אחרי 34 שנים: פוענח הרצח הפוליטי שזעזע את שבדיה

אולוף פאלמה, שהיה ראש ממשלה מטעם המפלגה הסוציאל-דמוקרטית ששלטה בשבדיה במהלך רוב שנותיה כמדינה עצמאית, נרצח בירי בגבו בפברואר 1986 • הרוצח מת לפני 20 שנה, אולם הרשויות לא שוללות כי היה מדובר בקנוניה מאורגנת וכי היו שותפים נוספים לרצח

ראש הממשלה של שבדיה לשעבר, אולוף פאלמה, שנרצח לפני כמעט ארבעה עשורים / צילום: Associated Press
ראש הממשלה של שבדיה לשעבר, אולוף פאלמה, שנרצח לפני כמעט ארבעה עשורים / צילום: Associated Press

אחרי קרוב לארבעה עשורים, הודיעו היום (ה') הרשויות השבדיות כי פענחו בהצלחה את ההתנקשות הפוליטית שרודפת את המדינה במשך שנים - הרצח המסתורי של ראש הממשלה אולוף פאלמה. במסיבת עיתונאים חגיגית שהתקיימה היום (ד') בשטוקהולם דיווח ראש צוות החוקרים, שהשיק מחדש את החקירה בעניין לפני שלוש שנים, כי מדובר באדם בשם סטיג אנגסטרום, וכי לא תפתח בהליכים בעניין, משום שהוא מת לפני כ-20 שנה.

פאלמה, שהיה ראש ממשלה מטעם המפלגה הסוציאל-דמוקרטית ששלטה בשבדיה במהלך רוב שנותיה כמדינה עצמאית, נרצח בירי בגבו, קצת לפני חצות בערב ה-28 בפברואר 1986, אחרי שיצא מבית קולנוע והלך ברחוב. אשתו ליזבת פאלמה, שהלכה לצדו, נורתה גם היא. הוא מת בבית החולים, היא שרדה את הפציעה. אחרי חקירת עדים ואנשים שהיו בקרבת מקום, נותרה המשטרה ללא קצה חוט בחודשים שאחרי הרצח, ותיאוריות לגבי מעורבות גורמים זרים וקבוצות טרור בינלאומיות החלו לצוץ בתקשורת.

שנתיים אחרי הרצח, עצרה המשטרה בהפתעה עבריין לשעבר בשם כריסטר פטרסון, שהיה באזור בזמן הרצח והורשע בעבר בהריגה. פטרסן זוהה במסדר עדים על ידי אשתו של פאלמה, הורשע בבית משפט שבדי, אולם זוכה אחרי ערעור, בשל חוסר הוכחות ברורות. הפרשה הפכה לטראומה לאומית בשבדיה, ולמה שנחשב לאחת מחקירות מקרה הרצח היקרות ביותר בהיסטוריה.

גם כמה עיתונאים שבדים התגייסו לחקירת הרצח באופן עצמאי, ולפני כשנתיים הם הצביעו על מי שלדעתם היה הרוצח - סטיג אנגסטרום, מעצב גרפי שעבד בבניין בנק "סקנדיה" הסמוך לקולנוע ממנו יצאו פאלמה ורעייתו. אנגסטרום נחקר כבר לאחר הרצח על ידי המשטרה השבדית לאחר שאמר שהיה עד לרצח, סומן כחשוד פוטנציאלי, אך מסיבות לא ברורות חקירתו לא הובילה לפריצת דרך או לכתב אישום בנושא. במקום זאת, המשטרה אמרה כי מדובר בעד רודף-פרסום. במהלך השנים אפילו התראיין אנגסטרום לתקשורת השבדית וביקר את המשטרה השבדית על כשלונה בחקירה. הוא מת ביוני 2000.

במקביל לחקירה העיתונאית שהסתיימה ב-2018, גם התביעה הכללית בשבדיה פתחה בחקירה מחודשת ב-2017, וכיום הודיעה כאמור כי היא "בטוחה" שאנגסטרום הוא הרוצח. היא ביססה זאת על כך בחינה מחדש של עדותו, שהתגלתה כתואמת עדויות אחרות לגבי הרוצח ועדויות של אנשים שראו את הרוצח לבוש בבגדים דומים. לאנגסטרום גם היתה גישה לכלי נשק, והוא הביע שנאה תהומית למדיניות הסוציאל-דמוקרטית שפאלמה היה מייצגה.

התובע הבהיר היום כי לא יתקיים משפט שיכריע עם אנגסטרום היה הרוצח או לא, בשל מותו לפני קרוב ל-20 שנה. כשנשאל אם היו לאנגסטרום שותפים לרצח, ענה: "לא מצאנו שום סימנים התומכים בכך שזו היתה קנוניה מאורגנת, אבל אי אפשר לפסול זאת לחלוטין". האקדח ששימש לרצח מעולם לא נמצא.