולי ראוי להזכיר בשולי הדברים את שרה, האישה שניקתה עבור מיכל ויואב את הבית בשנים האחרונות. גם בגלל שהם קנו Irobot חדש, גם מטעמי חיסכון וגם כי ממילא הם בבית וחמישה אנשים בחלוקת עבודה סבירה משתלטים על העבודה.

אילו אופציות יהיו לשרה בתום המשבר? סביר להניח שהיא תוכל לחזור לעבוד כעובדת ניקיון, אבל ככל שהאירוע מתמשך, חייבים לדאוג להכנסה לאנשים שעובדים על בסיס מזומן. אם לשרה לא יהיו מקורות הכנסה, היא תתקשה למצוא עבודה בתום המשבר. יהיו לכך השלכות על הצריכה הפרטית במשק ועל הצמיחה שמניעה את הכלכלה של כולנו. 

הכותבים הם מנהל השקעות ב-IBI בית השקעות ויו"ר IBI קרנות נאמנות. IBI בית השקעות מנהלת תיקי השקעות בארץ ובחו"ל. לחברה עשויה להיות אחזקה ישירה/עקיפה במניות ובחברות המוזכרות בכתבה.