"מחלה של סנובים"? הקורונה מפלגת את מדינות דרום אמריקה

עשרות בכירים ובהם מנהל הבורסה של מקסיקו נדבקו בעת חופשת סקי. אתרים פופולריים בארה"ב נסגרו לאחר שהפכו חממה להידבקויות • בארגנטינה ובאורוגוואי כבר מכנים את הקורונה "מחלה של סנובים" ומומחי מגפות מזהירים: "כל מי שמנסה להאשים את העשירים בקורונה, מסכן למעשה את העניים"

עובד משרד הבריאות מחטא את רובע העסקים של מקסיקו סיטי / צילום: Rebecca Blackwell, AP
עובד משרד הבריאות מחטא את רובע העסקים של מקסיקו סיטי / צילום: Rebecca Blackwell, AP

יותר מ-500 מעשירי מקסיקו, בהם רבים מהאליטה העסקית והפיננסית, בילו את חופשת החורף השנתית שלהם בעיירת הקיט המהודרת וייל בקולורדו. כשחזרו למקסיקו בתחילת חודש מרץ, לפחות 50 מהם התגלו כנשאי קורונה, לרבות מנהל הבורסה של מקסיקו סיטי.

מאות מהם מבודדים כעת. חוסה קורי, בן 71, איש עסקים ידוע ודודנו של מיליארדר הטלקום קרלוס סלים, אובחן עוד בקולורדו ונשאר מאושפז. רשויות הבריאות במקסיקו זיהו את העיירה וייל (Vail) כמקור העיקרי של ההידבקויות במדינה. הם מאמינים שעשירים אחרים, חלקם מאיטליה, הביאו את הנגיף לאליפות הסקי הפתוחה (סנובורדינג) שנערכה בסוף השבוע של 24 בפברואר.

יעדי נופש כמו אתרי סקי הפכו חממה ברורה להידבקויות. רשויות הבריאות בסקנדינביה מסרו החודש שמאות נוסעים נדבקו בקורונה בנופש בכפר האלפיני האוסטרי "אישגל", שמכונה "איביזה של האלפים", שהפך פופולרי בשנים האחרונות בין ידוענים כמו פאריס הילטון. בינתיים נסגרו וייל, אספן ואתרי סקי פופולריים נוספים במערב ארה"ב.

הבילוי בווייל וההידבקויות שבאו אחריו הן רק דוגמה אחת לתחלואה שמעוררות דיונים ערים בעיקר ברשתות החברתיות סביב השאלה האם הקורונה היא עניין של מעמד חברתי, שכן הן במדינות עשירות והן בעניות, הנגיף התפשט בקרב אלו שיש להם האמצעים והזמן הפנוי לנסוע לחו"ל. באורוגוואי ובארגנטינה השכנה, הקורונה כבר מכונה "המחלה של הסנובים".

את הדיונים הללו מעוררים מקרי הדבקה כמו זה של רעייתו של ג'סטין טרודו, ראש ממשלת קנדה, סופי גרגואר טרודו. היא נדבקה בנסיעה ללונדון בתחילת מרץ, כשהשתתפה באירוע צדקה (ומאז הבריאה). בברזיל, המקרים המוקדמים הגיעו על-ידי נוסעים ששהו באיטליה. ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, והנסיך צ'רלס, יורש העצר, נדבקו. ג'ונסון טס לפסגה בגרמניה בסוף ינואר, אם כי לא ברור אם הוא נדבק בנסיעה הזו. גם בקמרון ובקניה, פקידי ממשלה נדבקו אחרי ביקורים באירופה.

"הרוב הגדול של הנדבקים בקורונה הם אנשים אמידים, לא ידעת?", אמר מיגל ברבוסה, מושל מדינת פואבלה הצפופה במקסיקו, שדיווחה על 38 מקרים מאומתים, במסיבת עיתונאים בסוף מרץ. "אם אתה עשיר אתה בסכנה, אבל העניים - הם מחוסנים", הוא אמר.

מזל רע

ברוב המקרים, ההידבקויות הן מזל רע. הנדבקים לא הבינו את מלוא חומרת המגפה, או לא ידעו שאתר הבילוי שלהם הוא חממה לנגיף. אף על פי כן, המקרים הללו של הידוענים עוררו מתחים על רקע מעמדי, והזינו את התפיסה שקורונה היא מחלה של עשירים, בייחוד במדינות עם רמה גבוהה של אי-שוויון כלכלי.

כך, למשל, באורוגוואי, מעצבת האופנה כרמלה הונטו חזרה הביתה מנסיעה למדריד במחצית מרץ, וללא ידיעתה הביאה את הקורונה איתה. היא הלכה לחתונה בהשתתפות 500 אורחים באותו סוף שבוע, והדביקה יותר מ-40 בני אדם. מומחי בריאות הציבור במדינה העריכו שלפחות 20 מ-29 המקרים הראשונים של קורונה במדינה היו של אנשים עם קשר להונטו. היא הותקפה על-ידי רבים במדיה החברתית ואפילו נתבעה על-ידי ועד הדיירים בבניין שבו היא מתגוררת.

בברזיל, קלאוניס גונקלבס, עקרת בית בת 63 שעבדה בשכונה יוקרתית בריו דה ז'נרו, מתה מדלקת ריאות אחרי שאובחנה כנשאית קורונה. המעסיקה שלה חזרה לאחרונה מטיול באיטליה, וסיפרה למשפחתה של גונקלבס שהיא אובחנה כנשאית בבוקר שלפני מותה. הרשויות חוקרות 18 מקרים נוספים בפרבר המגורים.

"להאשים קבוצה מסוימת של אנשים - לפי מוצא, מעמד חברתי או לאומיות - בהפצת הנגיף רק מקשה על רופאים לטפל במחלה, מפני שפחות אנשים עם תסמינים יחשפו את עצמם מחשש לשיימינג ציבורי", אומרת ד"ר ג'ניפר נאזו, מומחית מגפות באוניברסיטת ג'ונס הופקינס. "כל פוליטיקאי, כל מי שמנסה להאשים את העשירים בקורונה, מסכן למעשה את העניים", היא הוסיפה.

כמו תיאוריות רבות, גם המופרכות שבהן נסמכות לעתים על נתונים עובדתיים. כך, אפשר בהחלט לומר כי אחד הדברים שזירזו את התפשטות המגפה היה הגידול בתנועה האווירית. התנועה האווירית העולמית נסקה מאז מגפת הסארס ב-2003 מ-3.53 מיליארד נוסעים ל־4.3 מיליארד ב-2019. ארגון הבריאות העולמי הזהיר במשך שנים שהעלייה המהירה בתחבורה האווירית הופכת מגפות לתופעה שקשה להשתלט עליה. ב-2003, חוסיין גזירי, רופא סעודי ומנהל אזורי של ארגון הבריאות, כתב ש"בגלל התחבורה האווירית המהירה, אין מדינה שבטוחה ממחלות מדבקות, והתפרצות במדינה אחת יכולה בקלות ובמהירות לעבור מרחקים גדולים למדינות אחרות דרך נסיעות ומסחר".