הסמל של בתי הזיקוק קרס: צפו בהתמוטטות הלבנית במפרץ חיפה

ה"לבניה", אשר שימשה בעבר כמגדל קירור מים, קרסה הבוקר • אין נפגעים או נזק • מדובר באירוע קריסה במהלך תכנון עבודות שיקום של אחת הארובות הגדולות, אשר אינן פעילות כבר שנים רבות • השרה גילה גמליאל: "הפעם הקריסה התרחשה בטעות, אך הפעם הבאה תהיה מכוונת"

ה"לבניות" המפורסמות של בזן במפרץ חיפה / צילום: איחוד הצלה
ה"לבניות" המפורסמות של בזן במפרץ חיפה / צילום: איחוד הצלה

הבוקר קרס החלק העליון באחת ה"לבניות" המפורסמות של בזן במפרץ חיפה, אשר שימשה בעבר כמגדל קירור מים ואינה בשימוש מאז שנת 2009. הקריסה התרחשה בהמשך לנפילת מקטע קיר שלשום. במבנה הסמוך, שוכן מרכז מבקרים. אין נפגעים ואין חשש לאירוע חומרים מסוכנים, שכן המבנה איננו פעיל. לדברי בזן, החברה נוקטת בכל הפעולות, כולל התייעצות עם מומחים מתחום ההנדסה והתכנון, על מנת ללמוד את האירוע.

לפי דיווח שירותי כבאות והצלה באזור חיפה, בשעה 9:10 התקבלה הודעה במוקד 102, משל"ט חוף על עשן מבתי זיקוק, וכוחות גדולים הגיעו למקום. מדובר באירוע קריסה במהלך תכנון עבודות שיקום של אחת הארובות הגדולות, אשר אינן פעילות כבר שנים רבות. כיפת הארובה (לבנייה) הצפונית התמוטטה וקרסה. האזור מתוחם ואין אליו גישה, אין סכנה לנמצאים במקום.

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, סימנה את הטיפול במפרץ חיפה כאחת ממטרותיה בקדנציה הקרובה. על התמוטטות הלבניה, היא אומרת הבוקר: "זהו סמל משמעותי של תחילת הסוף. הפעם הקריסה התרחשה בטעות, אך הפעם הבאה תהיה מכוונת. לתושבי חיפה מגיע לחיות בסביבה בריאה".

הלבניה שקרסה  / צילום: איחוד הצלה
 הלבניה שקרסה / צילום: איחוד הצלה

פעילי "מנקים את מפרץ חיפה" הפועלים לפינוי התעשיות המזהמות מהמפרץ, קראו הבוקר לשרה להגנת הסביבה לפעול לפינוי התעשיה מהמפרץ ואמרו: "זו דוגמה קטנה להתנהלותה של בז"ן שלפני כשמונה שנים בחרו לשקם רק לבניה אחת. את התוצאות רואים היום. רק בנס לא נגרמה פגיעה בנפש".

סביב פינוי מפרץ חיפה מתקיימת מחאה רבת שנים. ארגוני הסביבה ותושבי המפרץ השותפים למחאה, דורשים החלטת ממשלה על הבראת מפרץ חיפה ופינוי התעשיות המזהמות, עצירת וביטול כל תוכניות הרקע להרחבת הפטרוכימייה שלא עולות בקנה אחד עם מפרץ החדשנות, הידוק הרגולציה והאכיפה על מזהמי סביבה. אתמול התקיים אירוע מחאה בחיפה, קרית ביאליק ונשר בהשתתפות ראשי הערים של השתיים האחרונות. אלי דוקורסקי, ראש עיריית קריית ביאליק, אמר בנאומו: "הרכבת יצאה מהתחנה. מפרץ החדשנות זה התוואי לכל שוחרי איכות הסביבה במפרץ. צריך לנקות את מפרץ חיפה מהתעשייה המזהמת ולהפוך אותו לאזור נופש ותיירות", ורועי לוי, הדגיש כי "אנחנו מחויבים לפינוי של המפעלים ממפרץ חיפה".

יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה ח"כ מיקי חיימוביץ', אומרת בתגובה לאירוע: ״אפשר לראות בקריסת "הלבניה" משהו סמלי שממחיש את השינוי מאז הקמת המפעלים הללו בימי המנדט הבריטי. מפעלים שהיוו מקור לגאווה, אנרגיה ועבודה בעבר, הפכו בחלוף הזמן לקריה עצומה בלב אוכלוסיה, תעשיה מזהמת שאינה מתאימים לרוח התקופה, לאמצעים הטכנולוגיים הקיימים, ולזיהום הסביבתי הגדול שמייצרת בקרב תושבים. לכן יש לפנות אותה בהקדם בתכנית שתדאג לעובדים לקרקע ולעתיד תושבי המפרץ והעיר חיפה״. ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם, הגיעה הבוקר למוקד האירוע ומתחה ביקורת על ליקויי התחזוקה שהובילו לקריסה: "קשה, כואב מאוד, זה סמל של העיר חיפה. אלה מבנים שצריכים להיות משופצים ומשומרים".

מבזן נמסר כי לאירוע אין כל השפעה תפעולית וכלכלית על החברה.