דעה: עסקים בגסיסה מובילים לכלכלה בקריסה - שעת המבחן של המשק הישראלי

מדינת ישראל כבר הוכיחה בעבר שהיא יודעת לצאת ממשברים, וגם הפעם יש לזכור שכל משבר הוא סוג של הזדמנות • חייבים להבין את חשיבותם של העצמאים והעסקים הקטנים, לתכנן מתווה לכמה שנים קדימה עם חשיבה לטווח הרחוק ולבנות עבורם תוכנית תמיכה

ברלין בצל הקורונה / צילום: Kay Nietfeld/dpa via AP, AP
ברלין בצל הקורונה / צילום: Kay Nietfeld/dpa via AP, AP

משבר הקורונה עדיין נוגס במשק הישראלי, חברות רבות נקלעו למחסור נזילות שלא באשמתם ושכירים מרגישים שהמשרות שלהם מאוימות. הפרילנסרים מרגישים בודדים במערכה וכל אחד מנסה למצוא את הנוסחה לפתרון הטוב ביותר.

חוסר הוודאות רק גדל, הקשיים ממשיכים וציבור העצמאים והמעסיקים ניצב בפני אתגרים רבים.

יש לציין שדרך ההתנהלות במשבר הנוכחי והפתרונות שייבחרו ישפיעו בצורה משמעותית על העתיד והתוכניות שמוצגות עד כה מקוממות לא מעט אנשים. בעלי העסקים ממשיכים להפגין ולמרות מתווה תוכנית הסיוע שאישרה הממשלה, נראה שעדיין לא נאמרה המילה האחרונה.

חברות קטנות ובינוניות מתמודדות כעת עם הפסדים קשים מצד ההיצע וגם מצד הביקוש: מצד אחד נרשמת ירידה בכוח העבודה וירידה באספקת חומרי הגלם לייצור, ומצד שני יש ירידה חדה בביקושים, מה שמוביל לירידה בפדיון ולחוסר נזילות שפוגעת ביכולת של אותם עסקים לתפקד. בשונה מהחברות הגדולות, יש לזכור שלעסקים הקטנים והבינוניים אין את הגמישות הנדרשת ואת יכולת ההכלה להתמודדות עם עלויות המשבר המתמשך והזמן שהם יכולים לשרוד הוא נמוך מאוד אם בכלל.

שמירה על שוק העבודה ומניעת אבטלה

גרמניה, אחת המדינות הראשונות שהבינה שעתידם של העצמאים והעסקים הקטנים לוט בערפל ושהדבר ישפיע על שוק העבודה כולו, החליטה לפעול באופן מיידי, מציעה כמה חבילות סיוע, ובמקביל שמרה על הדרך שהוכיחה את עצמה במשברים גדולים בעבר - Kurzarbeit (תוכנית עבודה מופחתת). המטרה היא למנוע עלייה באבטלה ושהמעסיקים ימשיכו להעסיק את אותם העובדים גם בסיום המשבר. הכוונה היא ששכירים ימשיכו לקבל מהמדינה 60%-67% משכרם (נטו) גם בתקופה זו.

לדוגמה: עובד שמרוויח 10,000 אירו בחודש ולא עובד מכיוון שהחנות שמעסיקה אותו סגורה בעקבות המשבר, יקבל 6,000 או 6,700 אירו, תלוי אם אותו עובד גר עם ילדיו או שלא. מי שיעבוד רק 50% בזמן המשבר יקבל 50% שכר מהמעביד עבור הזמן בו עבד ועוד 60%-67% מתוך 50 האחוזים הנותרים (הזמן בו לא עבד). לאחרונה, ממשלת גרמניה אפילו שיפרה את חבילת הסיוע ומי שעובד פחות מ-50% יקבל 70%-77% משכרו, החל מהחודש הרביעי, ו- 80%-87% החל מהחודש השביעי. יש לציין שהאחריות לפניה לקבלת הכסף מהמדינה חלה על המעביד והוא זה שאמור לדאוג שהעובד יקבל את הכסף שמגיע לו. לפי העדכון האחרון של ממשלת גרמניה (נכון ליום חמישי 30.4.2020) 751,000 מעסיקים פנו לממשלה כדי לדאוג שהעובדים שלהם יקבלו את המשכורות, ולפי העדכון מדובר על 10.1 מיליון עובדים.

עבור בעלי העסקים הקטנים מפעילה גרמניה את ה- Soforthilfe (סיוע מיידי, חד פעמי) לתשלומים עבור הוצאות העסק כמו שכר דירה, מים, חשמל ועוד לשלושת החודשים הקרובים. כל מדינת מחוז מחליטה על גובה הסיוע. במדינת בוואריה למשל מי שמעסיק עד חמישה עובדים מקבל 5,000 אירו, מי שמעסיק עד עשרה עובדים מקבל 7,500 אירו ומי שמעסיק עד חמישים עובדים מקבל 15,000 אירו. בבאדן-וירטמברג המספרים אפילו גבוהים יותר: 9,000 אירו, 15,000 אירו ו- 30,000 אירו בהתאמה.

יציאה לדרך חדשה

מדינת ישראל כבר הוכיחה בעבר שהיא יודעת לצאת ממשברים, וגם הפעם יש לזכור שכל משבר הוא סוג של הזדמנות. חייבים להבין את חשיבותם של העצמאים והעסקים הקטנים, לתכנן מתווה לכמה שנים קדימה עם חשיבה לטווח הרחוק ולבנות עבורם תוכנית תמיכה. עסקים מקומיים מוסיפים צבע, חדשנות ואישיות לכלכלה הגלובלית.

דמיינו את מרכזי הערים ללא חנויות מקומיות קטנות, גלריות אמנות, דוכני רחוב, בתי קפה ומסעדות. חיים ללא אמנים, עיתונאים, צלמים ומעצבים עצמאים. אנו מעדיפים לחיות בעולם מלא באפשרויות ומגוון העסקים המקומיים מוסיף אישיות לעולמנו. במקביל, יש להכין תוכנית שתדגיש את היתרונות של מדינת ישראל הנחשבת למעצמה טכנולוגית והיא חייבת להשתמש בהון הטכנולוגי שברשותה כדי לרפא את הכלכלה וליצור יתרון יחסי לקראת המשבר הבא. כעת, הביקוש לטכנולוגיות המאפשרות שירותים מרחוק ולאוטומציה צפוי לעלות, כמו גם הביקוש לאבטחת סייבר על אותם השימושים ואלו תחומי החדשנות בהם יש לישראל יתרונות.

בנוסף, יש לחשוב על שיתופי פעולה והזדמנויות בתחומי הכלכלה, הטכנולוגיה והמדע עם מדינות שיש להן כלכלה חזקה ועודפי תקציב גבוהים כמו גרמניה, הולנד ומדינות סקנדינביה, שככל הנראה ישחקו תפקיד מרכזי בימים שאחרי הקורונה, גם בזכות מדיניות הרווחה שלהן ובתמיכה שלהן לעסקים המקומיים. 

הכותב הוא יועץ אסטרטגי לשגרירויות, חברות וארגונים בינלאומיים ומנטור לסטארט-אפים. מתגורר בקרלסרוהה שבדרום מערב גרמניה.