תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

עורך דין לקבלת פטור ממס הכנסה עקב מחלה – כל מה צריך לדעת

מי שסובלים ממחלה קשה זכאים בתנאים מסויימים להטבת פטור ממס הכנסה • באילו קריטריונים צריך לעמוד בכדי לקבל פטור שכזה, ומהן המחלות הנפוצות המזכות בו

עו"ד שרית כהן ועו"ד אייל פייפר / צילום: סטודיו לובן
עו"ד שרית כהן ועו"ד אייל פייפר / צילום: סטודיו לובן

הכתבה מטעם משרד עורכי דין פייפר כהן

לאנשים החולים במחלות קשות, מגיעות זכויות רבות מהמדינה, ובין היתר גם פטור ממס הכנסה. התפרצות של מחלה קשה הינה אירוע קשה לחולה ולבני משפחתו שעשויה להתלוות אליו בירוקרטיה רבה, טיפולים רפואיים, בתי חולים, אשפוזים וכו'. על מנת לסייע לאותם האנשים, מדינת ישראל מעניקה לחולים במחלות קשות הטבות שונות בכדי לעזור להם להתמודד כלכלית עם המחלה.

אחת מההטבות הניתנות לחולים במחלות או ליקויים קשים הינה הטבת "פטור ממס הכנסה".

את ההטבה ניתן לקבל במידה ועומדים בכללי הזכאות, באחוזי הנכות הנדרשים ובכפוף לתנאי החוק, עד לתקרה מסוימת הקבועה בחוק.

בכדי לקבל את הפטור ממס הכנסה, יש לעבור הליך בירוקרטי מול גופי המדינה וניתן לשם כך להיעזר בשירותיו של עורך דין מומחה בתחום, אשר יוכל ללוות אתכם ולהדריך אתכם לאורך כל הדרך.

על מנת לשפוך אור על ההליך, נפרט במאמר זה מי הזכאים לקבל פטור ממס הכנסה, באילו קריטריונים צריך לעמוד בכדי לקבל פטור שכזה, מהן המחלות הנפוצות המזכות בפטור המדובר וכיצד ניתן לפעול בכדי לקבל אותו.

מי הזכאים לקבל פטור ממס הכנסה?

על פי סעיף 9(5) לפקודה, הזכאים לקבל פטור ממס הכנסה הם:

● אדם עיוור או בעל ליקויי ראיה, עם תעודה המצהירה על כך.

● אדם בעל נכות רפואית בשיעור של 100%.

● מי שנקבעה לו נכות רפואית משוקללת בשיעור של 90% לפחות, מחמת מספר ליקויים שהסכום המשוקלל שלהם עומד על שיעור של 90% לפחות.

חשוב לשים לב, שבכדי לקבל פטור ממס הכנסה, על שיעור אחוזי הנכות להיות מינימום 90%. כלומר, אדם בעל נכות רפואית בשיעור של 89% בלבד, אינו זכאי לקבל פטור.

פטור ממס הכנסה לאדם עיוור:

אדם עיוור שברשותו תעודת עיוור, זכאי לקבל פטור ממס הכנסה עד לתקרת ההכנסה הקבועה בפקודה, בהצגת התעודה שברשותו.

על מנת לזכות בפטור, עליו למלא טופס 1516 שנקרא "בקשה לפטור ממס" ולהגישו בצירוף התעודה שברשותו לפקיד השומה הסמוך למקום מגוריו.

חשוב לדעת כי אדם בעל תעודת עיוור אינו נדרש לעבור וועדה רפואית לפטור ממס הכנסה.

פטור ממס הכנסה לאדם לקוי ראייה:

על מנת שאדם בעל ליקוי ראייה יקבל פטור ממס הכנסה, עליו להיות בעל תעודת לקוי ראייה. הזכאות לתעודת לקוי ראייה תינתן לאדם הסובל מלקות ראייה חמורה ולגביו אחד המקרים הבאים:

1. היעדר ראייה מוחלט באור ובחושך.

2. חדות ראייה מרבית של 3/60 מטר בעין הבריאה יותר גם באמצעות משקפיים.

3. צמצום שדה הראייה באופן בו זווית הראייה המרבית אינה עולה על 20 מעלות בעין בריאה גם באמצעות משקפיים.

אדם בעל לקות ראייה חמורה ותעודה המצהירה על כך כאמור לעיל, עשוי להיות זכאי לפטור ממס הכנסה במידה והוא מוגדר כבעל נכות רפואית גבוהה, ועשוי להיות זכאי לפטור ממס הכנסה.

אילו מחלות מזכות את החולה בהן בשיעור של 100% נכות רפואית או 90% על ידי חישוב משוקלל, המזכה בפטור ממס הכנסה?

בסעיף זה נפרט מהן מחלות הליבה ומהן המחלות המשניות הנפוצות, ובאילו נסיבות ניתן לקבל מעל 90% נכות רפואית, אשר יזכו את החולה בהן בפטור ממס הכנסה. פירוט המחלות והליקויים נעשה בהתאם לספר הליקויים של המוסד לביטוח לאומי ובהתאם לתוספת תקנות הביטוח הלאומי (קביעת דרגת נכות לנפגעי עבודה), תשט"ז-1956.

ישנן מחלות רבות וליקויים אשר עשויים לזכות את החולה בהן בפטור ממס הכנסה, בין אם מדובר, כאמור, בעיוורון או ליקוי ראייה, במחלה או ליקוי אחד בשיעור של 100% ובין אם מדובר במספר מחלות או ליקויים שהשקלול שלהם הוא מעל 90%. בשל מספרן הרב של המחלות והליקויים, נביא במאמר זה רשימה חלקית של מחלות נפוצות ואת הנסיבות שבהן הן יזכו אתכם בשיעור של 100% נכות.

פטור ממס הכנסה ממחלת הסוכרת

מחלת הסוכרת היא נפוצה וניתן לחלות בה בדרגות חומרה שונות. בהתאם לסעיף 4 לספר הליקויים של הביטוח הלאומי, אחוזי הנכות הרפואית שניתן לקבל בגין מחלת הסוכרת הם: 0%, 10%, 20%, 40%, 50%, 65%, 100%.

הטיפול במחלת הסוכרת הוא בדרך כלל סימפטומטי, באמצעות כדורים, זריקות אינסולין או תחליפי אינסולין המצריכים שיתוף פעולה של החולה על מנת לייצב את מצב הסוכרת בדמו ולמנוע את החמרתה.

עד לשנת 2014 כל חולה סוכרת עם מחלה או סיבוך נוסף כמו בעיה בלב, נימול, בעיה בעיניים או בכליות, היה זכאי אוטומטית ל-65% נכות רפואית. אולם החל מסוף אותה שנה בעקבות שינוי התקנות, לא ניתן לקבל אוטומטית אחוזי נכות גבוהים במידה ויש סיבוך נוסף, אלא נדרשת בדיקה עמוקה יותר בהתאם לכל מקרה, נסיבותיו, חומרתו ואופן הטיפול הרפואי שלו - בכדי לקבוע את אחוזי הנכות המתאימים.

לא אחת עולה בקרב חולי הסוכרת השאלה - מי זכאי לפטור ממס הכנסה עקב המחלה? שכן ישנם חולים רבים שעשויים לקבל את הפטור ויש כאלו שלא, והגבול ביניהם דק מאוד.

על מנת להבחין בגבול הדק, יש לתת את הדעת למספר מצבים:

ראשית, החוק מבדיל בין חולי הסוכרת שנוטלים אינסולין לבין אילו שלא.

חולי הסוכרת שלא יקבלו אחוזי נכות או שיקבלו אחוזי נכות בדרגה נמוכה הם אלו שלא מטופלים בתרופות, אלו שלא נוטלים אינסולין, אלו שנוטלים אינסולין או מקבלים טיפול משולב עם אינסולין כאשר מצבם יציב.

מדוע דווקא חולים אלו יזכו לדרגת נכות נמוכה? מאחר ואלו חולים יציבים אשר יכולים לטפל בסוכרת על ידי נטילת תרופות או אינסולין, באופן שאינו מונע מהם לחיות את חיי היומיום כסדרם ולכן דרגת הנכות שעשויה להיקבע להם היא בין 0% ל-20%.

לעומת זאת, חולי סוכרת לא מאוזנת אשר מקבלים טיפול אינטנסיבי באינסולין הכולל 4 זריקות ומעלה ביום או משתמשים במשאבת אינסולין; או חולי סוכרת המטופלת באינסולין ומתאפיינת באי יציבות קלינית בולטת הגורמת בין היתר לחסר נוירולוגי, לחומצה מטבולית, למשבר היפראוסמוטי, לאובדן הכרה או לשני אירועי היפרגליקמיה קשים במשך שנתיים - חולים אלו יקבלו אחוזי נכות גבוהים יותר בין 40%-50%.

מלבד חולים אלו, ישנם חולי סוכרת בדרגה הגבוהה ביותר, אשר סובלים מסוכרת עם סיבוך באחד מאברי מטרה - בעיניים, במערכת העצבים, בכליות ובכלי דם גדולים וקטנים, כולל מערכת קרדיו וסקולרית, בחומרה של 30% לפחות; או שיש להם שני סיבוכים לפחות באברי מטרה שחומרת כל אחד מהם 20% לפחות; או כאשר מדובר בסוכרת עם שלושה סיבוכים לפחות באברי מטרה, כאשר חומרת כל אחד מהם 30% לפחות.

חולים אלו עשויים לקבל את אחוזי הנכות הגבוהים ביותר, בין 65% ל-100%, אשר יכולים לזכות אותם בפטור ממס הכנסה.

פטור ממס הכנסה לחולי לב

לפי סעיפים 9-10 לספר הליקויים של הביטוח הלאומי, מחלות לב עשויות לזכות באחוזי נכות שונים, החל מ0% ועד ל-100% נכות רפואית. בנוסף לכך, מחלות לב יכולות להתלוות למחלות נוספות אחרות כגון לחץ דם גבוה, עודף כולסטרול או סוכרת על דרגותיה, כפי שפורט לעיל. מאחר ולעיתים קרובות גורמי הסיכון למחלות לב כוללים מחלות נוספות, הרי שביחד עם מחלת הלב ניתן להגיע לנכות משוקללת של למעלה מ-90% באופן המזכה בפטור ממס הכנסה. כמו כן, במידה והחולה סובל ממחלת לב המזכה אותו ב-100% נכות רפואית, הוא עשוי לקבל פטור ממס הכנסה.

מחלות הלב שעשויות לזכות את החולה בהן ב-100% נכות רפואית הן, בין היתר: אוטום שריר הלב, דלקת חריפה של קרום הלב או שריר הלב, מפרצת של אב העורקים בבית החזה או בבטן עם הפרעות קשות, M. BUERGER בצורה קשה מאוד ועוד.

פטור ממס הכנסה - מחלות דם

סעיף 2 לחוק מונה מספר מחלות דם שמזכות את החולה בהן בשיעור אחוזי נכות החל מ-0% ועד ל-100%.

במידה ומדובר במחלת לב קלה ללא תלונות ושאינה מלווה בטיפול תרופתי, החולים בה יהיו זכאים לנכות רפואית בדרגה נמוכה.

במידה והחולה סובל ממחלות נלוות מלבד מחלת הדם, הרי שכל ליקוי עשוי להעלות את דרגת הנכות הרפואית - ואם שקלול כל המחלות מגיע למעל 90% נכות רפואית, הרי שהחולה עשוי לקבל פטור ממס הכנסה.

כמו כן, ניתן לקבל פטור ממס הכנסה במידה והחולה סובל ממחלת דם מסוימת המזכה ב-100% נכות רפואית כגון: אנמיה כרונית עם תלות קבועה בעירויי דם (יותר ממנת דם לחודש במשך שלושה חודשים רצופים לפחות); מיאלופיברוזיס עם סימנים כלליים קשים וצורך בטיפול קבוע; תרומבוציטופניה כרונית חמורה, מלווה בדמם או בתלות קבועה בטיפול; TTP פעיל עם צורך בטיפול בפלסמפרזיס; נויטרופניה (מתחת ל-1,500 נויטרופילים) עם צורך בטיפול באנטיביוטיקה תוך-ורידית, 3 פעמים בשנה לפחות ובטיפול קבוע בגורמי גדילה למניעת זיהומים; תסמונת מיאלודיספלסטית (MDS) המטופלת בטיפול ייעודי כגון כימותרפיה; מחלת גושה עם פתולוגיה מערכתית מורכבת כגון מעורבות גרמית נרחבת; סיבוכי טיפול אנזימטי; פרקינסון או מחלות ממאירות; לימפומה מדרגת ממאירות גבוהה; מיאלומה נפוצה; לימפומה מדרגת ממאירות נמוכה; לאוקמיה מיאלוציטית כרונית (CML) בהתמרה ללאוקמיה חריפה; לאוקומיה לימפוציטית כרונית (CLL) במהלך השנה הראשונה מתחילת טיפול ייעודי; כשל חיסוני נרכש עם תסמונת קלינית מלאה וקבועה; מחלות הבלוטות להפרשה פנימית (בלוטות התריס, מצר התריס, יתרת המוח, יתרת הכליה) כאשר המצב חמור מאד, והחולה בלתי מסוגל לכל פעולה, מרותק למיטה או זקוק לסיעוד ועוד.

פטור ממס הכנסה למחלת הקרוהן והקוליטיס

מחלת הקרוהן והקוליטיס הינן מחלות דלקתיות הפוגעות במערכת העיקול והמעיים. הן בעיקר מזיקות למעיים, אך יכולות לפגוע גם בכל רקמה במערכת העיכול מהפה ועד לפי הטבעת. מחלת הקרוהן מזיקה בעיקר למעי הדק ולמעי הדק הסופי, ולא תמיד נמצאת באזורים רציפים אלא מחולקת לאזורים נגועים ואזורים בריאים.

למרות שלא כל חולי הקרוהן והקוליטיס מוגדרים כ"נכים", רבים מהם עשויים להיות זכאים להגדרה שכזו ולקבלת זכויות והטבות רבות מהמדינה בגינה. כמו כן, מחלות אלו יכולות להופיע הן אצל צעירים והן אצל מבוגרים, לרוב בעשור השני עד העשור הרביעי בחיים.

כאשר מדובר במחלת מעיים עם הפרעות קלות הכוללת עצירות ושלשול לחלופין, ללא השפעה על המצב הכללי או במצב שלאחר פציעה ו/או ניתוחי קיבה ומעיים ללא הפרעות, החולה בהן עשוי שלא לקבל דרגת נכות רפואית.

כאשר מדובר במצב מעט חמור יותר הכולל הפרעות במעיים בצורה בינונית, דלקת כיבית של המעי הגס, קוליטיס בצורה בינונית עם התלקחויות לעתים קרובות, פציעות וניתוחי קיבה ומעיים; וכאשר ישנן הפרעות קלות של מערכת העיכול ומצב כללי טוב, או שישנן הפרעות בלתי ניכרות של מערכת העיכול והמצב הכללי ירוד, החולה בהן יהיה זכאי לדרגת נכות רפואית גבוהה יותר.

אולם, כאשר מדובר במצב קשה של בעיות מעיים, עם חום, אנמיה קשה, מצב כללי ירוד מאד, באופן המצריך אשפוז בצורה קשה עם ירידה בחלבוני הדם, בצקת ברגליים, אנמיה ניכרת, הפרעות באלקטרוליטיס, פציעות וניתוחי קיבה ומעיים לאחר יותר מניתוח אחד עם סימנים של חסימה חלקית חשוכת מרפא; הפרעות קשות, עם מסוגלות לעבודות בית קלות בלבד; הפרעות קשות בעיכול גם לאחר ניתוח נוסף; בלתי מסוגלות לכל פעולה, ריתוק למיטה או הזדקקות לסיעוד, המצב יזכה את החולה ב-100% נכות רפואית.

אדם הסובל ממחלת הקרוהן ו/או קוליטיס בדרגת נכות רפואית של 100%, או שהוא בעל מחלות נוספות אשר השקלול שלהן מגיע ל-90% נכות רפואית, עשוי לקבל פטור ממס הכנסה.

פטור ממס הכנסה - אירוע מוחי, שבץ מוחי - CVA

סעיף 29 לספר הליקויים של הביטוח הלאומי מפרט על תסמונות מוחיות, פגיעות בעצבי המוח והפרעות נוירולוגיות מפושטות ומגדיר כל מצב רפואי ואת דרגת הנכות הרפואית המתאימה לו.

כאשר מתרחש אירוע מוחי הנקרא גם שבץ מוחי, נלוות אליו משמעויות רבות אשר משתנות ממקרה למקרה. אירוע מוחי עשוי לגרום לירידה ניכרת בתנועת הגוף והתחושה הכללית של הגוף כך שלעיתים אף לא ניתן לתקשר עם הנפגע, אשר הופך למוגבל בחשיבתו ובאופן התבטאותו.

אירוע מוחי הוא הסיבה המרכזית לנכות בקרב האוכלוסיה הבוגרת והוא מתרחש כאשר ישנה הפרעה באספקת הדם למוח באופן הגורם לנזק נוירולוגי. האזור שנפגע במוח הוא זה שקובע את אופי האירוע והתסמינים שלו.

במידה ולאדם נגרם אירוע מוחי ובעקבות האירוע המוחי נקבעו לו 100% נכות רפואית או מעל 90% נכות רפואית בשקלול מיוחד, הוא עשוי להיות זכאי לפטור ממס הכנסה.

פטור ממס הכנסה דמנציה ואלצהיימר

בישראל חיים אנשים רבים החולים בדמנציה ואלצהיימר, כאשר שכיחות מחלות אלו עולה בקרב האוכלוסיה המבוגרת.

מחלת הדמנציה מנויה בסעיף 32 א' לספר הליקויים של הביטוח הלאומי והיא אוסף של תסמינים המהווים פגיעה בתפקוד המוח, כגון פגיעה בזיכרון, בשפה, ביכולת הזיהוי, השיפוט, התמצאות בזמן מקום וכו'. כמו כן, הדמנציה פוגעת בתפקוד היומיומי וגורמת לשינויי התנהגות בקרב החולים בה.

אופי המחלה וקצב ההחמרה שלה משתנה מחולה לחולה ודמנציה בדרגה חמורה ביותר עלולה לגרום למצב של תשישות נפש המקנה 100% נכות רפואית. הסימפטומים של הדמנציה הם: אובדן יכולת הזיכרון לטווח קצר, קושי במילוי מטלות, קושי בזיהוי חפצים ובני אדם, קושי בתפקוד היומיומי, בעיות בשפה ובתקשורת, שיפוט לקוי, בעיות בחשיבה, שינויים במצב רוח ובהתנהגות וכו'.

מחלה נפוצה שעשויה לגרום לדמנציה היא מחלת האלצהיימר, כ-60% מבין החולים בדמנציה מאובחנים גם כחולים במחלת האלצהיימר שהיא מחלה ניוונית של המוח בדרגה חמורה.

כאשר מדובר במצב חמור ביותר של דמנציה באופן הכולל ליקויים קוגניטיביים נוספים או ליקוי התנהגותי, החולה עשוי לקבל 100% נכות רפואית אשר תקנה לו פטור ממס הכנסה.

כמו כן, כאשר מדובר בדמנציה המלווה בליקויים נוספים באופן שהשקלול ביניהם עומד על 90%, החולה עשוי לקבל פטור ממס הכנסה.

במידה והחולה לא הגיע לאחוזי נכות אלו, לדוגמה כאשר מדובר בדמנציה בלא הפרעה מתועדת בתפקודי היום יום, או עם ליקוי קוגניטיבי אחד בקשב, בזיכרון, בתפקודים ניהוליים בצורה קלה, הוא עשוי לקבל אחוזי נכות רפואית נמוכים יותר, אולם לא באופן המקנה פטור ממס הכנסה.

מי מבעלי הנכות הרפואית זכאי לפטור ממס הכנסה?

בכדי לקבל את הפטור ממס הכנסה, ישנם תנאי זכאות נוספים שעל החולה לעמוד בהם, מלבד היותו בעל מחלה או ליקוי המהווים נכות רפואית.

בעלי הנכות הרפואית הזכאים לפטור ממס הכנסה הם אלו, שבנוסף לדרגה הרפואית, עומדים ב-4 הקריטריונים הבאים:

● לאותו אדם יש הכנסה חייבת במס.

● נקבעה לו דרגת נכות רפואית, לפי רשימת המחלות לעיל, לתקופה זמנית של מעל 185 ימים, או נקבעה לו דרגת נכות רפואית לצמיתות (במידה ונקבעה דרגת נכות לכמות ימים נמוכה מ-185, לא תהיה זכאות לפטור ממס הכנסה).

● דרגת הנכות שנקבעה לו היא בשיעור של 100% עבור ליקוי אחד או בשיעור של לפחות 90% בשל כמה ליקויים.

● נכותו הרפואית נקבעה על פי אחד מהחוקים להלן:
חוק הנכים (תגמולים ושיקום), תשי"ט - 1959 (נוסח משולב); חוק נכי המלחמה בנאצים, תשי"ז - 1957; חוק נכי רדיפות הנאצים, תשי"ז -1957; חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, תש"ל - 1970; חוק לפיצוי נפגעי גזזת, התשנ"ד - 1994; חוק הביטוח הלאומי (נוסח משולב), התשנ"ה - 1995 פגיעה בעבודה, נכות כללית, ילד נכה או פגיעה במהלך התנדבות).

איך ניתן לממש את הזכות לפטור ממס הכנסה לאדם נכה?

על מנת לקבל פטור ממס, יש למלא טופס 1516 "בקשה לפטור ממס" של רשות המסים ולצרף לו עותק נאמן למקור של פרוטוקול הוועדה הרפואית שקבעה לחולה את שיעור אחוזי הנכות. את הטופס ואת הפרוטוקול יש להגיש לפקיד השומה הקרוב למקום המגורים.

במידה ומדובר באדם עיוור, עליו למלא טופס 1516 ולהגישו בצירוף התעודה שברשותו לפקיד השומה הסמוך למקום מגוריו.

אדם שזכאי לפטור ויש לו מעסיק אחד או משלם קצבה אחת, ונקבעה לו נכות מזכה לצמיתות, יקבל אישור כללי שיהיה תקף גם לשנים הבאות, ועליו למסור את האישור הכללי למעסיק שלו או למשלם הקצבה.

במידה ולאדם הזכאי לפטור יש מספר מעסיקים או מספר משלמי קצבאות, או שתקופת נכותו אינה לצמיתות, הוא יקבל אישור על פטור מניכוי מס אותו ייתן למעסיקים שלו או למשלמי הקצבאות.

מדוע להיעזר בעורך דין לשם קבלת פטור ממס הכנסה?

ניהול בקשה לפטור ממס הכנסה עשוי להיות כרוך בבירוקרטיה והתנהלות מול גופים שונים של המדינה. מהאדם אשר מגיש את הבקשה נדרש להבין היטב את שלבי ההליך ולפעול באופן זהיר ומושכל, שכן טעות קטנה או חוסר מסוים במהלך ההליך יכולים לעכב אותו או לפגוע בו.

לכן, ניתן להיעזר בעורך דין לפטור ממס הכנסה, אשר בקיא בתחום ובספר הליקויים של הביטוח הלאומי; עורך דין שכזה יידע כיצד לייצג אתכם במהלך כל הליך בדרך הטובה ביותר עבורכם.

* אין בכל האמור כדי להוות יעוץ משפטי, ביטוחי או יעוץ אחר. על הקורא לפנות לקבלת יעוץ פרטני לגורמי מקצוע בהתאם לשיקול דעתו ובהתחשב בנתונים הספציפיים הקשורים לעניינו.

למשרד עורכי דין פייפר-כהן הקליקו כאן>>