לאחר שנקבעה פגישה עם האוצר, ועד רש"ת הפסיק את השבתת נתב"ג

ועד העובדים מחה על כך שאין מתווה לתוכנית חזרה, ואין אופק לפתיחת השמיים • הפגישה עם שרי התחבורה והאוצר צפויה להתקיים ביום שני

נתב"ג ריק בצל סגירת השמיים עקב הקורונה / צילום: יוסי פתאל
נתב"ג ריק בצל סגירת השמיים עקב הקורונה / צילום: יוסי פתאל

11:45

השיבושים בנתב"ג הסתיימו. בעקבות בקשת שרת התחבורה מירי רגב, ולאחר שנקבעה פגישה עם שרי התחבורה והאוצר ליום שני הקרוב, הודיע ועד עובדי רש״ת כי הוא משהה את כל פעולות המחאה.

10:10

שיבושים בנתב"ג: טיסות המטען והנוסעים שאמורות לנחות בקרוב יופנו לנחיתה בשדות משניים, שנמצאים בקרבת ישראל. היום צפויות להתבצע 17 המראות ו-20 נחיתות. 

הסיבה לכך היא  עובדי רשות שדות התעופה, שמוחים על העובדה שאין אופק לפתיחת השמיים בשעה שרוב עובדי הרשות בחל"ת. לטענת העובדים, אין דיונים מול האוצר, ואין מתווה לתוכנית חזרה. כעת, כאמור, הוועד מודיע על עצירת כל ההמראות והנחיתות. 

ברש"ת מגדירים את מצב התעופה בישראל ככזה שיגיע לנקודת ה"אל חזור" אם לא ייפתח בקרוב. בין השאר, מונים את הסכנה לאובדן הכשירות התעופתית של טייסים, חברות שירותי קרקע למטוסים, רמפיסטים, בקרים, מובילי ציוד קרקע, מתדלקי מטוסים ועוד.

הפגיעה בענף התעופה בעקבות משבר הקורונה לא עצרה בחברות התעופה אלא פגעה גם בשדות התעופה, שהפעילות בהם שוממת. בחודש אפריל 2020 חלפו בנתב"ג פחות מ-9,500 נוסעים, צניחה של יותר מ-95% בפעילות. חנויות הדיוטי פרי סגורות, וג'יימס ריצ'רדסון אף הודיעה במאי כי תיאלץ לפטר 20% מעובדיה.

לנתב"ג אין כמעט הכנסות בימים אלה, כשמרבית מעובדי השדה הוצאו לחל"ת. ברשות שדות התעופה ישנם 4,500 עובדים, מתוכם כ-2,600 הוצאו לחל"ת, וכ-220 פרשו.

קובי זוסמן מנכל יאט"א ישראל: "השביתה הבוקר היא בעייתית ומסוכנת עבור חברות התעופה שנמצאות בשעת המשבר הגדולה בתולדותיהן. אסור לפגוע במעט שנותר מהתעופה, עם זאת אפשר להבין שיש צורך של הרבה גורמים ושותפים בעולם התעופה, כולל נמלי תעופה וחברות לקבל וודאות מהמדינה ביחס לתחילת הפעילות". 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב מתחה ביקורת חריפה על התנהלות משרד האוצר, שהובילה לפיצוץ מול ועד עובדי רשות שדות התעופה, זאת לאחר פגישת מו"מ לילית שהתקיימה בין הפקידות באוצר לוועד העובדים לטענתה ללא מעורבות הגורמים המקצועיים במשרדה. "זימון עובדים לפגישת משא ומתן מאחורי גבם של כלל הגורמים הממונים והשרה הממונה, היא התנהלות חמורה ולא תקינה וחבל שוועד העובדים שיתף עמה פעולה. פקידי האוצר מתנהלים כבעלי הבית של מדינת ישראל והתנהלותם הובילה למשבר ולשביתה. העמדה החד משמעית של שרת התחבורה הנה שעל המדינה לעמוד לימינה של רש"ת ולהבטיח את הרציפות התעסוקתית של העובדים שייצרו לאורך השנים הכנסות עתק לקופת המדינה. על האוצר להתמודד עתה עם השלכות התנהלותו העצמאית מאחורי גבה של שרת התחבורה".

רגב הודיעה כי השביתה הפתאומית אינה מקובלת עליה. רגב הורתה ליו"ר ועד העובדים פנחס עידן לחזור באופן מיידי לשולחן המשא ומתן.