המצטרף הטרי לצוות המשא-ומתן הפוליטי: השר אמיר אוחנה

הצטרפותו של אוחנה לדיונים על הקמת ממשלת אחדות מעידה על המרכזיות של ההיבט המשפטי-חוקתי של הממשלה הבאה

שר המשפטים אמיר אוחנה / צילום: רפי קוץ
שר המשפטים אמיר אוחנה / צילום: רפי קוץ

שיחות המו"מ שנערכו הלילה בבית ראש הממשלה נמשכו עד 02:30 לפנות בוקר והגיעו למבוי סתום. הן אמנם היו המשך ישיר של השיחות שנערכו בבלפור ביום ג׳ בבוקר למשך שבע שעות אך אתמול הצטרפה מטעם הליכוד דמות משמעותית נוספת - שר המשפטים אמיר אוחנה.

"גלובס" לפנה לשר אוחנה לשמיעת פרטים, אך הוא טרם הגיב. הצטרפותו של אוחנה לדיונים, במתכונת המצומצת שבה הם מנוהלים, מעידה על המרכזיות של ההיבט המשפטי-חוקתי של הממשלה הבאה, וזאת ללא כל קשר למשבר הרפואי-חברתי-כלכלי שבגינו כחול לבן ובני גנץ החליטו להצטרף לממשלה. משתתפים נוספים במו״מ מטעם הליכוד הם השר יריב לוין, עו״ד יעקב אטרקצ׳י, יו״ר חברת אאורה, ועו״ד מיכאל ראבלו, שותף במשרד עורכי הדין שמרון מלכו. מטעם כחול לבן נכחו אתמול במו״מ ח״כ אבי ניסנקורן, הוד בצר, ועו״ד אבי ליכט.

אוחנה מכהן כשר המשפטים מאז אוגוסט 2019, אך לא זכה לאמון הכנסת, שכן מאז אפריל 2019 הכנסות מכהנות ללא הרכבת קואליציה וללא השבעת שרים בפני המליאה. תפקידו אמור היה להיות זמני, עד להקמת ממשלה לאחר בחירות מועד ב', אולם בשל המשבר הפוליטי העמוק, הוא ממשיך בתפקידו (כמו שרים רבים) מכוח המשכיות הממשלה.

אוחנה היה הראשון שדגל בגישה שלא כל החלטת בג"ץ יש למלא, וכך אפשר היה לראות את הגישה הזו מיושמת לראשונה על ידי יו"ר הכנסת לשעבר יולי אדלשטיין.

במסגרת הוויכוח בין כחול לבן לליכוד נמצא נושא הרכב הוועדה למינוי שופטים, שאוחנה עומד בראשה וכן נושאים שיפוטיים וחוקתיים נוספים, כמו החשש של הליכוד שבג"ץ יתערב ולא יאפשר לנתניהו להרכיב ממשלה או שלא יאפשר לו למלא את תפקיד ממלא מקום ראש הממשלה כעבור 18 חודשים מיום השבעת הממשלה. בכחול לבן אומרים שהם לא הגיעו לשותפות החירום הזו בשביל לאפשר עקיפת בג"ץ או למצוא פתרונות חוקתיים להמשך שלטונו של נתניהו.