הזמנה ב-31 מיליון דולר הזניקה את שווי באטמ לכמיליארד שקל

באטמ תייצר 1,000 מכשירי הנשמה במפעל שלה בהונגריה עבור מדינה אירופית, שזהותה לא נחשפה • מייסד ומנכ"ל החברה, צבי מרום, סבור כי "אין טעם לדון בחזרה לשגרה. יהיו הרבה שינויים, בעיקר כלכליים, וצריך לחשוב איפה שמים את הז'יטונים"

צבי מרום  / צילום: איל יצהר, גלובס
צבי מרום / צילום: איל יצהר, גלובס

חברת הביומד והתקשורת באטמ (BATM) הודיעה היום על קבלת הזמנה לאספקת מכשירי הנשמה בסכום של 31 מיליון דולר. מכשירי ההנשמה ייוצרו במפעל של קבוצת באטמ  בהונגריה, שעד כה ייצר ציוד לסילוק אשפה רפואית וציוד חיטוי, והם יירכשו על ידי ממשלה של מדינה אירופית, שזהותה לא נחשפה. על פי ההסכם, ייוצרו 1,000 מכונות הנשמה במפעלי החברה.

בעקבות ההודעה, עלתה היום מניית החברה ב-12% במהלך המסחר בבורסת תל אביב, ובאטם נסחרת בשווי שוק של מיליארד שקל, לאחר עלייה של 30% מתחילת השנה.  מניית באטמ פתחה את השנה בעליות, על רקע דוחות כספיים טובים של החברה ובעקבות חזרתה למסחר בתל אביב לצד המסחר בבורסת לונדון.

עם פרוץ משבר הקורונה בחודש שעבר, צללה המניה לזמן קצר יחד עם השוק, אבל התאוששה לאחר שהחברה נכנסה לתחום הבדיקות לקורונה. באטמ כבר משווקת באירופה בדיקות לבתי חולים ומפתחת בדיקה ביתית יחד עם חברת נובמד מירושלים.

זוהי הפעם הראשונה שבה החברה, שנוסדה על ידי המנכ"ל שלה, ד"ר צבי מרום,  מודיעה גם על ייצור ושיווק של מכונות הנשמה, אבל לדברי מרום, המחשבה על ייצור של מוצרים כאלה התחילה לא רק עם פרוץ המגפה, אלא כבר במגפה הקודמת. "בתקופת מגפת הסארס ב-2003, החברה שבסופו של דבר רכשנו באיטליה, התבקשה על ידי הממשלה המקומית להכין תוכנית להיערכות למגפה נשימתית נוספת, ובין השאר, היו להם תוכניות מלאות לייצור מכשיר הנשמה חדש", אמר מרום. כאמור, בסופו של דבר, הייצור לא יתבצע באיטליה, אלא בהונגריה.

תספק ערכות לבדיקת קורונה למעבדות

באטמ צפויה לקבל תשלום של 8.15 מיליון דולר כמקדמה, ואת שאר הסכום עד לסוף 2020. הייצור יתחיל  מיד, ו-25% מהמכשירים יסופקו, להערכת החברה, כבר ברבעון הנוכחי.

לדברי מרום, למפעל כושר ייצור נוסף למכשירי הנשמה, אם יגיעו הזמנות נוספות, ויש גם ביקוש רב למוצריו בתחום סילוק האשפה הביולוגית, "אבל יש גבול למה שאנחנו יכולים לייצר". לדבריו, לו בתי החולים בישראל היו מצטיידים מבעוד מועד במוצרים לסילוק אשפה, "זה היה חוסך הרבה בעיות בבתי חולים ובתי אבות", בתקופה הנוכחית. כרגע, בית החולים הדסה הוא הלקוח העיקרי של החברה בתחום זה בישראל.

במקביל לדיווח לגבי מכונות ההנשמה, עדכנה באטם לגבי פעילותה בתחום הבדיקות. לדבריה, החברה מגדילה בהדרגה את מספר הערכות שהיא מספקת למעבדות רפואיות, והערכה הביתית צפויה להגיע לשוק כבר בתוך שלושה חודשים. אם ערכה זו אכן תספק תוצאות מהירות ומדויקות, היא יכולה להיות מוצר משמעותי בניהול המחלה.

בשיחתנו האחרונה עם פרוץ מגפת הקורונה, כינית אותה "ליצן הפתעה מפחיד". מה דעתך על הסכנה מהווירוס כרגע ועל התוכניות לחזור לשגרה?

מרום: "אין טעם לדון בחזרה לשגרה, כי לא תהיה שגרה. יהיו הרבה שינויים, בעיקר כלכליים, וצריך לחשוב איפה שמים את הז'טונים. הפגיעה תהיה קשה. אנחנו מדינה שמבוססת על זרימת הון ויצוא, וההון לא יחזור כל כך מהר. כמו מדינות אחרות, גם אנחנו ראינו שלא כדאי להסתמך רק על ספקים חיצוניים של ציוד חיוני, ולא כדאי להרפות כל כך מהר מהתעשיה. לא את הכל מוכרים.

"אנחנו רואים את המגפה נחלשת והולכת בעולם, כתוצאה מצעדי הסגר, מההתחממות של מזג האוויר ומהחיסוניות באוכלוסייה. יכול להיות שיהיה גל שני בסתיו".

באטם הוקמה כחברת תקשורת, אבל כשחלק מעסקיה בתחום הסלולר נפלו תחת איום תחרותי בסוף העשור הקודם, החליטה לגוון את פעילותה לתחום הביומד, עם פעילויות בתחומי האשפה הביולוגית, מכשירי החיטוי והבדיקות. כיום פעילות זו מהווה יותר ממחצית מעסקי החברה, אבל גם פעילות התקשורת עדיין מהווה חלק משמעותי מהחברה. בשנת 2019 רשמה החברה הכנסות של 123 מיליון דולר ורווח נקי של 3.2 מיליון דולר.