הגרף היומי - 84% מהעסקים: הצעדים הכלכליים של הממשלה לא יסייעו להתאוששות עסקית

מסקר שבוצע בקרב 500 מנהלים במגוון סקטורים במשק עולה כי 38% מהחברות מעידות כי פעילותן נמשכת כרגיל, 56% פועלות במתכונת מצומצמת, ו-6% השביתו את הפעילות לחלוטין

צעירה עם אופניים משקיפה על הרחוב הריק, דרום תל אביב. מאז התפשטות הקורונה משרד הבריאות הורה על סגירת מרבית העסקים במדינה / צילום: איל יצהר, גלובס
צעירה עם אופניים משקיפה על הרחוב הריק, דרום תל אביב. מאז התפשטות הקורונה משרד הבריאות הורה על סגירת מרבית העסקים במדינה / צילום: איל יצהר, גלובס

משבר הקורונה מעמיק מיום ליום את פגיעתו במגזר העסקי, לאחר כמעט חודשיים שבהם אילצה הממשלה עסקים רבים לבלום את פעילותם, אך לא כל העסקים נפגעים במידה שווה, ויש גם מי שמרוויח מהמשבר. מסקר שביצעה CofaceBdi בקרב 500 מנהלים במגוון סקטורים במשק, עולה כי 38% מהחברות מעידות כי פעילותן נמשכת כרגיל, 56% פועלות במתכונת מצומצמת, ו-6% השביתו את הפעילות לחלוטין.

בניתוח של רמת הפגיעה העסקית בחודש מרץ, ביחס לחודש פברואר, 60% ציינו שחלה פגיעה בעסק שלהם, 29% העידו שלא חל שינוי, ו-11% דיווחו על גידול בפעילות. בקרב המנהלים שציינו כי פעילותם נפגעה בחודש מרץ, 41% דיווחו על פגיעה בהיקף של עד 25%, והיתר דיווחו על פגיעה של 50% ומעלה.

בין החברות שציינו שחל גידול בפעילותן בחודש מרץ 2020, ניתן למצוא חברות בשרשרת הערך של מגזרי המזון, ההיגיינה והטואלטיקה, חברות בתחום מוצרי מיגון וחיטוי, וכן שחקנים במגזר הבנייה. החשש מפני צעדי הסגר הוביל לבהלת צרכנים ולכך שרשתות שיווק מזון וסופרמרקטים נהנו מביקושים גבוהים. חברות ועסקים אשר המשיכו במתכונת פעילות רגילה מעצם היותם חיוניים, נהנים מביקושים קשיחים, ודיווחו שמצבם לא נפגע.

בעלי העסקים מתרגלים למציאות חדשה
 בעלי העסקים מתרגלים למציאות חדשה

גם לאחר הקלות הסגר עליהן הכריזה הממשלה, צפי המשך הפעילות של העסקים אינו מעודד; 39% צופים המשך פגיעה והידרדרות במצב, 47% לא צופים שינוי ורק 14% צופים התאוששות בהיקף הפעילות. יתר על כן, 60% מהמנהלים צופים פגיעה בפעילותם גם לאחר תום המשבר, ביחס לרמת הפעילות שנרשמה לפניו. גם הממשלה, לפי הנשאלים, לא עושה די בכדי לסייע למגזר העסקי.

למרות השיפורים בתוכנית הכלכלית לחילוץ המשק, גם לאחריה, 84% מהעסקים והחברות סבורים כי הצעדים הכלכליים של הממשלה לא יסייעו להתאוששות העסקית או שיסייעו במידה מועטה. %3 בלבד השיבו שהצעדים יסייעו במידה רבה להתאוששות העסקית שלהם. עוד לפי בעלי העסקים שהשתתפו בסקר, המערכת הבנקאית בלחץ ולא עוזרת לעסקים, הסיוע הממשלתי אינו ברור, סבוך ועמום, העסקים הקטנים עומדים בפני קריסה, ומתמודדים עם קושי בגבייה.

גם העובדים נפגעו באופן לא מבוטל מן המשבר; מהנתונים עולה שכ-57% מהמעסיקים הוציאו עובדים לחל"ת - מהם 29% ציינו ששיעור העוברים שהוציאו לחל"ת עמד על למעלה מ-70%. 12% מהם פיטרו עובדים, ושליש הורידו את היקף הפעילות וצמצמו שכר. בנוסף, כ-46% מהעסקים והחברות עברו לעבודה מהבית כחלק מההתמודדות עם המצב.

ממחקר נוסף שביצעו כלכלני CofaceB di לגבי ההשפעות הצפויות של משבר הקורונה על הכלכלה בישראל עולה כי עד סוף השנה צפויה קריסתם של 20,000 עד 25,000 חברות ועסקים. מדובר בעסקים שנפגעו ישירות מהמשבר בניכוי החברות שגם ללא המשבר היו קורסות בשל מצב פיננסי בעייתי. על פי ההערכות, בשל המשבר יחול גידול של כ-50% בשיעור הכשלים העסקיים בישראל השנה, כך שאם במהלך השנים האחרונות נסגרו או קרסו בממוצע כל שנה בין 40,000 ל-45,000 חברות ועסקים, השנה יסגרו עד כ- 70,000 חברות ועסקים. לשם השוואה, מדובר בגידול של 50% בשיעור החברות שיקרסו בישראל לעומת 25% בעולם.