ייצוגית: הטיסות בוטלו? על חברות התעופה להשיב לצרכנים את כספם

המועצה לצרכנות הגישה בקשה להכיר בתביעה כייצוגית נגד חברות תעופה זרות הפועלות בישראל, אשר לטענתה לא משיבות כספים לצרכנים על טיסות שבוטלו • במקום החזר כספי החברות מציעות שובר למימוש עתידי, ובכך, טוענת המועצה, הן פועלות בניגוד לחוק התעופה

חברות התעופה מסרבות להשיב לצרכנים את כספם על טיסות שבוטלו? כעת הן יצטרכו להסביר זאת לבית המשפט. המועצה הישראלית לצרכנות הגישה בקשה להכיר בתביעה כייצוגית נגד חברות תעופה זרות הפועלות בישראל, אשר לטענתה לא משיבות כספים לצרכנים על טיסות שבוטלו. במקום החזר כספי החברות מציעות שובר למימוש עתידי, ובכך, טוענת המועצה, הן פועלות בניגוד לחוק התעופה.

הבקשה הוגשה נגד חברת התעופה יונייטד איירליינס, יוקריין איירליינס, אגאן איירליינס, ו-וולינג איירליינס. טענת המועצה היא שמ-1.2.2020 חברות התעופה ביטלו טיסות על רקע משבר הקורונה, אך לא החזירו ללקוחות שרכשו כרטיסים את כספם או לא יידעו אותם בנוגע לאפשרות קבלת השבת התמורה - בניגוד לחוק. התביעה הוגשה באמצעות עו"ד ברוך אדלר ממשרד אדלר, שחר, אדלר ושות' ועו"ד רוני אבישר-שדה.

עופר מרום, מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות, הגדיר את המדיניות הזו כ"עזות-מצח מצד החברות". לדבריו, "החוק קובע כי בעת ביטול טיסה ביוזמת חברת התעופה, הלקוח זכאי להחזר כספי או לכרטיס טיסה חלופי לפי בחירתו, כאשר חברות התעופה מחויבות ליידע את הנוסעים בנוגע לאפשרות לקבל את כספם בחזרה. מאז שהחלו ביטולי הטיסות, החברות הללו פוגעות בלקוחותיהן ומצפצפות על החוק; הן אינן משיבות את כספי הלקוחות ואף מטעות את הלקוחות כאשר הן אינן מעדכנות אותם בדבר זכותם לקבל חזרה את כספם. חברות התעופה הבינלאומיות הפועלות בישראל, כמו כל חברה אחרת, חייבות להתנהל באופן חוקי והוגן מול הצרכנים. לא ניתן יד לפגיעה בצרכנים, ולא נשקוט עד שהעוול הזה יתוקן".

המדיניות של החברות המציעות שובר זיכוי לשימוש עתידי ולא את האופציה לקבל החזר כספי סותרת את הוראות חוק שירותי התעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה, תשע"ב-2012), שכאמור מחייב את חברות התעופה בעת ביטול טיסה להציע ללקוח "השבת תמורה או כרטיס טיסה חלופי, לפי בחירת הנוסע".

בימים אלה מקודמת הצעה לשנות את חוק שירותי התעופה במסגרת צו השעה ולהחמיר את סעיפיו עבור הצרכנים. הכנסת אמורה להצביע בימים אלה על השינויים, הכוללים בין השאר החזר כספי בטווח של 90 ימים ולא 21 ימים והחלת החוק רטרואקטיבית מ-1 במרץ. כך או כך, לרשות הצרכנים עדיין תעמוד הזכות לקבל את כספם חזרה.

המועצה לצרכנות מציינת כי חברות תעופה שבתחילה ניסו ליישם מדיניות פסולה דומה, דוגמת אייר פראנס, איבריה, TAP ו-KLM, שינו את התנהלותן לאור איום בתביעה.

בתביעה מוזכר כי לפי החוק, חברות התעופה אף חייבות ליידע את הצרכנים בדבר זכאותם לקבל את התמורה ששולמה על-ידם, כאשר בפועל הן מציעות רק שוברים למימוש עתידי, ובכך "הן אף מטעות אותם במידע שגוי, לפיו זכותם לקבלת התמורה ששולמה היא בהתאם לתנאי הכרטיס שרכשו (דבר שאינו עולה בקנה אחד עם הוראות החוק). כך למעשה מאפשרות לעצמן המשיבות להמשיך ולהחזיק בכספיהם של הצרכנים, בניגוד לכל דין".

כל אחת מהחברות הנתבעות מטיסות מאות אלפי נוסעים בשנה בקווים מישראל ואליה.

יונייטד איירלינס הטיסה 680 אלף נוסעים ב-2019, והטענה היא כי באתר החברה אין כל התייחסות באשר לזכות של הנוסעים לקבל החזר כספי, כאשר הדגש הוא רק על האופציה לקבל שובר, לרבות הנחיה שגם קיבלו סוכני הנסיעות.

מספר דומה של נוסעים הטיסה יוקריין איירליינס ב-2019, וגם נגדה נטען כי היא מציעה שובר בלבד לנוסעים שטיסתם בוטלה, גם בהנחיה שהיא העבירה לסוכני הנסיעות, שבמידה רבה נתקעים בין החברות הסרבניות ובין הצרכנים שדורשים את כספם. טענות דומות נשמעות נגד החברות האחרות שתבעה המועצה.

הערכות התובעים היא כי מדובר במיליוני שקלים שנמצאים ברשות החברות. הדרישה היא שהכספים יוחזרו ללקוחות, ושייפסק למועצה "גמול הולם".

חברות התעופה נקלעו לטלטלה בעקבות משבר הקורונה שהוביל אותן להפסדים של מאות מיליארדי דולרים במצטבר. מצד אחד, התזמון של הגשת התביעה הוא אומלל מבחינת החברות, שחלקן גם לא ישרדו את המשבר. מצד שני, הצרכנים לא צריכים להיות גורם המימון לחברות התעופה, קשה ככל שיהיה מצבן. גם הצרכנים זקוקים לכספם כיום יותר מתמיד - ואין לאף גורם את הזכות להחזיק בכספים אלה כבני-ערובה.