מסכה כירורגית: אתם עושים את זה לא נכון - גם בשידור חי

שימו לב: כשהמסכה מונחת שמוטה על הסנטר שלכם, אם אכן ישנו וירוס על המסכה, אתם עלולים לנשום אותו, או שחיכוך של המסכה בפיכם ימלא אותו בשאריות הווירוס, שיכולות לשרוד על גבי המסכה במשך שעות • אז מהי הדרך הנכונה ללבוש מסכה כירורגית?

רוכב אופניים עם מסיכת מגן / צילום: שלומי יוסף, גלובס
רוכב אופניים עם מסיכת מגן / צילום: שלומי יוסף, גלובס

אחת הטענות נגד תקנת החובה לעטות מסכות במרחב הציבורי היא ששימוש אפקטיבי במסכת מנתחים הוא עניין של אימון. סקירה קצרה של אמצעי התקשורת והודעות הדוברים היום (ה') הראו כי הציבור אכן טרם הפנים כיצד נכון לעטות מסכה, ומהן הטעויות הנפוצות.

מעבר לשאלות לגבי היתרונות והחסרונות של המסכה הרב-פעמית העשויה מבד לא תקני, נראה כי גם מסכות כירורגיות תקניות אינן נלבשות כראוי, ולכן עלולות לעשות בשלב הראשון נזק, עד שהציבור יתרגל לשימוש בנכון בהן. בשימוש נכון, תועלתן במניעת התפשטות מחלות נשימתיות הוכחה.

בתמונה הראשונה ניתן לראות את נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, בשידור חי מדיון שמתקיים כעת בבג"ץ, כשהמסכה שמוטה על סנטרה. זהו אחד הדברים הכי גרועים שאפשר לעשות עם מסכה. חלקה החיצוני של המסכה מרכז את כל רסיסי הרוק והעיטוש שהיו באוויר. נכון שהמסכה לא יכולה למנוע באופן מלא חדירה של הווירוס לתוך פיה ואפה של הנשיאה, אולם ריכוז הווירוס, במקרה שאכן היה וירוס באוויר, הוא הרבה יותר גבוה מחוץ למסכה מאשר בתוכה, וריכוז הווירוס הוא משמעותי לסיכון להדבקה. 

השופטת אסתר חיות / צילום: מתוך הדיון שהועבר בשידור חי
 השופטת אסתר חיות / צילום: מתוך הדיון שהועבר בשידור חי

באופן אירוני, דווקא בדיון בג"ץ בעניין משבר הקורונה, בעתירות נגד איכון הסלולרי של חולי קורונה על-ידי השב"כ, מונחת המסכה בדיוק מתחת לפיה ואפה של חיות. אם אכן ישנו וירוס על המסכה, היא עלולה לנשום אותו, או שחיכוך של המסכה בפה ימלא אותו בשאריות הווירוס, שיכולות לשרוד על גבי המסכה במשך שעות. 

אנחנו מתנצלים על השיימינג, זה לא אישי: באותו הדיון, גם המשנה לנשיאה חנן מלצר והשופט נום סולברג עטו את מסכותיהם באותו האופן - אך זוהי דוגמה טובה. המסכה בשימוש כזה היא מצוינת נגד דוחות על אי-עטיית מסכה בציבור, אבל לעניין התפשטות הקורונה היא עלולה להזיק. 

השופט נעם סולברג / צילום: מתוך הדיון שהועבר בשידור חי
 השופט נעם סולברג / צילום: מתוך הדיון שהועבר בשידור חי

התמונה השנייה היא צילום של צוות מד"א, נציגי קופת-החולים, יחד עם מנהיגים הקהילה בבני-ברק. איש אינו מתייחס לכל ששניים מן המצולמים הורידו את המסכה לגבול הסנטר, ככל הנראה במטרה להתכסות באותה המסכה שוב. מלבד החשיפה לווירוס כשהמסכה נמצאת על הסנטר, כפי שהסברנו לעיל, הרי שכאשר מסירים וכאשר מחזירים את המסכה למקומה, נוגעים בידיים בחלקה החיצוני, המזוהם. 

הדרך הנכונה ללבוש מסכה כירורגית היא להתייחס לצידה החיצוני כאילו הוא עצמו משטח מזוהם בסופרמרקט או כפתור מעלית. יש ללבוש את המסכה על גבי כל האף והפה, להימנע מלגעת בצידה החיצוני, וכאשר רוצים להסיר אותה, לעשות זאת בעזרת הגומיות או החוטים שסביב האוזניים בלבד. לאחר ההסרה תוך הקפדה כי צידה החיצוני אינו נוגע בפנים, יש להשליכה מיד לפח אם היא חד-פעמית, או למכונת כביסה אם היא רב-פעמית, ולא להסיר ולעטות אותה שוב ללא חיטוי.