הסכמות אופ"ק: שר האנרגיה הסעודי מצנן את ההתלהבות, הנפט צונח

האם נסיכויות המפרץ יסכימו להאריך את ההסכם מעבר לחודש יולי? לא אם שואלים את השר הסעודי • לאומי שוקי הון: "הביקוש העולמי לנפט החל להתאושש, אך הוא עדיין נמוך מהרמה הנורמלית; המחיר בטווח הקצר יושפע מן ההערכות בנוגע לקיום ההסכם"

ולדימיר פוטין ומוחמד בין סלמאן / צילום: Natacha Pisarenko, AP
ולדימיר פוטין ומוחמד בין סלמאן / צילום: Natacha Pisarenko, AP

סדקים בהסכם קיצוץ הנפט מוקדם מהצפוי? שר האנרגיה הסעודי, עבדולעזיז בין סלמאן, מיהר לצנן את ההתלהבות בשוק האנרגיה לאחר החתימה אתמול על הארכת הסכם קיצוץ הפקת הנפט, ואמר כי נסיכויות המפרץ לא יסכימו להאריך את ההסכם מעבר לחודש יולי. 

אתמול גובשה הסכמה על הארכת ההסכם להנמכת קצב הפקת הנפט, וזאת על מנת להמשיך ולתמוך במחירו. מפיקות הנפט עמדו הפעם במבחן לאחר הקריסה של הנוזל השחור, אך האמרה היום של הנסיך הסעודי מעבירה את הנפט לירידות של יותר מ-3.5%, ובכך הנפט רושם תנודה יומית של 6%.

נזכיר כי בסיכום חודש מאי השלים הנפט מסוג ברנט עלייה של 56% על רקע ירידה במלאים ועלייה בביקושים, אם כי לדברי גיל בפמן מלאומי שוקי הון, הביקוש העולמי עדיין נמוך מהרמה הנורמלית. "לתקופה הקרובה, מחיר הנפט יושפע בטווח הקצר מן ההערכות בנוגע לקיום ההסכם על ידי המדינות החברות בקבוצת אופ"ק + בדגש על רוסיה ועיראק. בטווח הארוך יותר, ישנם מספר גורמים התומכים בביקוש לנפט ובהם: צמיחת כלכלת ארה"ב לאחר בלימת התפשטות הקורונה, ויישום תקנות IMO 2020 שיעלה את הביקוש לתזקיקים דלי גופרית, זאת כאשר נפח הסחר הימי, שנפגע מאוד, ישוב ויעלה".

בפמן מוסיף, כי "עליית מחירי הנפט, אם תשמר, צפויה להטיב עם סקטור מפיקי האנרגיה בארה"ב, זאת למרות שהייצוא של ארה"ב איננו גדול, אך ישנה צריכה מקומית גדולה יחסית. לרוסיה יש אינטרס מובהק לשמור על מחירי נפט גבוהים ולמנוע ירידת מחירים נוספת, מאחר ועליית מחירי הנפט מגדילה את הכנסות המדינה של רוסיה.

"איראן יכולה לגרוף רווחים אם היא תמשיך לייצא לוונצואלה, למרות הסנקציות השונות. בנוסף, איראן יכולה להרוויח גם בהגדלה נוספת של מכירת נפט 'בשוק שחור', כפי שהיא עושה מזה זמן, ולהציע הנחות מן המחיר הגבוה בשוק הנורמטיבי למי שיהיה מוכן לרכוש מאיראן בשוק השחור", אמר בפמן.