האם חברות כרטיסי האשראי ייכנסו לענף הביטוח? השר כ"ץ וח"כ זוהר במחלוקת

זה כמה ימים ששר האוצר ישראל כ"ץ ויו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר נמצאים במחלוקת בנוגע לכניסת חברות כרטיסי האשראי לענף הביטוח, כאשר כ"ץ בעד קידום התחרות בענף • רשות שוק ההון כבר אישרה לחברת כרטיסי האשראי מקס, שאינה בשליטת הבנקים, להקים סוכנות ביטוח

שר האוצר ישראל כ"ץ בוועדת הכספים / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
שר האוצר ישראל כ"ץ בוועדת הכספים / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

המחלוקת של הימים האחרונים בין שר האוצר ישראל כ"ץ ליו"ר הקואליציה מיקי זוהרבנוגע לכניסת חברות כרטיסי האשראי לענף הביטוח לא נפתרה בשלב הזה. לפי הודעת לשכת ח"כ מיקי זוהר, הבוקר (ב'), ראש הממשלה בנימין נתניהו התערב בין הצדדים והכריע שהצעת החוק של זוהר, שאמורה למנוע מחברות כרטיסי האשראי להיכנס לשוק הביטוח באמצעות הקמת סוכנות ביטוח, תיבחן לעומק "בשל הרצון להגיע להסכמות ולצמצום פערים". החוק של זוהר יובא להצבעה ביום ראשון הקרוב בועדת השרים לחקיקה. בהתאם לכך, זוהר יסיר את ההתנגדות שלו לקידום החוק לעידוד תעסוק במשק והוא יעבור היום בקריאה שניה ושלישית.

סיבת המחלוקת היא הודעת רשות שוק ההון, שבראשות הממונה ד"ר משה ברקת, לאשר לחברת כרטיסי האשראי מקס להקים סוכנות ביטוח. לדברי ברקת מדובר בקידום התחרות בשוק הביטוח המקומי, מבחינת לקוח הקצה מהציבור הרחב, וזאת בגלל כוחן של חברות כרטיסי האשראי למול חברות הביטוח. ברקת הוא הרגולטור האחראי על תחום הביטוח ואישור רישיון סוכנות ביטוח נמצא אך ורק בידיו, במסגרת החוקים שהסדירו את סמכויות רשות שוק ההון.

ואולם, מציאות זו לא רלבנטית מבחינת ח"כ מיקי זוהר ואחרים, שרוצים לשמר את מעמדם של סוכני הביטוח, שאיתם הוא מזוהה כבר שנים תוך שהוא לא אחת שומר על האינטרסים העסקיים שלהם, גם כשאלה עלולים לבוא על חשבון הציבור הרחב. כעת זוהר מנסה לייצר חקיקה עוקפת שתפגע בסמכויות רשות שוק ההון בהקשר זה, וזאת משום שהאחרונה כבר קיבלה את דעתה המקצועית שאינה מתאימה לו. בהקשר זה נדגיש כי מתן ההיתר למקס מסמן כי גם חברת כרטיסי האשראי השנייה שאינה בשליטת הבנקים - ישראכרט - תוכל להיכנס לתחום הפצת מוצרי הביטוח.

סוכני הביטוח מתנגדים לכניסתן של מקס ושל ישראכרט לתחום הפצת מוצרי הביטוח מתוך חשש כי מדובר בחרות לא הוגנת משום הקשר הייחודי שיש לחברות כרטיסי האשראי מול הלקוחות. זאת החל מהיכרות עם התשלומים הקבועים של הלקוחות באמצעות כרטיסי האשראי, ועד לתלות של לקוחות עסקיים ומסחריים קטנים באותן החברות בשל מערכי הסליקה והאשראי שהן מעמידות לטובת בתי העסק שמשתמשים במסופיהן.

כך, ברשות שוק ההון מאמינים כי חברות כרטיסי האשראי יניבו ערך ללקוחות הקצה עם ביטוחים זולים יותר, בשל כוחן הגדול מזה של סוכנות ביטוח רגילה. מהצד השני ישנו חשש בקרב סוכני הביטוח כי חברות כרטיסי האשראי ינצלו את הידע הייחודי שיש להן על הלקוחות שלהן ואת התלות של בתי העסק ולקוחות פרטיים בהן, ובכך הן יזכו לנתח שוק גדול מאוד, שאחרי זה ישמש אותן לדחוק החוצה את סוכני הביטוח.

בכל אופן, האישור הסופי אותו נתן הממונה על שוק ההון למקס אינו זה שהוא רצה לתת מהתחלה. לאחר שרשות התחרות שבראשות מיכל הלפרין מצאה כי אין מניעה תחרותית בהכנסת חברות כרטיסי האשראי לתחום הפצת הביטוח, באמצעות סוכנויות ביטוח שבבעלותן, הבהיר הממונה על רשות שוק ההון כי יאשר לחברות כרטיסי האשראי להקים סוכנויות ביטוח רק במידה ואלה יפעלו מול מספר גדול של חברות ביטוח. זה לא קורה לפי שעה, כשהסוכנות של מקס קיבלה אישור להתחיל ולפעול בשלב ראשון מול חברת ביטוח לא גדולה אחת, כשהיא אינה מחויבת להציע על מדפיה ביטוחים של שורה ארוכה של חברות הביטוח.

יצוין, שעל אף שהחוק של זוהר יגיע לוועדת השרים ביום ראשון הקרוב, אין זה אומר שהחוק שלו יעבור בכנסת. חקיקה כזו זקוקה לדיונים רבים בוועדות הכנסת לפני שהיא הופכת לחוק.

לא כולם מרוצים מן ההתנהלות ח"כ זוהר בהקשר הזה, במיוחד לאור הנסיון לעכב את חוק עידוד התעסוקה, באמצעותו ישולמו מענקים של עד 7500 שקל למעסיקים על החזרת עובדים למקומות העבודה.

ל"גלובס" נודע שבמשרד האוצר מתעקשים כי נושא קידום התחרות בשוק יקודם, ולפיכך חברות האשראי יורשו בהמשך להיכנס לשוק הביטוח. כאמור לעיל, הצעת החוק של זוהר, נמצאת בשלב מוקדם ביותר ולא בטוח שהיא תעבור שלוש קריאות.

אתמול, עוד לפני שנפתר הקושי בין זוהר לכ"ץ, כתב זוהר בטוויטר:

"מעדכן שהגשתי רוויזיה על החוק המענקים כדי להיטיב עם הציבור. בע"ה אבקש להעלות מחר את החוק לדיון מחודש בועדת הכספים על מנת להוריד את רף המינימום מ-3,300 שקל ל 2,650 כפי שחברי הוועדה הציעו לשר האוצר. מיד בסיום התיקון שייטיב עם עשרות אלפי המועסקים והמעסיקים אעלה את החוק להצבעה במליאה".

אולם הבוקר, כאמור, הוא הסיר את הרוויזיה.

השר ישראל כ"ץ ניצב מול חזיתות פנים ליכודיות נוספות. גם ח"כ ניר ברקת מרבה לתקוף אותו בראיונות לתקשורת ואף פנים אל פנים בועדת הכספים.

ההתקפות של ברקת נוגעות לכאורה לחילוקי דעות מקצועיים, אך בליכוד מבינים שברקת ממשיך להיות מתוסכל על רקע היותו המיועד לתפקיד שר האוצר במהלך הקמפיין והיוותרו כח"כ פשוט.

לפני מספר ימים הזמין נתניהו את ברקת אליו לפגישה אישית שהוגדרה כ"התייעצות כלכלית". הפגישה הזו התרחשה אחרי שברקת תקף באגרסיביות את השר כ"ץ בועדת הכספים ונתפסה כניסיון של נתניהו להרגיע את מערכת היחסים בין ברקת לכ"ץ.