"אין לנו מושג למי לפנות": אי הסדרים בבדיקות בבית אבות בבני ברק

בבית האבות ניסו במשך יותר משבוע להשיג בדיקות של כלל הדיירים והמטפלים במקום, לאחר שאותרה דיירת חולת קורונה • רק ביום חמישי אישר משרד הבריאות את הבדיקות, וכעת דיירי המקום מתקשים לקבל את תוצאותיהן • תגובת משרד הבריאות נוגעת לבית חולים אחר בעיר

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב / צילום: שלומי יוסף, גלובס
מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מזה יותר משבוע, קרובי משפחה של דיירי בית האבות "עטרת אבות" בבני ברק, מתחננים בפני משרד הבריאות להגיע אל המוסד ולבצע בדיקות קורונה. הם, והצוות המקצועי במקום חוששים מפני התפרצות בבית האבות המצוי בלב העיר בה המגפה מתפשטת במהירות, כשהם צופים בבתי אבות אחרים שבהם חולה קורונה אחד הדביק במהרה את האוכלוסייה המצויה בסיכון, והוביל למותם של רבים.

"למרות ששבועיים לפני שהודקו צעדי הבידוד החברתי קיבלנו החלטה לסגור את המחלקות של העצמאיים לכניסת מבקרים, אחת הדיירות שיצאה לעבור דיאליזה בתל השומר, נדבקה בקורונה. במשך שבוע היא הסתובבה כשהיא חולה, ולא ידענו על כך. בלי להניד עפעף, דיווחו לנו על כך שהיא נשאית קורונה ושלחו אותנו אליה בחזרה - רק לאחר שבוע הסכימו להעביר אותה למחלקה שמטפלת בחולי דיאליזה וקורונה בתל השומר", מספר אלי בירן, הבעלים של בית האבות.

מיד עם גילוי החולה בשטח המוסד, פנה בירן למשרד הרווחה ודרש שכל העובדים והדיירים יעברו בדיקת קורונה. "אמרו לנו לבצע את הבידודים הנדרשים, אבל בדיקות לא היו. בזמן שב"משען" בבאר שבע, אנחנו רואים שאנשים מתים בקצב, לא מיהרו לבדוק את הדיירים גם אצלנו. בעיניים כלות אני רואה את המשפחה של ראש הממשלה עוברת בדיקות, אבל אצלנו כשאנחנו יודעים בוודאות שהייתה חולת קורונה ששהתה במוסד, רק ביום חמישי התקשרו מהרווחה ואמרו שסוף סוף משרד הבריאות החליט לבצע בדיקות מלאות".

ביום שישי, לפני יומיים, התבצעו הבדיקות במוסד, והיום החלו לזרום התוצאות, אך במקום מעידים על חוסר סדר, שהוביל לבהלה בקרב המשפחות, וכן על מחסור באינפורמציה קריטית. "עד הערב, הודיעו לנו על 10 חולים, בזמן שהתפרסם בתקשורת שיש אצלנו יותר מ-20 חולים. במקום לאפשר לנו לדווח ולהסתייע בעובדת הסוציאלית, דיווחו ישירות לקשישים. רק ב-19:00 בערב קיבלנו הודעה מסודרת עם רשימת החולים במחלקת העצמאיים. אגב, מבין כל ה-22 שדיווחו לנו עליהם, אף אחד עד לרגע זה לא הראה שום סימנים של מחלה".

"המשרד מטפל באירוע"

עד כה, נתקבלו תשובות רק לגבי מחלקת העצמאים במוסד, אך לא לגבי 4 המחלקות הסיעודיות, כאשר בני המשפחה המודאגים מציפים את המוסד בטלפונים בעקבות הפרסומים בתקשורת, והטלפונים קורסים. "אחות של אמא שלי נמצאת בבית האבות בבני ברק", מספרת גליה. "המנהל התקשר אלינו והתחנן שנברר דרך קופת החולים האם אחותה קיבלה תשובה לבדיקה. אין לנו מושג למי לפנות. רופאת המשפחה שלה חולה בבית, ואנחנו לא מצליחים לקבל תשובות. יש רופא בבית אבות שהוא לא שייך לקופת חולים והתשובות תלויות באוויר. בינתיים יכול להיות שחלק מהדיירים חולים ולא יודעים על כך, כי משרד הבריאות לא מספק תשובות ואנחנו מאד מודאגים".

"אין לי תשובה עד עכשיו לגבי אף אחד מהחולים במחלקות הסיעודיות. משרד הבריאות לא מעדכן אותנו, ומשפחות מתקשרות אליי ואני אומר להן שאני לא יודע איך להוציא את המידע הזה. אני מבקש מהם לפנות לקופות החולים ולהודיע לנו, כדי שאנחנו נדע לבודד ולטפל. התחלנו לקבל תוצאות חלקיות לגבי הסיעודיים מהמשפחות", אומר בירן. בנוסף, פנה המוסד לתל השומר בדרישה להעביר לבית החולים 12 מטופלים חולי קורונה, אך קיבל עד כה תשובה שלילית. עם היוודע התוצאות, בוצע בידוד מוחלט של החולים לפי נהלי משרד הבריאות.

פנינו למשרד הבריאות בבקשת תגובה, ואמנם, למרות הניסיון החוזר, התגובה שנמסרה נוגעת לבית אבות אחר, הנמצא במרחק קילומטר מבית האבות "עטרת אבות". מדובר משרד הבריאות נמסר בתגובה: "בבית האבות ויזניץ בני ברק יש מוסד של 2 מחלקות סיעודיות ועוד 50 דיירים בדיור מוגן. מטופלת אחת נפטרה ובעקבות כך נדגמו הדיירים ונמצאו מעל 20 מאומתים. המשרד מטפל באירוע". נציין, כי ב"עטרת אבות" אף מטופל לא נפטר, וגם החולים המאומתים חשים בטוב.