יו"ר כלל ביטוח: " הנזק שבאי החלפתו של יורם נוה יהיה כבד יותר"

דני נוה מסביר במכתב לחברי דירקטוריון כלל ביטוח מדוע הוא פועל להדחת המנכ"ל • מאשים: "התנהלותו של יורם בשבוע האחרון היא כשלעצמה מלמדת שאינו ראוי להיות מנכ"ל החברה שלנו"

יורם נוה ודני נוה / צילום: כדיה לוי ושלומי יוסף, גלובס
יורם נוה ודני נוה / צילום: כדיה לוי ושלומי יוסף, גלובס

בכירי כלל ביטוח במלחמה חזיתית ללא מגבלות: לאחר שמנכ"ל כלל ביטוח יורם נוה שלח מכתב חריף לדירקטוריון הקבוצה, ובו הוא שוטח את האשמותיו כנגד התנהלות היו"ר דני נוה, מגיב האחרון במכתב חריף לא פחות משלו, בעניין "רקע לקראת דיון על החלפת מנכ"ל", שבו הוא קורא להדחתו של מנכ"ל שמינה בעצמו לפני פחות משנתיים, שכשל לתפיסתו בשינוי המבוקש במגמה בתוצאות החברה, תוך שהוא עוקץ באומרו כי " אם יורם היה נלחם למען כלל כפי שהוא נלחם נגדי, לא היה צריך להחליפו"..

"התנהלותו של יורם בשבוע האחרון היא כשלעצמה מלמדת שאינו ראוי להיות מנכ"ל החברה שלנו" כותב היו"ר דני נוה לחברי הדירקטוריון, בהתייחסו למאבק האדיר שמתחולל בפומבי על עתידו של המנכ"ל בחברה. "במקום לשלוח מכתב מלא הכפשות, ולנהל קמפיין תקשורתי שפוגע במוניטין של החברה, היה עליו להמתין לשיבת הדירקטוריון ולהציג באופן שקול וענייני את טענותיו", מאשים היו"ר נוה את המנכ"ל נוה, תוך שהוא מוסיף במסר למנכ"ל ואולי גם לוועד העובדים של החברה שנעמד לצד המנכ"ל ותוקף בחריפות את היו"ר, באומרו כי "אני עושה הכול כדי שנוכל להתכנס כדירקטוריון בקרוב ולדון יחדיו בדברים".

דני נוה מונה ליו"ר כלל ביטוח  במאי 2013, עוד על ידי בעל השליטה הקודם בה- קונצרן אי.די.בי כשהובל על ידי נוחי דנקנר. זמן קצר לאחר מינויו הועברו מניות השליטה באי.די.אי לידי הנאמן מטעם הפיקוח על הביטוח משה טרי, עד שבסוף 2019 הוכרזה כלל ביטוח כחברת הביטוח הראשונה שאין בה גרעין שליטה. עתה הוא כותב לחברי דירקטוריון כלל ביטוח כי "אני מזועזע מהסגנון והדרך שבו יורם נוה בחר לנהל את הדיון ומסגנון ההשמצות האישיות כלפי כיו"ר הדירקטוריון. במקום דיון מקצועי, הוא מקיים דיון מכפישני שאין לו מקום. ההתנהלות הזאת מצדו מעידה על אובדן עשתונות שמעלה כשלעצמה שאלה על כשירותו לתפקיד".

לדברי היו"ר אין בסיס להאשמות שנשמעות כנגדו, בדבר כך שהוא משרת באופן לא ראוי ובעייתי מאוד את שאיפותיהם של בעלי מניות בחברה - שיוצאים לכאורה נגד המנכ"ל משום שלא קיבלו ממנו הטבות שרצו לקבל משום שהלה בחר להגן על כספי ציבור. "אני דוחה על הסף את כל ההכפשות חסרות הבסיס על המניעים למהלך החלפתו", כותב היו"ר לדירקטוריון. הוא מוסיף כי "מפתיע מאוד שיורם משחק מופתע, יש נתון עיקרי הידוע לכל ושאינו יכול להפתיע איש, שנתיים אחרי שיורם נכנס לתפקידו, כלל עדיין במקום האחרון ביחס למתחרותיה, ברווחיות הנמוכה ביותר, בתשואה הנמוכה ביותר ובמכפיל על ההון העצמי הנמוך ביותר בשוק ההון".

היו"ר מגלה כי מבחינתו "יורם אומנם לא היה הבחירה המועדפת שלי (למנכ"ל החברה, ר"ש), אבל לנוכח הצורך להגיע להבנות עם כל הגורמים, הוא קיבל ממני ומהדירקטוריון גיבוי לאורך כל הדרך. ניתנה לו הזדמנות להוציא את כלל לתהליך של מפנה עסקי, אחרי מספר שנים שבהם התדרדרה למקום האחרון בשוק הביטוח ברווחיות, בתשואה על ההון לבעלי מניותיה ובמכפיל שבו היא נסחרת על הונה העצמי. גם אישית היו ביננו יחסים טובים, אם הגעתי למסקנה שצריך להזיזו מתפקידו, זה אך ורק על רקע מקצועי לחלוטין לטובת החברה".

עוד אומר היו"ר דני נוה כי "לכל אורך התקופה דירקטורים העירו לו ומתחו ביקורת על כך שנדרשת ממנו תכנית ההתייעלות להיות אגרסיבית יותר לנוכח מצבה של החברה, ששיעור ההוצאות שלה הגבוה בשוק", ושהטענות לפיהן בהינתן שינוי רגולטורי יביא לכך שכלל ביטוח תעמוד ביעדים שהוגדרו למנכ"ל יורם נוה הוא אומר כי "היעדים שאושרו לו הם יעדי מינימום. הדירקטוריון ודאי מצפה ליותר כדי שכלל תזנק קדימה. בסיוע החלטות הרגולציה ואם יהיה ריסטייטמנט בקושי רב אולי יורם יעמוד ביעד המינימום של 2019. זה מספיק בקושי", אומר דני נוה.

"קיבל זמן להוכיח את עצמו ונכשל במשימה לחולל תפנית"

עוד הוא כותב בחריפות כלפי המנכ"ל שמינה כי "הוא קיבל זמן להוכיח את עצמו ולצערי הרב מאוד בחלוף שנתיים לכהונתו, יש לומר בבירור כי הוא נכשל במשימה לחולל תפנית עסקית משמעותית. התוצאות כעבור שנתיים מדברות בעד עצמן, כלל נותרה אחרונה ברווחיותה ובתשואה על ההון שלה ויורם לא מסוגל לחולל את השינוי הזה", תוך שהוא עוקץ את הוועד שתוקף אותו באומרו כי "לא סתם ועד העובדים עושה איתו יחד אחת במלחמה נגד החלפתו הנדרשת לטובת החברה. הם רוצים את יורם, כי הוא נמנע מלבצע צעדי התייעלות חיוניים לעתיד החברה והצלחתה".

עוד הוא כותב כי "לאחר התלבטות ארוכה גמלה בדעתי ההחלטה הקשה להחליף את יורם לקראת דוח 2019. תכננתי לבוא לדירקטורים עם הצעה להחליף את יורם לאחר פרסום הדו"ח. רק משבר הקורונה עיכב זאת. סברתי שאם נמנע מהחלטה ונמשוך את הזמן, אנחנו מסכנים גם את שנת 2021, צריך כאן מנכ"ל שיהיה לו די זמן להכין את החברה לשם. אני מדגיש כי לא קיבלתי שום החלטה בשמם של הדירקטורים וגם לא התקבלה החלטה כזו עד היום. חובתי היא ליזום דיון בשאלה מרכזית כזו לאור מצבה העסקי של החברה תחת ניהולו של יורם. כל זאת שעה שניכר גם שהאמון של דירקטורים רבים ביורם נשחק בצורה קשה".

היו"ר מתייחס גם למניה ואומר כי שוק ההון משדר לחברה כי הוא לא שבע רצון מתוצאותיה, ומסביר כי הוא אכן נפגש עם בעלי מניות בחברה ושומע מהם על החברה. "אני משוחח עם בעלי מניות בחברה. זו חובתי לשמור על קשר עם בעלי מניות לטובת החברה. זו הנורמה התאגידית המקובלת בארץ ובעולם, ודאי בחברה ללא גרעין שליטה. הייתי מועל בתפקידי אם לא הייתי משוחח איתם". לדבריו "כל הפגישות איתם נעשו באישור מראש של היועצת המשפטית של החברה".

בהקשר זה הוא מאשר אמירות לפיהן נפגש עם אייל לפידות ועם נציג מטעם מורי ארקין. בנו ניר. "שני בעלי המניות הללו הביעו בהזדמנויות שונות את דעתם כי יש להחליף את יורם. ארקין, אמר לי שבמבחן התוצאה כלל נותרה הגרועה בשוק ברווחיותה ובהתייחסות שוק ההון ולפידות אמר שמהיכרותו את שוק הביטוח, יורם נוה מנכ"ל חלש יותר מהמנהלים שמובילים את ארבע החברות המתחרות האחרות. יורם ידע שיש מורת רוח רבה שלהם מתפקודו כמנכ"ל. אני שמעתי אותם ולא קיבלתי את דעתם להחליפו עוד בדצמבר 2019, חשבתי שראוי שאבצע הערכה על תפקודו ויתקיים על כך דיון מסודר בדירקטוריון כעבור שנתיים לכהונתו וכך עשיתי". עוד הוא כותב בהקשר זה כי "לא פעם שמעתי ופעלתי בניגוד לדעתם של בעלי מניות, כך גם אז בדצמבר וגם כשיזמתי את גיוס ההון של החברה שדילל אותם למורת רוחם". בדרים אלה הוא מתייחס להנפקת מניות שביצעה כלל ביטוח זמן קצר לאחר שהוכרזה כחברה ללא גרעין שליטה, ושהובילה לדילול בעלי המניות הקיימים ערב ההנפקה ובכלל זה לפידות וארקין.

"כל הטענות האחרות שיורם הפנה כלפיי בנושא הקשר שלי עם בעלי מניות, הן חסרות שחר ומופרכות. בעלי מניות לא לחצו עליי ולא איימו עליי. לא דיברתי איתם אף פעם בעניין התמיכה, או התמיכה בי באסיפת בעליי מניות החברה, או בהמשך הכהונה שלי כיו"ר וממילא לא עשיתי כל הסכם איתם בעניין זה. תמיד שמעתי את דעתם והפעלתי אך ורק שיקול דעת עצמאי לטובת החברה", הוא משיב למנכ"ל, ותוקף אותו: "אני מיצר על אובדן העשתונות של יורם שבמצוקתו עוסק בהכפשה חסרת שחר במקום לנהל דיון ענייני, זאת בשעה שגם הוא עצמו נפגש ושוחח איתם ועשה מאמצים רבים בעניין זה... מה שמפתיע שיורם ששנתיים מחזר אחרי בעלי מניות אלה, נזכר רק עכשיו כשהוא עומד בפני החלפה לטעון שיש להם כביכול שיקולים זרים. אם היה ידוע לך על כך מדוע לא דיווחת על כך עד עכשיו?", שואל דני נוה.

עוד הוא מגלה במכתבו כי "פניתי ליורם ביום ראשון ה-6 במאי 2020... הסברתי לו מדוע לדעתי נכון שיסיים את תפקידו כיוזמה שלו, על רקע האמור מבחינת ביצועי החברה. הסברתי לו מדוע לדעתי זה נכון יותר עבורו ועבור החברה. רציתי לשמור על כבודו של יורם ולשקף לו את הדברים באופן אישי. רציתי לנהוג כלפיו בהגינות ולא להעלות את הדברים בדירקטוריון מאחורי גבו, מבלי שישבתי קודם איתו לשיחה אישית ולתת לו הזדמנו לסיום תפקידו מיוזמתו. אני משוכנע שזו טובתו וזו טובת החברה ששיחה אישית כזו תתקיים לפני שמכנסים דירקטוריון. זה הדבר הנכון ביותר בהתנהלות אנושית הוגנת".

ואולם, הוא טוען, "מצער מאוד שיורם בחר להוציא מכתב מכפיש בתפוצה רחבה. יש כאן פגם חמור בהתנהלותו של יורם כמנכ"ל שבמקום להמתין לישיבת דירקטוריון, הוציא מכתב הכפשה כלפיי וכלפיי בעלי מניות בחברה, תוך גרימת נזק אפשרי לחברה ולבעלי מניותיה".

לדברי דני נוה, הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחסכון משה ברקת "עצר אותי מלזמן את הדירקטוריון", כשהוא טוען כי "מאז פרסום האירועים מתנהל מסע הכפשות נגדי בתקשורת ובערוצים אחרים על-ידי דוברים עלומי שם שפועלים עבור יורם ועל-ידי ועד העובדים, על דעתו של יורם, שמהלך אימים על הדירקטוריון ותוקף אותי ואת הדירקטורים אישית. זה ממשל תאגידי פסול ביותר", הוא מאשים.

בסיכומו של דבר כותב דני נוה לחברי הדירקטוריון כי "התהליך להחלפת יורם היה נכון וראוי... על מנת להחזיר את כלל לצמרת חברות הביטוח בישראל, יש להחליף את המנכ"ל", כשהוא מציין כי "אינדקציה חשובה עד כמה השוק מחכה לשינוי ניתנה שביום שבו פורסמה הידיעה חסרת האחריות והחמורה, על כך שיורם נוה יוחלף ברונן אגסי (מי שנוה פנה אליו במטרה לבחון אם ייאות לבוא לתפקיד מנכ"ל כלל ביטוח לאחר יורם נוה, ר"ש) המנייה של כלל עלתה ב-9.5%". עוד הוא כותב במכתבו כי "החלפת המנכ"ל נדרשת לטובת הצלחה משמעותית של החברה ולכן גם אם יהיו כתוצאה מכך ימים מסוימים של אי שקט פנימי בחברה, לא ניתן להימנע מכך. הנזק שבאי החלפתו של יורם יהיה כבד יותר, כלל תישאר אחרונה בטבלה ונפספס גם את 2021".