כוכב ה-NBA מג'יק ג'ונסון יעביר 100 מיליון דולר לעסקי מיעוטים שנפגעו מקורונה

אגדת הכדורסל טוען כי עסקים אלה אינם מקבלים תשומת לב ראויה מהממשל האמריקאי במשבר הקורונה • לדבריו אחת הסיבות לכך היא כי "לבני מיעוטים אין קשרים טובים עם הבנקים"

כוכב ה־NBA מג’יק ג’ונסון / צילום: Chris Pizzello, Associated Press
כוכב ה־NBA מג’יק ג’ונסון / צילום: Chris Pizzello, Associated Press

כוכב ה"לייקרס" לשעבר,אירווין "מג'יק" ג'ונסון, הודיע כי החברה שלו, EquiTrust Life Insurance, תעביר 100 מיליון דולר למימון הלוואות סיוע וגישור לעסקים קטנים בבעלות מיעוטים, שאינם מקבלים תשומת לב מספיקה מהממשל האמריקאי במשבר הקורונה.

EquiTrust, שהיא בבעלות רוב של מגי'ק ג'ונסון אנטרפרייזז, תשתף פעולה עם MBE קפיטל, חברת הלוואות מפורט לי בניו ג'רזי, שמתמחה במימון חברות בבעלות בני מיעוטים ונשים, כדי להציע הלוואות במסגרת תוכנית ההגנה של הממשל על שכר עובדים בעסקים קטנים.

"אנחנו הולכי להציל הרבה עסקים קטנים של מיעוטים, שלא יכולים פשוט להיכנס לבנק ולקבל את ההלוואה", אמר ג'ונסון לוול סטריט ג'ורנל.

לדבריו, הוא הפך מודע למצוקה של לווים קטנים שהתקשו להשיג מימון באמצעות תכנית PPP (הגנה על מקומות עבודה בעסקים קטנים), שהושקה בתחילת אפריל, מהדיווחים בתקשורת. התוכנית הזו היא חלק מחבילת התמריצים הראשונה של הממשל הפדרלי בהיקף 2 טריליון דולר למאבק בנזקים הכלכליים של מגפת הקורונה.

רפרל מרטינז, מנכ"ל MBE קפיטל, שמע גם הוא תלונות של לקוחות שלא יכלו להצטרף לסבב המימון הראשון של PPP בסך 350 מיליארד דולר לפני שהכסף אזל ב־16 באפריל. כמה מוסדות הלוואה העדיפו בקשות מלקוחות שהיו להם איתם קשרים קודמים מאשר עסקים שלא אנשים שלא הכירו.

חברות גדולות ניצלו את המערכת

כמה חברות גדולות וידועות, כולל הקבוצה לשעבר של ג'ונסון, לוס אנג'לס לייקרס, יכלו לקבל בקלות לנצל את הלוואות בסבב הראשון, כשעמדו בקריטריונים כגון מקום עבודה עם פחות מ־500 עובדים. זאת, למרות שהן חברות ענק שמגלגלות מיליארדי דולרים. הלייקרס וחברות נוספות החזירו בסופו של דבר את הכספים בעקבות ביקורת הציבורית. ג'ונסון אמר שהעובדה שחברות גדולות וממומנות היטב קיבלו את ההלוואות הדגימה את הבעיה של העסקים הקטנים עם מעט אופציות מימון בהתמודדות על ההלוואות.

"ידענו למה הכסף נגמר ולא יכול היה לחלחל לעסקים הקטנים, בייחוד לעסקים של מיעוטים, כי לא היו להם הקשרים הנהדרים הללו עם הבנקים. זה היה קל מבחינתנו להבין", אמר ג'ונסון.

ההשקעה של ג'ונסון, 100 מיליון דולר, תועבר מיד למימון כ-5,000 הלוואות.  80% מהלוואות PPP שאושרו על ידי הממשל ל־ MBE קפיטל, הן לעסקים קטנים, שביקשו בממוצע 25 אלף דולר בלבד. "אנחנו טיפלנו באנשים שאף אחד אחר לא רצה", הוא אמר.

"צריך להיכנס לתמונה בזמנים קשים"

הקונגרס הקצה 60 מיליארד דולר במסגרת חידוש הלוואות PPP שלו להלוואות לעסקים קטנים, בינוניים וקהילתיים, במאמץ להתייחס לתלונות שההלוואות לא מגיעות לקהילות כפריות או של מיעוטים.

"נהיה תמיד ראשונים במה שנוגע לקהילת המיעוטים, וכשבוחרים בך להנהגת הקהילה הזו, אתה צריך להיכנס לתמונה בזמנים קשים", אמר ג'ונסון. "זה עניין של חיים או מוות להרבה בעלי עסקים. אין להם שום כתובת אחרת לפנות אליה".