בוט הבריאות של מיקרוסופט שפותח בישראל יושם למלחמה בקורונה ברחבי העולם

הבוט של מיקרוסופט פותח על ידי הצוות הישראלי בראשות הדס ביטרן • הוא משמש, בין השאר, לתפעול שאלון תסמיני קורונה או כ"אח דיגיטלי" לחולים המאושפזים ובוט פנימי לצוות הרפואי

גרפיטי בוושינגטון, ארה"ב / צילום: Ted S. Warren, AP
גרפיטי בוושינגטון, ארה"ב / צילום: Ted S. Warren, AP

בוט הבריאות שפיתחה מיקרוסופט מיושם בחודשים האחרונים לשימושים שונים ומגוונים בתחום הקורונה. הבוט פותח על ידי הצוות הישראלי של מיקרוסופט בראשות הדס ביטרן, וכבר מיושם במדינות שונות בעולם. בין היתר, בוט זה הוא הכלי שמפעיל את שאלון תסמיני הקורונה באתר של ה-CDC, מרכז השליטה במגיפות האמריקאי המנהל את האירוע בארה"ב. כמו כן הוא מיושם באתר של רשת בתי המרקחת המובילה Walgreens (ולגרינס).

בוט הבריאות הוא אחד ממוצרי הדגל של מיקרוסופט בתחום הבריאות. בראיונות קודמים ציינה ביטרן כי הבוט לומד עולמות תוכן רפואיים ומפתח יכולת להבין שפה טבעית בתחומים אלה. לאחר מכן, כל מערכת בריאות יכולה ליישם את הבוט לצרכיה. קופת חולים יכולה לבצע באמצעותו תשאול לפני הגעה, בית חולים יכול להשתמש בו כדי לעזור לחולים להחליט אם עליהם להגיע למיון, חברת ביטוח רפואי יכולה לתת למטופלים עזרה במילוי טפסים, חברת תרופות יכולה לנטר יומיומית תופעות לוואי אצל חולים המשתתפים בניסויים קליניים.

בתחום הקורונה, אומרת החברה, הותאם הבוט לכמה משימות עיקריות. האחת היא מול החולים, למשל תשאול חולים לגבי תסמינים כדי לכוון אותם לכיוון הנכון (להגיע למרפאת קורונה, להגיע למרפאה אחרת, להישאר בבית ולעקוב וכו'), וכן לענות לשאלות כלליות של הציבור לגבי קורונה.

אולם, יש גם יישומים נוספים. למשל, קבוצת חברות פארמה שהתאגדו כדי לפתח תרופה על בסיס נוגדנים שמופקים מפלזמה של חולי קורונה שהבריאו, והם משתמשים בבוט של מיקרוסופט כדי לאתר מועמדים לתרומה. הבוט מבצע סינון ראשוני של התורמים, מספר להם מידע ומפנה אותם למרכזי איסוף הפלזמה הקרובים אליהם.

בבתי החולים איכלוב משמש הבוט הן לתקשורת עם הציבור כמו ב-CDC ובוולגרינס, והן לצרכים של הצוות הרפואי. כך, הרופא יכול לשאול את הבוט באיזה ציוד מיגון עליו להשתמש בכל סיטואציית טיפול. בביילינסון פותח גם כן בוט לבדיקת תסמינים, אבל עבור רופאים, הכולל שאלות הקשורות בטיפול רפואי.

בבית החולים סורוקה מכנים את הבוט שלהם "אח דיגיטלי" והוא מיועד למטופלים המאושפזים במחלקת הקורונה. הצוות הרפואי במחלקת הקורונה, אינו זמין למטופלים ולכן הם יכולים לקבל מידע מן הבוט, או לספר לו מה הם צריכים. בין היתר עונה הבוט על שאלות כמו - מתי צפוי ביקור הרופא הבא ומתי אוכלים? מהן זכויות המטופל? מה יש להכין לקראת שחרור? ולצד זאת מציג הבוט גם תוכן פנאי. חברת אלתא מערכות הייתה שותפה לפיתוח יחד עם בית החולים ומיקרוסופט. החברה עוסקת בדרך כלל בתחומים כמו חישה מרחוק, רובוטיקה ומכמ"ים בתחום הביטחוני.

לדברי מיקרוסופט הבוט מתאים להתאמה לפעולה באתר של כל ארגון בריאות תוך ימים ספורים. לאחר מכן אפשר להשתמש בו כדי להפיק תובנות לגבי אוכלוסיית הפונים.

למשל עד היום השימוש בבוט לצרכי תשאול חולים, אישש כי מחלות הרקע הבולטות אצל החולים הן מחלת ריאות כרוניות, השמנת יתר חמורה, מערכת חיסון מוחלשת וסוכרת. הסימפוטמים שמובילים את המטופלים הללו לפנות לרפואה דחופה הם לחץ חמור בחזה וכאב חמור, קשיים קשים בנשימה וסחרחורת חמורה קבועה.

מנכ"ל בית החולים איכילוב פרופ' רוני גמזו מסביר כי "אנחנו רואים עלייה בנכונות של הציבור להשתמש בבוטים וארגוני הבריאות עדיין לא עושים בזה שימוש מספיק. אנחנו מגלים שהרבה אנשים מהציבור פונים לאתר כמו שלנו כדי לשאול שאלות, ובית החולים, זה לא היתרון היחסי שלו לענות לשאלות של הציבור הרחב בהיקפים גדולים. עם זאת אנחנו לא רוצים להשאיר אותם ללא מענה, ולכן הבוט הוא פתרון מצויין".