המיליארדר, האישור החריג והמסיבה: גרוטו בדרך החוצה ממשרד הבריאות

במכתב חריף ששיגר הלילה מנכ"ל המשרד היוצא משה בר סימן טוב לסגנו איתמר גרוטו, הוא דרש ממנו הסברים על הפטור מבידוד שהעניק לטדי שגיא וזימן אותו לבירור • "אם אכן יש בדברים ממש, הרי שנדרשת הסקת מסקנות באופן מיידי"

מערכת הבריאות סוערת בעקבות הפרסום אמש על כך שהמשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, העניק פטור מבידוד לאיש העסקים טדי שגיא כששב מחו"ל. הפרשה נחשפה לראשונה ב"תוכנית חיסכון" בערוץ 12.

במכתב חריף ששיגר הלילה מנכ"ל המשרד היוצא משה בר סימן טוב לגרוטו, הוא הזמין אותו לבירור שייערך היום, ורמז כי אם הדבר נכון על גרוטו לעזוב את תפקידו מיידית.

בר סימן טוב כתב כי "לכאורה ובהתאם לפרסום, מדובר במתן פטור שלא בהתאם לנהלים ולהנחיות משרד הבריאות לכלל האוכלוסיה". עוד הוסיף כי "משרד הבריאות עמל מזה חודשים רבים על שותפות הציבור בהקפדה על הכללים אותם הגדרנו במשותף במטרה לשמור על בריאות הציבור, לצמצם את פוטנציאל ההתפשטות ולמגר את נגיף הקורונה.

המכתב ששלח מנכ"ל משרד הבריאות היוצא משה בר סימן טוב לאיתמר גרוטו בנושא מתן פטור מבידוד לטדי שגיא / צילום: צילום מסך
 המכתב ששלח מנכ"ל משרד הבריאות היוצא משה בר סימן טוב לאיתמר גרוטו בנושא מתן פטור מבידוד לטדי שגיא / צילום: צילום מסך

"אחד הגורמים המרכזיים להתמודדות המוצלחת עם הנגיף בישראל הייתה האמון הרב שהציבור בארץ רחש לנו. על פניו, הפטור מבידוד כאמור, שלא על פי הנהלים, מהווה פגיעה קשה באמון הציבור - בנו, גורמי המקצוע במשרד הבריאות ובממשלה, אשר אמורים להתוות את הדרך ללא משוא פנים ולהוות דוגמה".

בהמשך כתב בר סימן טוב, כי "לאור הפרסום החמור, אבקש לקבל ממך הבהרות לדברים. האם אכן ניתן הפטור האמור ומדוע ניתן, וכן האם היו מקרים דומים בעבר בהם ניתן על ידך פטור לאנשים השבים מחו"ל מחובת בידוד או מחובות אחרות אותן הטלנו על הציבור".

באשר לטיפול המשרד בסוגיה, כתב המנכ"ל היוצא לגרוטו כך: "אבקש לקבל את ההתייחסות לדברים בכתב, כבר מחר, יום ה', 11 ביוני. אני תקווה כי יש הסבר מקצועי ומשביע רצון לנושא וכי הפרסום מהערב יתברר כעורבא פרח. לעניות דעתי, אם אכן יש בדברים ממש, הרי שנדרשת הסקת מסקנות באופן מיידי".

איגוד רופאי בריאות הציבור: "לפני שצולבים רופא ואיש מקצוע בכיר, ראוי לברר את העובדות ולנהל תהליך בירור הוגן. פרופ' גרוטו קיבל בתקופה האחרונה החלטות רבות כל יום ומסביב לשעון בנוגע להתמודדות עם משבר הקורונה. גם אם שגה, מגיע לרופא בכיר שתרם רבות לבריאות הציבור, גם כנגד כוחות כלכליים רבי עוצמה שיכולים להרוויח מסילוקו, שמשפטו לא ייחרץ בתקשורת ושגורם בלתי תלוי יברר את הנושא כראוי. הליך לא הוגן יפגע באמון הציבור עוד יותר ויגרום לפחד של רופאים ואנשי מקצוע מעבודה בשירות הציבורי".