העתירה נגד הטלת המנדט על נתניהו הוגשה מחדש לבג"ץ

העותרים, קבוצה של 117 אנשי הייטק, ביטחון, עסקים וחינוך, מבקשים משופטי בג"ץ לקבוע כי לחבר כנסת שהוגשו נגדו כתבי אישום אסור לכהן בתפקיד ראש הממשלה • בפעם הקודמת שהוגשה העתירה, בג"ץ סירב לדון בה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Gali Tibbon, Associated Press
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Gali Tibbon, Associated Press

האם הפעם בג"ץ יתערב וימנע מבנימין נתניהו את הרכבת הממשלה בשל כתב האישום נגדו? זמן קצר אחרי שנשיא המדינה, ראובן ריבלין, הודיע היום (א') כי אינו מאריך את המנדט שהטיל על ח"כ בני גנץ לנסות להרכיב ממשלה, הוגשה מחדש לבג"ץ עתירה נגד הטלת המנדט על נתניהו עקב כתב האישום שהוגש נגדו.

העותרים, קבוצה של 117 אנשי הייטק, ביטחון, עסקים וחינוך, שמיוצגים על-ידי עו"ד דפנה הולץ-לכנר, מבקשים משופטי בג"ץ להוציא צווים שיקבעו כי בהתאם לדין אסורה כהונה בתפקיד ראש ממשלת ישראל על חבר כנסת שהוגש נגדו כתב אישום בעבירות שיש עמן קלון.

עוד מבקשים העותרים מבג"ץ כי יורה ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, למסור את חוות-דעתו בסוגיה. בין העותרים נמצאים ד"ר ארנה ברי, ראש השב"כ לשעבר עמי איילון, פרופ' עוזי ארד וראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין. 

העתירה מופנית נגד נתניהו, נגד היועמ"ש מנדלבליט וגם נגד יו"ר הכנסת בני גנץ, לאור החלטתו של הנשיא ריבלין להעביר את המנדט אל הכנסת.

נזכיר כי בתחילת השנה סירבו שופטי בג"ץ לדון בעתירה שהוגשה נגד הטלת הרכבת ממשלה על חבר כנסת תחת כתב אישום. ערב סבב הבחירות האחרון לכנסת, השופטים קבעו כי אין זה מתפקידו של בג"ץ לעשות "פרה-רולינג" להחלטות עתידיות.

השופטים - נשיאת העליון אסתר חיות, חנן מלצר ועוזי פוגלמן - פסקו כי אין בכוונתם להעביר ביקורת שיפוטית על הפעלת הסמכות של נשיא המדינה להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר כנסת מסוים (בשל היותו מואשם בפלילים), זאת טרם שהנשיא קיבל החלטה כזו.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר ההחלטה להגיש כתב אישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא בגדר חשוד, מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.