מלחמת הסחר מעצבת מחדש את עולם התקשורת: וואווי אאוט, אריקסון אין

בזמן שארה"ב וסין, שתי הכלכלות הגדולות בעולם, מתכתשות ביניהן, יש מי שמנצל את המצב וזוכה מן ההפקר • חברת התקשורת השבדית אריקסון היא דוגמה לכך

דוכן של אריקסון בתערוכה של חברות תקשורת בשנגחאי, סין   / צילום: dycj, רויטרס
דוכן של אריקסון בתערוכה של חברות תקשורת בשנגחאי, סין / צילום: dycj, רויטרס

לפני כשבועיים דווח כי חברת האצ'יסון הסינית נשרה בשלב הסופי של המכרז להקמת מתקן ההתפלה בדרום הארץ - מכרז שבו זכתה חברת IDE. ההשתתפות הסינית במכרז אינה מקרית, אלא חלק מתוכנית-על ארוכת טווח של המעצמה האסייתית, "סין 2025".

במסגרת התוכנית, שמה לה סין למטרה להפוך למעצמה טכנולוגית גלובלית, שמהווה תחרות אמיתית לארה"ב ומתיימרת להחליף אותה כמעצמה הגדולה בעולם.

כדי לקדם את התוכנית, משתמשת סין בבנקים המקומיים כדי להזרים מימון זול ונוח לחברות ממשלתיות ופרטיות. אלה בתורן ישקיעו את הכסף בתשתיות, חברות ונכסים אסטרטגיים ברחבי העולם, בין אם דרך השתלטות על חברות ובין אם באמצעות גישה למכרזים. המימון הזול נותן לחברות הסיניות יתרון מובנה, המתבטא ביכולת שלהן להגיש הצעות מחיר זולות משמעותית ביחס למתחרות המקומיות, והן אכן מנצלות זאת.

אם נרצה לסמן את החוליות החלשות, שיכולות להוות מטרה אידיאלית עבור הסינים, הרי שמדובר במדינות ובגופים קונצרניים אירופיים. אירופה סובלת כבר שנים מכלכלה רעועה, המתבטאת בצמיחה נמוכה ודמוגרפיה רעה. חלק לא מבוטל מהכלכלות האירופיות נסמכות בעיקר על תוכניות הרכישה של ה-ECB (הבנק המרכזי האירופי), שמתוקצבות מהכיס של משלם המיסים הגרמני.

משבר הקורונה, המעצים עוד יותר את הבעיות בגוש היורו, עורר את התיאבון אצל הסינים, שרואים את המחירים הנוחים שבהם נסחרות כיום החברות והמצוקה הפיננסית אצל חלקן, ומריחים הזדמנות להאיץ את תוכניתם.

הקמפיין להרחקת וואווי משווקים מערביים

אחד הסקטורים הפוטנציאליים להשקעה מצידם של הסינים הוא סקטור הטלקומוניקציה, שצפוי לעבור שדרוג של ממש בשנים הקרובות, עקב פריסת תשתיות והטמעת טכנולוגיית 5G (דור חמישי) ברחבי העולם.

בארה"ב מבינים את הסיכון ואת ההשפעה של השתלטות סינית על חברות וסקטורים מערביים לטווח הארוך. הוועדה האמריקאית לבחינת השקעות זרות (CFIUS) עובדת שעות נוספות ופועלת כבר כמה שנים לעצירת ההשתלטות הסינית על חברות וסקטורים מערביים.

דוגמה קלאסית לכך היא הקמפיין האמריקאי להרחקתה של Huawei הסינית מכמה שיותר שווקים מערביים. וואווי היא אחת משלוש החברות המובילות בעולם בפיתוח הציוד המקיף לטכנולוגיית ה-5G. המכשור שלה נחשב אמין וזול ביחס למתחרות, והממשל בוושינגטון רואה בכך איום לאומי ביטחוני.

נוסף על כך, פועלת ארה"ב מול ידידותיה מהמערב במטרה לשכנען לפעול כמוה ולהגביל את ההשקעות הסיניות אצלן בבית. רק לפני כמה ימים, הנציבה האירופית לתחרות קראה לממשלות גוש האירו לפעול לרכישת חלקים מחברות הנמצאות בקשיים, כדי שאלה לא ייפלו לידיים זרות.

מהסתכלות על הנתונים נראה כי הצעדים המערביים לחסימת ההשקעה הסינית במערב עובדים: ההשקעה הסינית בחברות בגוש היורו יורדת זה השנה השלישית ברציפות. בעוד שב-2016 ההשקעות הסיניות באירופה הגיעו ל-42 מיליארד דולר, ב-2019 הן כבר צנחו עד ל-14 מיליארד דולר בלבד.

הקאמבק הטכנולוגי המרשים של אריקסון

המהלך של האמריקאים להרחקת וואווי מהשוק המערבי מספק הזדמנויות אדירות לחברות המערביות, שכן הוא מפנה נתח שוק גדול. מי שמצליחה לנצל את המצב עד כה, ותופסת אט-אט את מקומה של וואווי בהקמת והספקת החלקים לרשתות התקשורת בעולם, היא חברת Ericsson.

לאחר שבשנים האחרונות נראה היה כי החברה השבדית מאבדת מהרלוונטיות שלה, היא ביצעה קאמבק טכנולוגי מרשים על ידי תוכנית התייעלות נרחבת והשקעה בטכנולוגיות עתידיות. תוכנית ההתייעלות כללה פיטורים של כ-15 אלף עובדים מהסגמנטים המשניים של החברה, והעסקה של 3,000 מהנדסים במקומם. כיום מעסיקה אריקסון כ-100 אלף עובדים בכל העולם, ומתוכם כ-25 אלף מהנדסים.

החברה השבדית מפתחת ומייצרת ציוד רשת ותוכנה, ומציעה שירותי תקשורת ותפעול. כמו כן, אריקסון היא מהמובילות העולמיות בשוק תשתיות הרשת, עם לקוחות בכל רחבי העולם. נוסף על כך, מחזיקה החברה באחד המאגרים הגדולים בעולם לפטנטים החיוניים לתעשיית התקשורת ולדור החמישי של רשתות הסלולר.

בשנתיים האחרונות החליפה אריקסון את וואווי כנותנת שירות וספקית המכשור לרשתות התקשורת במספר לא מבוטל של מדינות מלבד ארה"ב: גרמניה, ארגנטינה, דנמרק, נורווגיה, אנגליה וקנדה. כל המדינות האלה פעלו ופועלות לניתוקה של הענקית הסינית מרשתות התקשורת המקומיות שלהן (הן עקב החשש מריגול סיני, והן מהפחד מסנקציות אמריקאיות), והחלפתה בחברה השבדית.

רק בשבוע האחרון זכתה אריקסון בחוזה להקמת התשתיות ואספקת המכשור לרשתות 5G בקנדה על חשבונה של וואווי (שתפעלה את רשתות הדור הרביעי במדינה), והגיעה לסיכום עם חברת Telefonica Deutschland הגרמנית לאספקת מכשור דומה. החברה פועלת גם במזרח הרחוק, ויש לה חוזים עם מספר לא מבוטל של מדינות אסיאתיות, כולל חוזים שנחתמו באחרונה עם שלוש ספקיות הרשת הגדולות בסין.

אריקסון מחזיקה ביותר מ-90 חוזים והסכמים מסחריים לאספקת מכשור ושירות לתשתיות הדור החמישי, והיא הספקית היחידה הפועלת בכל היבשות. החברה פועלת כיום בשני סגמנטים עיקריים: רשתות תקשורת (כ-70% מפעילות החברה) ושירותים דיגיטליים (כ-17% מהפעילות). ברבעון הראשון של 2020 צמחו הכנסות החברה ב-2%, כאשר ההכנסות מסגמנט התקשורת המתפתח צמחו בכ-5% בחישוב שנתי.

לסיכום, המאבק האסטרטגי בין שתי המעצמות הגדולות בעולם, סין וארה"ב, צפוי להימשך ואף להחריף. הסכמי הסחר המתגבשים לא צפויים לפתור את ההתכתשויות סביב נושאי הליבה ביניהן, לפחות לא בטווח זמן הנראה לעין.

כשחברות משני הצדדים נפגעות מסגירת שווקים פוטנציאליים עבורן ומהקמת חסמים משמעותיים לחדירה לשווקים, בתוספת הפגיעה הפיננסית שמסב להן משבר הקורונה, יש כאלה שזוכות מן ההפקר ומנצלות את המצב להבטחת עתידן בעשור הקרוב. אריקסון היא רק אחת מהן. 

הכותב הוא אנליסט במחלקת המחקר של קבוצת ההשקעות אינפיניטי. המידע בטור זה הוא על דעת הכותב בלבד. כל הכתוב ניתן כמידע כללי בלבד ואינו מהווה ייעוץ משפטי או מיסוי. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע או נכסים פיננסיים כלשהם