ההזדמנות שלא תחזור: המשבר ימנף את החרדים בשוק התעסוקה

העובדים החרדים ספגו מהלומה קשה ביותר בגל ההשבתה של המשק • כעת נוצרה הזדמנות נדירה למנף את שילוב החרדים בתעסוקה, להגביר את מספר העובדים ולהכניסם לעבודה במשרות איכותיות ומכניסות יותר • אם נצליח במשימה הזו, נמנע את ההשבתה שלהם במשבר הבא

עובדים חרדים / צילום: Associated Press
עובדים חרדים / צילום: Associated Press

העובדים החרדים ספגו את המהלומה הקשה בגל ההשבתה של המשק בעקבות משבר הקורונה. כעת נוצרה הזדמנות נדירה לחזק את שילוב החרדים בתעסוקה, להגביר את המספרים ולהכניס לתעסוקה איכותית וחזקה יותר שתמנע את ההשבתה שלהם במשבר הבא

אומרים שאין הזדמנות שנייה לתקן רושם ראשוני. אז אומרים. משבר הקורונה נותן הזדמנות שנייה נדירה עבור מבקשי עבודה מהמגזר החרדי שנפלטו משוק התעסוקה ומבקשים לחזור אליו.

בעקבות הקורונה מתקיימים דיונים רבים בין קובעי המדיניות, ואחת השאלות היא: מה יעלה בגורלם של תהליכים שהחלו לפני פרוץ המשבר. לפחות אחד התהליכים מתקיים שנים לא מעטות, ובמסגרתו נעשים מאמצים משותפים של המדינה וגופי מגזר שלישי לשפר את אחוז ההשתתפות של הציבור החרדי בתעסוקה. כעת, כשמשקי-בית רבים בישראל ספגו מהלומה כלכלית קשה, מסתבר כי הנזק הכלכלי לציבור החרדי הוא גדול בהשוואה לשאר האוכלוסייה.

נתוני הכלכלנית הראשית באוצר שפורסמו לאחרונה הצביעו על פער של 30% בין מושבתים מעבודה בעקבות הקורונה בציבור החרדי לבין עמיתיהם בשאר האוכלוסייה. הנתונים גם מצביעים על כך ש-89% מהמושבתים הם נעדרי תואר אקדמי, ורק 11% מהמושבתים הם בעלי תואר.

במבחן המסוגלות התעסוקתית, הקורונה יצרה הזדמנות נדירה לתיקון ולהשבחת העובדים החרדים שנפלטו משוק העבודה, לשם החזרתם למגרש הדרושים, כשהם חזקים, תחרותיים ואטרקטיביים יותר.

בעשור האחרון חלה עלייה משמעותית במספר החרדים שהצטרפו לשוק העבודה, וגם בשנה האחרונה חווינו גידול קל לאחר האטה קלה בנתונים. אך לצערנו, רבים מהמצטרפים החדשים נכנסו מכורח המציאות שדחקה בהם, ללא הכשרה מקצועית וללא הכוון תעסוקתי מתאים. הם נזקקו לשכר מיידי כדי לפרנס את המשפחה, ולא בדקו כלל את הכישורים ואת היכולות שלהם, אלא לקחו את המשרה הראשונה שהציעו להם. משבר הקורונה חשף את השבריריות של שילוב עובדים אלה בתעסוקה מבלי שנתנו תשומת-לב לאיכות התעסוקה ובוודאי כשהם חסרי הכשרה מקצועית.

בהתאם לכך, אחד הממצאים ההגיוניים היה שככל שהשכר גבוה יותר כך סיכויי ההשבתה נמוכים יותר. כך, בעוד במגזר הכללי נפתח פער משמעותי ברמת השכר (שלפני המשבר) בין המושבתים למועסקים, בקרב העובדים והעובדות החרדיים לא היה כמעט פער כזה, המושבתים והמועסקים מרוויחים שכר דומה מה שמעיד על חולשתו של המגזר כולו.

בעת הזאת, שילוב החרדים בתעסוקה יתמקד בשני אוכלוסיות: אלה שעדיין לא נכנסו לשוק העבודה; והקבוצה השנייה של אלה שחוו את שוק העבודה ונפלטו בעקבות הקורונה.

מרבית האינדיקציות והנתונים מראים כי כעת יהיה פחות קושי להניע אוכלוסיות חדשות להשתתפות בכוח העבודה. המצוקה הכלכלית הצפויה ותחושת "הקרקע בוערת" בהיבט השלילי, כמו החשיפה המאסיבית לדיגיטל בתקופת הקורונה בהיבט החיובי, פותחות צוהר חדש לתעסוקה, לצמצום פערים ולהכשרות מקצועיות.

המאמץ צריך להתמקד בהגדלת היצע ההכשרות המקצועיות עבור הקבוצה השנייה: קבוצת העובדים החרדים שנפלטו משוק העבודה. הם עשויים להוות הזדמנות שנייה נדירה, אם בעת החזרתם לשוק העבודה נשים לב למטרה נוספת, והיא להשביח את כוח העבודה החרדי, להעלות את ממוצע השכר שלהם ואת איכות התעסוקה של העובדים מהמגזר החרדי.

תחום ההכשרות המקצועיות הוא עקב-אכילס של המדינה, ולא רק ביחס לציבור החרדי, ממגוון רחב של סיבות. אם נשכיל לחזקו בעת הזאת ולהפוך אותו לנגיש, מהיר, יעיל ואטרקטיבי, נוכל לתת כלי סיוע משמעותי לאלה שכבר טעמו את חווית העבודה, כבר השתכרו וכבר לא יחזרו לאחור. עבורם הכשרה מקצועית טובה ומהירה עשויה להעצים אותם ולהפוך אותם לעובדים עם יתרון תעסוקתי, בעלי יכולת למצות את הכישורים והיכולות שלהם.

אין ספק כי לטנגו נדרשים שני הצדדים לעשות צעדים משמעותיים. כמו רבים אחרים, גם אני סבור כי המשבר והמציאות החדשה ידחפו חרדים רבים להשתלב בשוק העבודה. כעת תורה של המדינה לצעוד בכיוון הנכון ולאפשר לאותם עובדים לעבור הכשרות מקצועיות ייעודיות.

מזה כחצי שנה, מתחילת 2020, הופסק הסיוע באמצעות שוברים ללימודי הכשרה מקצועית שהונגש לציבור זה באמצעות מרכזי ההכוון התעסוקתי לחרדים ברחבי הארץ. בסיטואציה הנוכחית, לא יספיק שהמדינה תשלים את הפער שנוצר בחודשים אלה. אנחנו מצפים לתגבור משמעותי מאוד של תקציב השוברים כדי לעודד כמה שיותר עובדים חרדים, חדשים ושנפלטו בעקבות המשבר, לצרוך הכשרה מקצועית, על-מנת להפוך אותם לעובדים חזקים ברי-תחרות ויציבים בכל משבר. 

הכותב הוא הוא סמנכ"ל קרן ק.מ.ח - קידום מקצועי חרדי