טבע מנפצת את התחזיות ומאשררת את הצפי לשנה כולה; שולץ: "2020 הביאה עמה משבר בריאות עולמי חסר תקדים"

חברת התרופות בניהולו של קאר שולץ מציגה תזרים מזומנים חופשי של 551 מיליון דולר • טבע רשמה ברבעון הראשון הכנסות של 4.4 מיליארד דולר, על רווח נקי של 76 סנט למניה • הפחיתה את החוב ל-24.3 מיליארד דולר

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

 

חברת התרופות טבע  עקפה את תחזיות האנליסטים ברבעון הראשון של השנה, כשהציגה הכנסות של כ-4.4 מיליארד דולר המשקפות צמיחה של 5% ביחס לרבעון המקביל - לעומת התחזית לכ-4.2 מיליארד דולר.

הרווח הנקי על בסיס Non-GAAP הסתכם ב-76 סנט למניה, בעוד שתחזית האנליסטים הייתה ל-59 סנט. בסך הכול הסתכם הרווח הנקי Non-GAAP ב-835 מיליון דולר, עלייה של 27.7% מהרבעון המקביל.

לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), טבע רשמה רווח נקי רבעוני של 69 מיליון דולר, בהשוואה להפסד נקי של 105 מיליון דולר ברבעון המקביל. ההפרש בין התוצאות GAAP ל-Non-GAAP כולל בין היתר הפרשה בסך 724 מיליון דולר שמיוחסת ברובה (649 מיליון דולר) לנכסים בלתי מוחשיים, שרובם קשורים לתרופה אוסטדו כטיפול בסינדרום טורט.

עניין משמעותי יותר מעקיפת התחזיות הוא העובדה שטבע מאשררת את התחזית השנתית שלה, שניתנה לפני שמגפת הקורונה התפשטה ברחבי העולם. התחזית היא להכנסות של 16.6-17 מיליארד דולר , EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של 4.5-4.9 מיליארד דולר, רווח נקי Non-GAAP בסך 2.3-2.55 דולר למניה ותזרים מזומנים חופשי בגובה 1.8-2.2 מיליארד דולר . טווח תחזית ההכנסות משקף אפשרות לצמיחה ב-2020, לראשונה מאז 2017.

ברבעון הראשון, ה-EBITDA הסתכם בכ-1.4 מיליארד דולר, עלייה של 19% מהרבעון המקביל. תזרים המזומנים מפעילות הסתכם ב-305 מיליון דולר, לעומת 112 מיליון דולר ברבעון המקביל, בזכות העלייה ברווחיות התפעולית בחלק מתחומי הפעילות וירידה ב תשלומי התמריצים מבוססי הביצועים לעובדים.

התזרים החופשי הגיע ל-551 מיליון דולר, עלייה של 53%. בסוף הרבעון עמד היקף החוב של טבע על 26.1 מיליארד דולר (חוב נטו של 24.3 מיליארד דולר), ירידה של כ-805 מיליון דולר ברבעון, בעיקר בשל פירעון אג"ח בהיקף 700 מיליון דולר. רוב החוב של טבע הוא לטווח ארוך והמח"מ הממוצע הוא 6.6 שנים.


ותודה לקורונה על עלייה בביקוש וירידה בהוצאות שיווק

בפעילות החברה בצפון אמריקה, ההכנסות הסתכמו ב-2.1 מיליארד דולר, עלייה קלה מהרבעון המקביל, והרווחיות גדלה ב-10.4% ל-550 מיליון דולר. נרשמה עלייה בהכנסות מהתרופה אוסטדו להפרעות תנועה ומחברת ההפצה Anda, ומנגד ירידה בהכנסות QVAR וקופקסון (שנשחק ב-5% ל-198 מיליון דולר). מכירות אוסטדו צמחו ב-64% ל-122 מיליון דולר, ואילו התרופה המקורית אג'ובי לטיפול במיגרנה אמנם צמחה ב-44% ל-29 מיליון דולר, אך עדיין רחוקה ממיצוי הציפיות שנתלו בה.

באירופה , ההכנסות צמחו ב-10.9% ל-1.4 מיליארד דולר, והרווחיות עלתה ב-24.6% ל-502 מיליון דולר. זאת הודות לביקוש גבוה יותר למוצרים מסוימים על רקע מגפת הקורונה. המכירות בשו וקים הבינלאומיים צמחו ב-8.4% ל-565 מיליון דולר והרווחיות גדלה ב-60.8% ל-156 מיליון דולר. מעבר לעלייה בביקוש למוצרים מסוימים, הקורונה הובילה לירידה בהוצאות השיווק והמכירה של טבע על רקע עצירת הטיסות, מה שהשפיע לטובה על הרווח התפעולי.

קאר שולץ, נשיא ומנכ"ל טבע, אמר : "2020 הביאה עמה משבר בריאות עולמי חסר תקדים, שהשפיע על כל המדינות והתעשיות, לרבות תעשיית התרופות, הממלאת תפקידים רבים בהתמודדות עם המגיפה. בעת שהתעשייה שלנו מגיבה לאתגר, אנו מקבלים תזכורת על החשיבות של אספקה ​​אמינה של תרופות גנריות באיכות גבוהה העונה על ביקושים קריטיים.

"טבע הגיבה לאתגר זה על ידי תמיכה במאמצים של ממשלות ושירותי בריאות כדי לרסן את השפעת הנגיף. עשינו זאת תוך נקיטת צעדים משמעותיים לשמירה על בריאותם ורווחתם של עובדינו, אשר פעלו במרץ בכדי להבטיח כי כל מתקני הייצור וההפצה שלנו יישארו פתוחים כדי לאפשר אספקה ​​בטוחה של תרופות וחומרים כימיים פעילים ללקוחותינו, ולמיליוני מטופלים ברחבי העולם".

על רקע אשרור התחזיות השנתיות, סמנכ"ל הכספים אלי כליף ציין שטבע אמנם איננה נותנת תחזיות רבעוניות אך מצפה שהשפעות מגפת הקורונה על החברה יגיעו לשיא ברבעון השני. מכאן ניתן אולי להסיק שהרבעון השני יהיה חלש ביחס לרבעון הראשון החזק שעליו טבע דיווחה היום.

עוד קודם לכן, המנכ"ל שולץ הציג את ההשפעות החיוביות ואת הסיכונים שנובעים לטבע ממגפת הקורונה. לדבריו בצד החיובי התעשייה והממשלות עובדות יחד להבטיח זמינות של תרופות חיוניות; יש ביקוש עולמי לתרופות חדשות וקיימות, לא רק בהקשר של הקורונה; יכולות דיגיטליות חדשות למכירה; אין השפעה מהותית על הניסויים הקליניים.

בצד הסיכונים הוא הזכיר את הריכוזיות של מקור חומרי הגלם במספר מדינות; האפשרות של אגירת מלאים של תרופות מסוימות שמקשה על הצפי של המכירות קדימה; וכן שייתכן עיכוב בניסויים קליניים. שולץ הוסיף שכל אתרי הייצור של טבע נשארו פתוחים לאורך כל התקופה וכי טבע שינתה לוחות זמנים של ייצור על מנת להבטיח שתוכל לענות על כל הביקושים על רקע מגפת הקורונה.