מרקל מציגה: ההסבר הברור על מקדמי הדבקה והסכנה לציבור

הקנצלרית אנגלה מרקל הציגה אתמול את ההקלות המתוכננות בסגר על גרמניה, אך הדגישה כי שינוי קטן במקדם ההדבקה יכול לשנות את כל התמונה

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: Bernd von Jutrczenka/Pool, AP
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: Bernd von Jutrczenka/Pool, AP

רגע אחד במסיבת העיתונאים אתמו (ד'), שבו הציגה הקנצלרית אנגלה מרקל את ההקלות המתוכננות בסגר על גרמניה בשבועות הקרובים, תפס במיוחד את תשומת-הלב הציבורית והתקשורתית במדינה. מרקל, ד"ר לכימיה קוואנטית ושרת איכות סביבה לשעבר, שבמשך ארבע שעות דיונים לפני כן התאמצה לתווך בין הדרישות השונות של ראשי הממשלות של מדינות המחוז, ניסתה להסביר לתקשורת עד כמה מצומצם מרווח ההחלטה של הממשלה במקרה של מגפת הקורונה.

היא עשתה זאת על ידי הסבר ברור בנוגע למקדם ההדבקה של הקורונה ("מספר ההתרבות הבסיסי", R0), שזכה היום לכותרות והופץ גם ברשתות החברתיות. החדשות הטובות, אמרה מרקל, היא שנכון לעכשיו המודל מראה כי מקדם ההדבקה ירד בגרמניה ל-1 בערך - "כל חולה מדביק אדם אחר בלבד", הסבירה הקנצלרית, שהבהירה - "כמובן שזה לא המצב לכל חולה, אלא מדובר בממוצע של מקרי ההדבקה".

"אם אנחנו עולים למקדם הדבקה של 1.1", הוסיפה מרקל, "אז כבר באוקטובר אנחנו נימצא בשיא התפוסה של מערכת הבריאות שלנו, אפילו עם מיטות הטיפול נמרץ הנוספות שהכשרנו. אם אנחנו עולים למקדם הדבקה של 1.2, כלומר כל חולה מדביק רק 20% יותר (מהמצב הקיים) - נאמר שיש חמישה חולים, ארבעה מהם מדביקים אדם אחד ואחד שניים - אז אנחנו מגיעים כבר ביולי לקצה גבול היכולת של מערכת הבריאות שלנו".

"אם אנחנו עולים למקדם הדבקה של 1.3, מה שלא נשמע הרבה יותר - כבר היינו במקדם הדבקה של בין 3 ל-5. אז נגיע כבר ביוני לגבול קצה היכולת של מערכת הבריאות. אתם יכולים לראות", סיימה מרקל את הדברים, "עם איזה מרווח-משחק קטן אנחנו צריכים להתמודד כדי לקבל את ההחלטות בנוגע להחמרה או הקלה של הצעדים".

במלים אחרות, היא הבהירה: "אנחנו צועדים על קרח דק".

מרקל, ומפלגת ה-CDU שבראשה היא עומדת, זוכה נכון לעכשיו לאהדת הציבור על ניהולה את המשבר. מספר המתים בגרמניה קטן משמעותית מהמצב במדינות אירופיות אחרות. למרות זאת, היא מובילה מדיניות זהירה בעניין הסגר, ביחד עם שר הבריאות יינס שפאן ממפלגתה ובתיאום עם ראשי מדינות המחוז של גרמניה - ובמיוחד היריבים מרקוס זדר מבוואריה (שבה מרבית מקרי המוות בגרמניה, ושמעוניין בסגר משמעותי יותר) וארמין לאשט מנורדריין וסטפאליה (שבה מייצרים רוב הקונצרנים הגדולים ולכן הוא מקדם הקלה בסגר).

במסיבת העיתונאים אתמול הודיעה מרקל על "סגר לייט" החל מיום שני הקרוב, שבו ייפתחו חנויות קטנות, מוסכים, חנויות ספרים ואופניים, לצד שלל העסקים שכבר פתוחים כי הם מוגדרים חיוניים, אולם הגבלות התנועה על התושבים יישארו במקומן. מה-4 במאי צפויה חזרה הדרגתית ללימודים, של הכיתות הגבוהות תחילה, ואז גם צפויות הגבלות התנועה וההתקהלות להשתנות. בינתיים, גרמניה תמשיך למנוע כניסת מי שאינם תושבים לשטחה, וייאסרו אירועים דתיים המוניים, וגם אירועים כמו משחקי כדורגל עם קהל, כינוסים ופסטיבלים, לפחות עד ה-1 בספטבמר. מרקל הבהירה כי גרמניה תנטר את המצב באופן שוטף כדי לראות מה מקדם ההדבקה ולראות שמערכת הבריאות שלה אינה עומדת בפני קריסה. גרמניה מסוגלת כיום לבצע כ-500 אלף בדיקות בשבוע, לפי כלי התקשורת. כ-3,800 בני אדם מתו מקורונה בגרמניה, מתוך 135 אלף מקרים שאותרו עד כה.