מחקר: סין מבקשת מסינים ברחבי העולם לקדם אינטרסים שלה

המפלגה הקומוניסטית הסינית מקיימת קשרים עם אלפי ארגונים שאוספים עבורה מידע, מעודדים העברת טכנולוגיה, פועלים נגד מתנגדי משטר ומגייסים תמיכה ביעדים אחרים של הממשל בסין – כך עפ"י מכון למדיניות אסטרטגית באוסטרליה

שי ג'ינפינג, המזכיר הכללי של המפלגה הקומוניסטית של סין / צילום: AP - Li Xueren
שי ג'ינפינג, המזכיר הכללי של המפלגה הקומוניסטית של סין / צילום: AP - Li Xueren

סין עושה מאמצים חדשים להשפיע על הפזורה הסינית בעולם לקדם את האינטרסים שלה, במה שמחייב מעקב מוגבר של מדינות דמוקרטיות - כך לפי מחקר חדש.

מחלקה במפלגה הקומוניסטית הסינית, שנקראת "מחלקת עבודת החזית המאוחדת", מקיימת קשרים עם אלפי ארגונים שאוספים עבורה מידע, מעודדים העברת טכנולוגיה, פועלים נגד מתנגדי משטר ומגייסים תמיכה ביעדים אחרים של בייג'ין, לפי דוח שהוכן על-ידי מכון המדיניות האסטרטגית האוסטרלי, שהוא גוף א-פוליטי.

בייג'ינג אומנם משתמשת במחלקה הזו זה עשרות שנים, אך הנשיא שי ג'ינפינג חידש את משימתה במסגרת המאמץ להפוך את סין למעצמה עולמית. על-פי הדוח, המחלקה הזו מתמקדת בפעולות בקרב הפזורה הסינית בעולם ובקבוצות אליטה.

בשנים האחרונות המחלקה הגדילה את שליטתה בתקשורת הסינית בחו"ל, מימנה מחקרים במכונים נחשבים והשתמשה בפלטפורמת המסרים הסינית הפופולרית WeChat ובעוד מדיה חברתית כדי לצנזר, לעקוב ולעצב שיח בנושאי מדיניות, לפי הדוח האוסטרלי.

אלכס יוסקה, אנליסט במרכז מדיניות הסייבר הבינלאומית במכון ומחבר הדוח, אמר כי פעילויות מחלקת החזית האחידה קשות למעקב במדינות פתוחות, כי הן נעות בין דיפלומטיה ציבורית גלויה ומקובלת ובין ריגול ופעולות לא גלויות.

האפקט של הפעילות הזו "מערער לכידות חברתית, מחריף מתחים גזעיים, משפיע על פוליטיקה, פוגע ביושרה של תקשורת, מעודד ריגול ומגביר העברת טכנולוגיה ללא פיקוח", כתב יוסקה בדוח.

מאחר שחלק גדול ממאמצי החזית האחידה מופנה לסינים בחו"ל, הממשלות צריכות לנקוט אמצעים לתמוך באותן קהילות, מסר הדוח. הממשלות צריכות לתמוך בתקשור עצמאית בשפה הסינית ולנצל חקיקה כדי לפעול נגד צנזורה ומעקבים ב- WeChat.

הדוח תורם לדיון הבינלאומי בשאלה איך להגיב למאמציה התוקפניים יותר של המפלגה הקומוניסטית הסינית להרחיב את השפעתה בעולם. החודש, מחוקקים מארה"ב, אירופה ועוד השיקו ברית בין-פרלמנטרית על סין, עם העיקרון ש"מדינות דמוקרטיות חייבות להגן על היושרה של המערכות הפוליטיות שלהן, ולשמור באופן פעיל על שוק רעיונות חופשי מעיוות".