קמהדע וקדריון חתמו על הסכם שת"פ בתחום פיתוח מוצרי הפלזמה לקורונה

חברת רדהיל דיווחה על תוצאות מטיפול חמלה בשבעה חולי קורונה מונשמים במצב קשה, שאצל שישה מהם חל שיפור • נערכת להגשת בקשה להיכנס לניסוי רשמי במוצר מול ה-FDA

רופאים מקבלים תדרוך על מכונת הנשמה חדשה בבית חולים בהמבורג בגרמניה / צילום: רויטרס
רופאים מקבלים תדרוך על מכונת הנשמה חדשה בבית חולים בהמבורג בגרמניה / צילום: רויטרס

חברת קמהדע  , אשר מפתחת טיפולים רפואיים המבוססים על רכיבים שמופקים מפלזמת דם, חתמה על הסכם לפיתוח משותף עם חברת קדריון הבינלאומית, למוצרים מבוססי פלזמת דם לטיפול בחולי קורונה (Covid-19).

לשתי החברות כבר יש הסכם שיווק משותף סביב התרופה של קמהדע לטיפול במחלת הכלבת, המבוססת גם היא על נוגדנים המופקים מן הפלזמה לטיפול בזיהום ויראלי שכבר התרחש. המוצר הושק לפני כשנתיים בארה"ב, ונמכר בהצלחה. שתי החברות החלו לפתח מוצרים מבוססי נוגדנים כל אחת במקביל, והחליטו לאחד כוחות.

בעקבות ההודעה הגיבה מניית קמהדע בעליות קלות, והחברה נסחרת לפי שווי של 1.3 מיליארד שקל. מתחילת השנה עלתה מניית החברה 11%. עם פרוץ משבר הקורונה היא צללה יחד עם השוק, אך נסקה כאשר דיווחה על כוונתה לפתח עבור מחלת הקורונה טיפול מבוסס נוגדנים, תחום שהיא מתמחה בו.

על פי ההסכם הנוכחי, קמהדע תהיה אחראית על פיתוח, אישור וייצור המוצר, קדריון תהיה אחראית לאיסוף ואספקה של פלזמה מחולים שהחלימו מקורונה. זהו חומר גלם שהתחרות עליו היא רבה היום, כאשר מספר חברות וארגוני בריאות ברחבי העולם פועלים לפתח את המוצר מבוסס הנוגדנים. קדריון תהיה אחראית על השיווק בארה"ב, אירופה, אוסטרליה ודרום קוריאה. קמהדע תהיה חופשייה לשווק את המוצר במדינות אחרות. הזכויות בסין יהיו משותפות.

מטה חברת קדריון ממוקם באיטליה, והמיקוד הראשוני של שיתוף-הפעולה יהיה לספק את המוצר כטיפול לחולים באיטליה, ישראל וארצות הברית. לא פורטו תנאים פיננסיים לעסקה.

רדהיל תחל בניסויים בעקבות תוצאות טיפול חמלה

חברת רדהיל  הודיעה על תוצאות מטיפול חמלה (טיפול ניסיוני שלא במסגרת ניסוי רשמי, בחולים שאין להם אפשרויות אחרות) בשבעה חולי קורונה, שכולם היו מונשמים ועדיין במצב קשה למרות ההנשמה. מבין ששת החולים שטופלו, שישה נהנו משיפור כלשהו במצבם בעקבות הטיפול בתרופה של רדהיל, בין היתר ירידה בכמות החמצן הנדרש, עלייה ברמות הלימפוציטים, ירידה בחלבונים המעידים על דלקת ועוד. חלק מהחולים טופלו במקביל גם בהידרוקסיכלורוקווין.

חמישה מתוך השישה נגמלו מהנשמה והשישי עדיין מונשם, אך לדברי החברה נמצא בתהליכי החלמה. חולה שביעי טופל בתרופה רק במשך יום אחד, אך הוצא מן הטיפול בעקבות שלשולים שנבעו אולי מטיפול זה או מטיפולים אחרים שקיבל אותו חולה במקביל, ונעלמו עם הפסקת כל התרופות.

המחקר במטופלי החמלה לא כלל קבוצת ביקורת, וכאמור החולים טופלו בתרופה של רדהיל ובתרופות נוספות במקביל, כך שקשה להסיק מסקנות מן התוצאות, אולם כעת החברה נערכת להגיש בקשה להיכנס לניסוי רשמי במוצר מול ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית. לדברי החברה, תוצאות הבטיחות של המוצר היו משביעות רצון. בכוונת החברה להציע את המוצר כטיפול חמלה לחולים נוספים.

מניית החברה עלתה היום 11% בקדם מסחר בנאסד"ק. החברה נסחרה לפני פתיחת המסחר לפי שווי של 268 מיליון דולר.

רדהיל הביאה לשוק האמריקאי לפני כמה חודשים את התרופה העצמאית הראשונה שלה, קומבינציית אנטיביוטיקה לטיפול בזיהומים עיקשים בחיידק ה-H. Pylori (החיידק הגולם לאולקוס). רדהיל משווקת מספר מוצרים שרכשה, המיועדים לתחום הטיפול במחלות של מערכת העיכול ונמצאת בשלבי ניסוי מתקדמים של תרופה מבוססת אנטיביוטיקה למחלת קרוהן (הנחשבת למחלה אוטואימונית, אך על פי מחקרי החברה קשורה גם לזיהום חיידקי או להרכב חיידקי המעי). על אף המיקוד במערכת העיכול, בצנרת של רדהיל ישנן גם תרופה לסרטן ותרופה לטרשת נפוצה, וכעת גם לקורונה.

המגפה העולמית עלולה לעכב את תוכניות החברה הקשורות בהשקת המוצר שלה ל-H. Pylori ובביצוע הניסויים הקליניים למחלת קרוהן. השוק מחכה לדוחות הרבעון הראשון כדי לראות סימנים ראשונים לגבי הצלחת השקת התרופה ל-H. Pylori בארה"ב.