יזמות | דעה

דעה: כך מנצלים יזמים את השם "קורונה" להזדמנות עסקית

שימוש בשם המגפה כרכיב בסימן מסחר הוא רק דוגמה אחת מיני רבות לניסיונם של יזמים נמרצים, אם לא, אופורטוניסטים להפוך אירוע יוצא דופן להזדמנות עסקית

אדם עוטה מסיכת מגן במהלך התפרצות מגפת הקורונה במנהטן, ניו יורק / צילום: Mike Segar, רויטרס
אדם עוטה מסיכת מגן במהלך התפרצות מגפת הקורונה במנהטן, ניו יורק / צילום: Mike Segar, רויטרס

מאז תחילת מגפת הקורונה הכלל עולמית, הוגשו ברחבי העולם מאות בקשות לרישום סימני מסחר הכוללים את המילה CORONA על נגזרותיה השונות. מהנתונים המתפרסמים במאגר הרשמי של ארגון WIPO עולה, כי החל מסוף ינואר 2020 הוגשו בקשות רבות לרישום סימני מסחר הכוללים את הרכיב CORONA או COVID.

גם בישראל, מיהרו יזמים להגיש בקשה לרישום הסימן CORONA BEACH עבור תכשירי ניקוי וקוסמטיקה. במקביל, הוגשו בארה"ב מספר לא מבוטל של בקשות לרישום סימני המסחר, כגון CORONA CLEAN לחומרי חיטוי אוCORONA COUTURE למוצרי הלבשה. בקנדה הוגשה בקשה לרישום הסימן COVID-19 עבור חיסונים, והסימן COVID-19 Prevention and Care עבור בדיקות סרולוגיות לאיתור וירוס הקורונה. באוסטרליה הוגשו בקשות לרישום הסימן COVIDEX לגבי חומר חיטוי לרבות בתרסיס ובמטליות. גם באירופה הוגש מספר רב של בקשות לרישום סימני מסחר, ביניהם CORONA HERO, לשימוש על גבי גלויות, לוחות שנה ופרטי לבוש או CORONA PARTY עבור שירותי בידור ומועדוני לילה.

נכון לסוף פברואר 2020 התמודד משרד רישום סימני המסחר בסין עם כאלף בקשות לרישום סימני מסחר הקשורים במגפה, לרבות סימנים המבוססים על שמותיהם של בתי החולים אשר הוקמו בסין לצורך טיפול בנפגעי הווירוס וכן, סימנים הכוללים את שמו של ד"ר לי וונליאנג (Wenliang), הרופא מבית החולים בווהאן, נגדו ננקטו הליכים על ידי המשטר בסין כי פרסם את דבר קיומו של הווירוס ברשת החברתית ואשר נפטר מהידבקות בווירוס.

מרבית הבקשות הוגשו לגבי דברי הנעלה והלבשה, כאשר המטרה היא להבטיח שימוש בלעדי בכיתוב על גבי פריטי לבוש כגון COVID-19 INFECTED. במקום השני נמצאות בקשות רבות המיועדות לשירותי חינוך, אימונים, פעילות ספורט ותרבות. יתר הבקשות מתייחסות לתכשירים סניטריים, שירותי פרסום וניהול עסקים, ולבסוף גם להתקנים ומכשירים לשימוש במדע וברפואה. ההתפלגות האמורה מעידה על רצונם של מגישי הבקשות להבטיח את היכולת לנצל לטובתם את הבאז הנקשר למגפה תוך שהם מאתגרים את חוש הטעם הטוב.

התשובה לשאלה האם בקשות אלו יאושרו, והאם אכן יירשמו סימני מסחר שכאלה ברחבי העולם - אינה חד משמעית וקיימים לגביה ספקות רבים. ראשית, יש להזכיר את העקרון כי לא בקלות יופקעו מהציבור מילים או ביטויים המשמשים בשפת היום-יום וכן חשוב לציין כי מדינות רבות בעולם אינן מתירות רישומם של סימנים העלולים לפגוע במוסר או ברגשותיו של הציבור (מנוגדים לתקנת הציבור). סימן מסחר הכולל את שמה של המגפה, בגינה מתו אלפים רבים ברחבי העולם, עלול לפיכך להיחשב כמנוגד לתקנת הציבור ולכן לא יירשם.

אמנם בארה"ב אסורה פסילתו של סימן לרישום על בסיס הקביעה כי הוא פוגעני מאחר והיא פוגעת בחופש הביטוי, אך רישומו מחייב הוכחתה של כוונה בתום לב לעשות שימוש בסימן והוכחת שימוש, וסביר להניח כי מרבית הבקשות אשר הוגשו בלהט אירועי השעה ייזנחו כשנחזור לשגרה.

שימוש בשם המגפה כרכיב בסימן מסחר הוא רק דוגמה אחת מיני רבות לניסיונם של יזמים נמרצים, אם לא, אופורטוניסטים להפוך אירוע יוצא דופן להזדמנות עסקית. כך היה אחרי אירועי ספטמבר 2001, נפילת המטוסים של אייר מלזיה, הפיצוץ במהלך המרתון בבוסטון (שהוליד את הבקשה לרישום סימן המסחר (BOSTON STRONG) ואחרים.

על רקע האמור לעיל, ראוי לבחון בתשומת לב רבה את האפשרות להגן על סימן מסחר הכולל את המילה CORONA או כל נגזרת שלה. מכל מקום, תקוות כולנו היא כי שמה של המגיפה יפסיק להיות רלוונטי בקרוב, וכי שם זה על כל נגזרותיו יהפוך להיות חלק מנחלת העבר בלבד. 

הכותבת היא עו"ד, שותפה במשרד גילת ברקת ושות' מקבוצת ריינהולד כהן, המתמחה בקניין רוחני