תחזית מעודכנת באוצר: ישראל במקום השלישי בעולם המפותח בגירעון התקציבי

עפ"י תחזית מעודכנת שמפרסמת היום הכלכלנית הראשית באוצר שירה גרינברג, הגירעון התקציבי של ישראל יזנק השנה ל-11% • יחס החוב-תוצר בסוף השנה צפוי להיות נמוך מעט מממוצע מדינות ה-OECD

שירה גרינברג  / צילום: מתן פורטנוי
שירה גרינברג / צילום: מתן פורטנוי

הגירעון התקציבי של ישראל יזנק השנה ל-11% ויעמיד אותה במקום השלישי בין המדינות המפותחות אחרי אחרי ארה"ב וקנדה - כך עולה מתחזית מעודכנת שמפרסמת היום הכלכלנית הראשית באוצר שירה גרינברג.

בדומה לבנק ישראל, גם באוצר צופים כי המשק יתכווץ השנה ב-5.4% (לעומת 5.3% לפי בנק ישראל). אולם תחזית זו מבוססת עדיין על תרחיש אופטימי של התאוששות מהירה (בצורת V) בדומה למשבר הגלובלי בשנת 2009, שתחל כבר במחצית השנייה של השנה.

באוצר מציינים, עם זאת, כי לצד התרחיש האופטימי קיים גם תרחיש פסימי שלפיו ההתאוששות תהיה איטית (בצורת U) ותימשך שנים, בדומה ליציאה ממשבר הדוט קום והאינתיפאדה בראשית שנות ה-2000. בתרחיש כזה הצמיחה השלילית השנה תגיע ל-6.5% והפערים (לעומת התרחיש האופטימי) רק ילכו ויגדלו בשנים הבאות.

באשר לאבטלה כותבים באוצר כי "לפי התרחישים המוצגים, שיעור האבטלה הממוצע יעמוד על 13%-14% כולל העובדים המושבתים שיצאו לחל"ת, או כ 8%-9% לפי הגדרת הלמ"ס" (שאינה מחשיבה עובדים בחל"ת כמובטלים).

כתוצאה מהירידה החדה בהכנסות המדינה, בשילוב עם הגידול הצפוי בהוצאות, צפויה 2020 להסתיים בגירעון דו-ספרתי של למעלה מ-11 אחוזי תוצר, שיהיה שלישי בגובהו בין מדינות ה-OECD (אחרי ארה"ב וקנדה).

יחד עם זאת, יחס החוב-תוצר בסוף השנה צפוי להיות נמוך מעט מממוצע מדינות ה-OECD, בזכות העובדה שישראל נכנסה למשבר כיחס החוב שלה בשפל של כל הזמנים.