נגיף הקורונה | סיקור שוטף

יותר מ-11 אלף מקרי קורונה בארץ; 1,627 החלימו מהנגיף

היום תיכנס לתוקפה הנחיה הקובעת כי על כל אדם היוצא ממקום מגוריו לעטות מסכת פנים • ליצמן: להפסיק כל שיח מגזרי בדיונים על הגבלות התנועה • הראשון לציון, הרב אליהו בקשי דורון זצ"ל, נפטר מקורונה

חיילים, שוטרים ומאבטחים עם מסכות פנים שומרים על הסגר בירושלים / צילום: Ariel Schalit, Associated Press
חיילים, שוטרים ומאבטחים עם מסכות פנים שומרים על הסגר בירושלים / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

23:25

שערי צדק: הראשון לציון, הרב אליהו בקשי דורון זצ"ל, נפטר בדקות האחרונות במחלקה לחולי קורונה במרכז הרפואי שערי צדק.

הרב אושפז לפני מספר ימים לאחר שאובחן כחיובי לקורונה. מצבו של הרב שסבל ממחלות רקע מורכבות הדרדר במהלך היום ולמרות מאמצי החייאה רבים בשעה האחרונה, נאלצו הרופאים לקבוע את מותו.

21:21

משרד הבריאות מוסר שיש 11,145 מקרי קורונה בארץ. מתוכם: 9,077 מקרים במצב קל, 155 במצב בינוני ו-183 במצב קשה (מתוכם 131 מונשמים). עד כה נפטרו כתוצאה מהנגיף 103 בני אדם, ו-1,627 החלימו. יותר מאלף אנשים נמצאים בבתי מלון אשר מיועדים לנשאי הנגיף.

18:20

מהיחידה לטיפול נמרץ באיכלוב נמסר כי "חל שיפור נוסף במצבו של אפיק סויסה, בן 22. הוא חזר להכרה מלאה ומתקשר עם הסביבה. הוא עדיין נתמך במכונת לב ריאה. 'כולנו תקווה שהמשך תהליך השיפור ימשיך ונעשה כל מאמץ להחזירו לשגרת חייו הקודמים', מוסר ד״ר עדי נמרוד, מנהל היחידה לטיפול נמרץ כללי באיכילוב". 

16:10

עובדי מינהל התפעול בעיריית בית שמש, בפעולה משותפת עם שוטרי משטרת בית שמש, אטמו היום 6 בתי כנסת בעיר.

ראש עיריית בית שמש, ד"ר עליזה בלו, מסרה: "נמשיך בפעילות נחושה לאכיפת הנחיות משרד הבריאות. התקהלות בבית כנסת כמוה כאקדח יורה ללא בקרה ברחובה של עיר". 

11:55

אמריקן איירליינס דוחה את חזרתה לישראל בשנה. חברת התעופה הגדולה בעולם הכריזה בקיץ האחרון על פתיחת קו תל-אביב-דאלאס, אלא שכעת מכריזה החברה כי בעקבות משבר הקורונה השקת הקו תידחה לספטמבר 2021 - במקום ספטמבר 2020, המועד המקורי.

החברה הודיעה על דחיית הקו יחד עם הפחתת 60% מלו"ז הקיץ שלה בטיסות הבינלאומיות ביחס לשנה קודמת. קווים נוספים שאת פתיחתם היא דוחה כוללים טיסות בקו פילדלפיה-קזנבלנקה, שיקגו-קרקוב וסיאטל-בנגלור.

באוגוסט האחרון הודיעה החברה על חזרתה לישראל אחרי 5 שנות היעדרות (עם הקו שהפעילה בין תל-אביב לפילדלפיה ואשר היא סגרה בפתאומיות). החברה הודיעה כי תפעיל 3 טיסות שבועיות לדאלאס, טקסס, שם ממוקם נמל הבית שלה, משם תוכל להציע טיסות המשך למגוון יעדים. הרעיון הזה, יחד עם התעוררות התחרות בטיסות לארה"ב, יידחו כאמור.

10:20

שר הבריאות יעקב ליצמן הודיע במהלך דיוני הממשלה לראש הממשלה ולשרי הממשלה כי יש להפסיק מידיית כל שיח מגזרי, על-פי מפתח אוכלוסייה, בדיונים ובהחלטות להטלת הגבלות תנועה.

לדברי ליצמן, יש לקבוע קריטריונים ברורים ושווים לכלל הערים, האזורים והשכונות בישראל, ללא הקשר או זיקה לאופי האוכלוסייה. ההגדרות לפיהן יש להגביל את התנועה בריכוזים החרדיים בלבד מוטעות ומכפישות ציבור שלם שנשמע להוראות החוק והרבנים.

הקריטריונים לפיהם המשרד קובע אזור מוגבל הם:

1. מספר האנשים שאובחנו כחולי קורונה עולה על 50 או על מספר אחר שייקבע באופן דינמי לפי התפתחות התחלואה. 
2. שיעור התחלואה בקורונה ל-100,000 איש גבוה מהממוצע הארצי. 
3. שיעור העלייה בתחלואה בשלושת הימים האחרונים גבוה מהממוצע הארצי.

על-פי קריטריונים אלה, ככל שאחוז התחלואה תרד בכל עיר, בשיתוף הרשות העירונית, באמצעות החלמה ו/או הסדרת המאומתים למלוניות - כך יוסרו בהמשך הגבלות התנועה באזור המדובר.

9:00

לפי נתוני משרד הבריאות, 10,878 בני אדם נדבקו עד כה בנגיף הקורונה, בהם 174 במצב קשה ו-123 מונשמים. 155 מהחולים מוגדרים במצב בינוני, והיתר במצב קל. עד כה 1,388 החלימו ושוחררו לבתיהם. מניין המתים מקורונה בישראל עלה ל-103 בני אדם.

7:30

החל מהבוקר (א') יחייב משרד הבריאות את הציבור לעטות מסכה בכל יציאה למרחב הציבורי. זאת, כחלק מהמאמצים לבלימת התפשטות נגיף הקורונה. המשרד מבהיר כי חובה זו לא חלה על ילדים מתחת לגיל שש, בעלי מוגבלויות המתקשים בחבישת מסכה, הנוסעים לבד ברכב או עם אנשים המתגוררים עימם, אדם המשתתף בשידור בכלי תקשורת או על שני עובדים היושבים בחדר בקביעות ובלבד שנשמר ביניהם מרחק של שני מטרים.

נכון לעכשיו, בכלל היישובים שמרבית תושביהם יהודים ניתן לצאת למרחק של עד מאה מטרים מהבתים, למעט מקרים חיוניים: הגעה לעבודה במקום המותר על-פי החוק; הצטיידות במזון, תרופות, מוצרים חיוניים וקבלת שירותים דחופים; קבלת שירות רפואי; תרומת דם; הליך משפטי; הפגנה; הגעה לכנסת; טיפול במסגרות רווחה; סיוע רפואי לאדם אחר או סיוע לאדם עם קושי או מצוקה; תפילה במקום פתוח, הלוויה, חתונה וברית וכן יציאת אישה לטבילה במקווה; העברה של קטין למסגרות חינוך לילדי עובדים חיוניים ומסגרות מיוחדות. הציבור מתבקש להישאר בבתים, אלא במסגרת המטרות שנקבעו בתקנות.

כמו כן, תנועת הרכבות תישאר מושבתת, בדומה למצב ששרר טרם חג הפסח. שירותי המוניות ממשיכים כרגיל, אך מותרת הסעת נוסע אחד בלבד, או מלווה נוסף לצורך רפואי. זאת, כשהנוסעים יושבים במושב האחורי וחלונות הרכב פתוחים. בנוסף לכך, מותרים שירותי הסעה למקומות עבודה בכפוף למגבלות. 

7:10

ועדת השרים אישרה הלילה (א') את הצעת שר הבריאות יעקב ליצמן, לפיה ארבעה רובעים מתוך שבעה בירושלים יוגדרו כ"אזור מוגבל", בהם תוגבל תנועת התושבים למעט צרכים חיוניים. ההחלטה צפויה להיכנס לתוקפה ב-12:00 בצהריים, עד ליום רביעי ב-07:00 בבוקר.

על-פי הטיוטה שהוגשה לשרים, העיר תחולק לשבעה רובעים. ארבעת הרובעים שסומנו כמתאימים להכרזה כאזור מוגבל נבחרו על-פי כמות חולים גבוהה (לפחות 50 חולים), קצב עלייה בתחלואה הגבוה בשלושת הימים האחרונים מעל הממוצע הישראלי ושיעור תחלואה ל-100 אלף תושבים הגבוה משיעור התחלואה הממוצע בכלל האוכלוסייה.

ארבעת הרובעים כוללים את רובע 1 למעט עוטף ירושלים כפר עקב, אזור התעשייה עטרות, בית חנינא, פסגת זאב ועוטף ירושלים שכונת השלום; רובע 2 למעט אזור התעשייה הר החוצבים, פארק מטרופוליני עמק הארזים ופארק מטרופוליני עמק מוצא; רובע 3 למעט אזור התעשייה גבעת שאול, בית הכרם, מנהל מוסדי הר הרצל, יובלים, גנים, רמת דניה ובית החולים הדסה עין כרם; רובע 5 למעט מנהל מוסדי קריית הלאום ובית דוד.

בכל אחד מהאזורים תתאפשר יציאה מאזור הרובע לעבודה, טיפול רפואי חיוני, הלוויה של בן משפחה מדרגה ראשונה, העברת קטין בין הורים גרושים, הליך משפטי וכל צורך חיוני אחר באישור מראש של רשות החירום הלאומית.

על-פי נתוני משרד הבריאות, 1,819 נדבקו עד כה בנגיף בירושלים, ו-21 איבדו את חייהם. 14,683 מתושבי העיר נדרשו בבידוד ובשלב זה מבודדים 891 בני אדם. במקביל, 98 מהנדבקים החלימו. מוקדם יותר השבוע פורסם כי כ-75% מהחולים הם משכונות חרדיות.

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, תמך בהחלטה על סגר שכונה על-פי קריטריונים קבועים ורלוונטיים. בעירייה מסרו כי "ראוי שהטיפול יהיה בבעיה ולא בסימפטום, קרי, לפנות את הנדבקים לבידוד במלונות הייעודיים שנקבעו לכך, על-מנת למנוע את התפשטות הנגיף ולהסיר את השכונות מהסגר. ראש העיר דורש מהממשלה לסייע במימוש הפינוי בכל דרך".

לפי העירייה, הקריטריון המדובר הוא יותר מחולה לאלף איש. מנתונים שפורסמו בתחילת השבוע, ניתן לראות כי בין היתר בשכונות הר נוף, רמת שלמה, גבעת מרדכי ובית וגן השיעור היה גבוה יותר. המשמעות היא שהשכונות שבהן יש יותר מחולה לאלף תושבים, יוגדרו כשכונות אדומות סגורות, בעוד האחרות יוגדרו ירוקות. בעירייה הסכימו לקריטריון בידיעה שהכוונה היא ליישם את הקריטריון בכל הארץ, ולא רק בירושלים.

לדברי גורמים בעיריית ירושלים, משרד הבריאות מבקש להטיל סגר על שכונות מסוימות בעיר, אך ללא קריטריונים ברורים. כך למשל, שכונת גבעת מרדכי עלתה כשכונה שיש לסגור בעוד רוממה, שבה שיעור גבוה משמעותית יותר של חולים, לא הוזכרה כשכונה שיש לסגור. לפיכך ממתינים בעירייה לקבל מענה לשאלותיהם על בסיס מה מתקבלות על ההחלטות והאם מדובר רק בסגירה של שכונות בירושלים או בערים נוספות בהתאם לקריטריונים. בעירייה ציינו כי יש להתמקד בפינוי מבודדים וחולים לבתי מלון בשכונות הסובלות מצפיפות ולא רק בהגבלות נוספות.