מעקב הקורונה של השב"כ: הממשלה לא חושפת כמה חולים בפועל התגלו

ועדת המשנה למודיעין ושירותים חשאיים האריכה את תוקפן של תקנות שעת החירום,  שאיפשרו לשב"כ לעקוב אחרי מיקומם של חולים, עד ליום שלישי הבא • הממשלה טרם החליטה אם לקדם חקיקה בנושא, וללא חקיקה התקנות יבוטלו

יו"ר ועדת המשנה למודיעין ושירותים חשאיים גבי אשכנזי בדיון בכנסת / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת
יו"ר ועדת המשנה למודיעין ושירותים חשאיים גבי אשכנזי בדיון בכנסת / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

ועדת המשנה למודיעין ושירותים חשאיים, המקיימת את דיוניה כמעט תמיד מאחורי דלתות סגורות, פתחה הבוקר (ה') באופן פומבי את הדיון בהארכת תוקפן של תקנות שעת חירום, למטרות איכון אזרחים על ידי השב"כ. הסיבה לכך היא בקשתה של הממשלה להאריך את תוקף התקנות שאיפשרו לשב"כ לעקוב אחרי מיקומם של חולים ומגעיהם למשך שבוע, וזאת כדי לאפשר לממשלה להוביל חקיקה בכנסת שתסדיר את הנושא. הוועדה אישרה את הארכת התקנות עד יום שלישי, 5 במאי. 

יו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ גבי אשכנזי, המשמש גם כיו"ר ועדת המשנה, הדגיש בפתח הדיון שעל אף מסירת נתונים מידי משרד הבריאות ומשרד המשפטים, הנתון החשוב ביותר, בנוגע לכמה אנשים מתוך אלה שבוצע עליהם איכון התגלו בסופו של דבר כחולים - לא נמסר על ידי משרד הבריאות והשב"כ.

לפני כמה ימים קבע בג"ץ בפסק דין שתוקפן של תקנות שעת החירום יקפא, אם הנושא לא יוסדר בחקיקה ראשית. בפסיקה קבע בג"ץ, כי בנקודת הזמן הראשונית ההחלטה להיעזר בשב"כ באמצעות תקנות שעת חירום הייתה סבירה בשל הצורך המיידי להתמודד עם התפרצות המגיפה אך בחלוף הזמן, לא ניתן להסמיך את השב"כ לבצע זאת, אלא באמצעות חוק ראשי.

לפי הנתונים שהוצגו בפני ועדת המשנה, מספר פרטי החולים שהעביר משרד הבריאות לשב"כ בתקופה של כשישה שבועות (עד 25 באפריל 2020) עומד על כ-15.3 אלף. השב"כ ציין כי מספר המגעים שהם קיימו הנו מסווג, אך כי מידע הוחזר משב"כ למשרד הבריאות בננוגע ל-11 אלף איש. בתקופה הזו משרד הבריאות שיגר 73,955 מסרונים וכ-18 אלף איש דיווחו על כניסתם לבידוד (24% ממקבלי המסרונים). אולם במידע שנמסר לוועדת המשנה, לא צוין כמה אנשים מבין אלה שדיווחו על כניסתם לבידוד התגלו בסופו של דבר כחולים.

גרף שהוכן על ידי ועדת המשנה למודיעין ושירותים חשאיים
 גרף שהוכן על ידי ועדת המשנה למודיעין ושירותים חשאיים

המשנה ליועץ המשפטי עו"ד רז נזרי אמר בפתח הדיון כי הממשלה טרם החליטה אם לקדם חקיקה בנושא. נזרי אמר: "אין שום סיכוי להעביר חקיקה בשבוע. ביקשנו שבוע מאחר שבעצם בשבוע הזה אמורה להתקיים ישיבה בראשות ראש הממשלה, השרים הרלוונטיים והשב"כ כדי לבחון האם לקדם חקיקה או לא. אם לא נלך לחקיקה בוודאי שזה ייעצר מיידית".

בסיכום ישיבת ועדת המשנה הציע ח"כ גבי אשכנזי להאריך את תקנות שעת החירום עד ליום שלישי (5 במאי) בחצות, ואם לא תודיע הממשלה עד ליום זה על מהלך חקיקה יבוטלו תקנות שעת החירום. "צריכים לעבור לעבודת קורונה בשגרה ולחשוב על כלים אחרים לאתר חולי קורונה", אמר אשכנזי . חברי הכנסת אישרו את ההצעה.