תשובה ממשיך לממש: קבוצת דלק מכרה לקרן נוי תמלוגי "תנין" ו"כריש" ב-318 מיליון שקל

מלבד מימוש זה, התחייבה קבוצת דלק לפעול גם לאיגוח תמלוגי-העל ממאגר הגז "לוויתן", בסכום שלא יפחת מ-600 מיליון שקל, או לחילופין למכור אותם בערך כלכלי הוגן ההולם את סכום המינימום באיגוח

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: גדעון לוין
יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: גדעון לוין

קבוצת דלק, שנמצאת בשליטת יצחק תשובה, ממשיכה ב"מכירת החיסול" של נכסיה, כפי שהתחייבה לנושיה מקרב הבנקים ומחזיקי האג"ח (חוב מצרפי המסתכם בכ-8 מיליארד שקל). היום דיווחה דלק כי חתמה על הסכם למכירת כל זכויותיה לתמלוגי-על ממאגרי הגז "כריש" ו"תנין" לקרן נוי, בתמורה לסכום של 318 מיליון שקל.

מאגרי "כריש" ו"תנין" נמכרו בעבר לחברת אנרג'יאן. עם זאת, לקבוצת דלק נותרו זכויות לכ-26% מתמלוגי- העל של המאגרים בגין נפט, גז, וחומרים בעלי ערך אחרים, שיופקו וינוצלו במאגרים. השלמת העסקה מותנית בקבלת אישור הממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה.

התמורה בעסקה תשלום במזומן במועד רישום הזכות לתמלוגי-העל בספר הנפט על שם הרוכשת. עד להשלמת מהלך זה, תפקיד קרן לנוי בנאמנות משותפת סכום של 50 מיליון שקל, שיהווה חלק מכספי התמורה.

עידן וולס, מנכ"ל קבוצת דלק, מסר היום: "מכירת זכויותינו לתמלוגי העל ממאגרי כריש-תנין בסכום במזומן של 318 מיליון שקל מהווה אבן דרך חשובה נוספת, במימוש המתווה שגיבשנו יחד עם נציגות מחזיקי איגרות החוב של הקבוצה, וזאת כחלק מאסטרטגיית היציאה של הקבוצה מהמשבר בשוקי האנרגיה. אנו נמשיך בקידומן של פעולות עסקיות דומות במטרה להביא להמשך חיזוק הנזילות וההון של הקבוצה".

לקבוצת דלק חובות של כ-6 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה וחובות של כ-1.7 מיליארד שקל לבנקים. על פי מתווה לתיקון שטרי הנאמנות של האג"ח, שאליו הגיעה דלק עם נציגות מחזיקי האג"ח, לפחות 75% מהתקבולים ממכירת זכויותיה במאגר "כריש" ו"תנין" ישמשו לפירעון חובות לבנקים, והיתרה תשמש לפירעון חובות למחזיקי האג"ח בהתאם ללוח הסילוקין.

פירעון החוב הבנקאי ישחרר לקבוצת דלק יחידות השתתפות של שותפות דלק קידוחים, ששועבדו להבטחת החובות הבנקאיים. לאחר פירעון החובות הבנקאיים תשעבד קבוצת דלק 40% מיחידות ההשתתפות של דלק קידוחים (מתוך כ-55% שבידיה) לטובת מחזיקי האג"ח מהסדרות השונות.

מלבד מימוש זה, התחייבה קבוצת דלק לפעול גם לאיגוח תמלוגי-העל ממאגר הגז "לוויתן", בסכום שלא יפחת מ-600 מיליון שקל, או לחילופין למכור אותם בערך כלכלי הוגן ההולם את סכום המינימום באיגוח.

נוסף על כך, שוקדת קבוצת דלק על מכירת החברה הבת דלק ישראל, כשבשלב הראשון תמכור דלק ישראל את קרקעות פי גלילות ואת תחנות הכוח שבבעלותה, ואילו בשלב השני תימכר דלק ישראל עצמה, כך שהתמורה הכוללת לקבוצת דלק מעסקאות אלה תהיה כ-1.2 מיליארד שקל.

קרן נוי, בניהולם של פיני כהן, גיל-עד בושביץ ורן שלח, הוקמה במאי 2011 וגייסה עד היום סכום של כ-6.5 מיליארד שקל באמצעות שלוש קרנות, וכן כמה קרנות ייעודיות לפרויקטים נוספים, כמו "נוי חוצה ישראל", "נוי נגב" ואחרים. הקרן האחרונה ("נוי 3") גויסה ביוני 2019, בהיקף התחייבויות של 1.6 מיליארד שקל.

עד כה ביצעה קרן נוי יותר מ-20 פרויקטים בהיקף מצטבר של יותר מ-30 מיליארד שקל במונחי עלות פרויקט. לאורך השנים הפכה הקרן ממשקיע שמביא בעיקר יכולות פיננסיות, לגוף מוביל, שיוזם ומנהל לאורך השנים את הפרויקטים שבהם היא משקיעה. בקרנות נוי משקיעים מרבית הגופים המוסדיים הגדולים במשק, לרבות הפניקס, מנורה, אלטשולר שחם, עמיתים, מיטב דש, הלמן אלדובי, פסגות, קרנות המורים והגננות, בנק הפועלים, כלל ביטוח, מגדל, ילין לפידות, גלעד הוותיקה, בנק לאומי ועוד.