מנכ"ל אפל במסר לקהילה השחורה: "אתם וחייכם נחשבים"

כך לפי מזכר ששלח טים קוק לעובדי אפל בתגובה לאירועים סביב מות מותו של ג'ורג' פלויד • "כדי ליצור שינוי, עלינו לבחון מחדש את ההשקפות והפעולות שלנו"

מנכ"ל אפל, טים קוק  / צילום: Hahn Lionel/ABACA, רויטרס
מנכ"ל אפל, טים קוק / צילום: Hahn Lionel/ABACA, רויטרס

פרשת מותו של ג'ורג' פלויד מידי שוטר שהציתה גל של מחאות והתפרעויות במינסוטה ובמקומות נוספים לא מפסיקה להעסיק את ענקיות הטכנולוגיה. אתמול שינתה פייסבוק זמנית את תמונות הפרופיל והקאבר שלה לגוון שחור לאות הזדהות עם תנועת "BlackLivesMatter#". היום (ב') פרסם בלומברג כי במהלך סוף השבוע שלח מנכ"ל אפל טים קוק מזכר לעובדים ובו התייחס לפרשה.

שינוי הפרופיל של פייסבוק לאות הזדהות / צילום: צילום מסך
 שינוי הפרופיל של פייסבוק לאות הזדהות / צילום: צילום מסך

במכתב נאמר כי "עלינו להכיר בפחד בפגיעה ובזעם שהוצתו, באופן מוצדק, על ידי המוות המיותר ג'ורג' פלויד והיסטוריה ארוכה בהרבה של גזענות. כדי ליצור שינוי עלינו לבחון מחדש את ההשקפות והפעולות שלנו". קוק הוסיף במכתב, "לא נצליח לקדם נושאים הקשורים לכבוד האדם אם נעמוד מן הצד. לעמיתינו מהקהילה השחורה - אנו רואים אתכם". גם אפל התייחסה ספציפית לתנועת Black Lives Matter, בתרגום חופשי 'חיי שחורים נחשבים', כשבמכתב נכתב במפורש - "אתם נחשבים וחייכם נחשבים ואתם מוערכים פה באפל".

פייסבוק ואפל לא היו היחידות שהביעו עמדה בדיון הציבורי בעקבות המשבר. טוויטר הסתבכה בעימות קולני עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לאחר שסימנה את אחד מציוציו כקורא לאלימות והגבילה בכך את נגישותו ותפוצתו. פייסבוק בחרה שלא להתערב בתכנים שמפרסם הנשיא לפי שעה, ועוררה בכך את זעמם של עובדים בחברה, בהם עובדים בכירים ביותר.

המעורבות של ענקיות הטק במשבר לא הוגבלה למלחמת הצהרות אלא גם לתרומות שיופנו לארגוני חברה אזרחית המקדמים שוויון וצדק חברתי. פייסבוק תתרום 10 מיליון דולר, ואילו יוטיוב (אלפאבית), אובר ואינטל הודיעו כי יתרמו מיליון דולר.