בנק האיחוד האירופי הלווה 150 מיליון אירו לזכייני מתקן ההתפלה שורק

בהודעת האוצר נאמר כי הריבית הנמוכה בהלוואה שייתן בנק האיחוד האירופי תביא למשק המים חיסכון של כ־100 מיליון שקל, חיסכון שהתגלגל להוזלת מחיר המים שיפיק המתקן

מתקן ההתפלה בשורק. /  צילום: מוטי יאיר
מתקן ההתפלה בשורק. / צילום: מוטי יאיר

הבנק האירופי לפיתוח (EIB) אישר הלוואה בהיקף 150 מיליון אירו לחברת IDE טכנולוגיות לצורך הקמת מתקן ההתפלה הגדול בישראל. הבנק לפיתוח הנמצא בבעלות משותפת של 27 המדינות החברות באיחוד האירופי, הודיע כי מדובר בפרויקט שיספק מים לאזור הסובל ממצוקת מים גדולה, יענה על הביקוש הגובר למים בשוק המקומי ויאפשר להגדיל את אספקת המים למדינות האזור.

בנוסף ל-EIB שותף בקונסורציום הבנקים שאמורים לספק את המימון להקמת הפרויקט גם בנק KFW הגרמני. בהודעת האוצר נאמר כי הריבית הנמוכה בהלוואה שייתן EIB תביא למשק המים חיסכון של כ־100 מיליון שקל, חיסכון שהתגלגל להוזלת מחיר המים שיפיק המתקן. הזכיינים התחייבו לספק את המים במחיר שפל של 1.45 שקלים לקוב לעומת 2-3 שקלים לקוב שהמדינה התחייבה לשלם למפעילי מתקני ההתפלה הקיימים. המתקן, המכונה שורק 2 יוכל לספק עם השלמתו כ-200 מיליון מ"ק מים מיותפלים בשנה, הספק שיגדיל את כושר ההתפלה של מדינת ישראל בכ-35%.

ההשקעה בהקמת הפרויקט מוערכת ב-2.5 מיליארד שקל והוא כולל גם תחנת כוח בינונית בהספק של 150 מגה-ואט.

IDE ובנק לאומי זכו לפני כשבועיים במכרז שפרסמה המדינה, על-רקע דיווחים על לחצים כבדים שהופעלו על ישראל מצד ממשל טראמפ, מחשש שבמכרז תזכה המתמודדת השנייה, הצ'יסון ווטר מקבוצת הצ'יסון מהונג קונג. בצעד חריג הגיע לישראל מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפיאו כדי להעלות את דאגות ממשל טראמפ בפני בכירי הממשל הישראלי.

IDE זכתה לפני עשור במכרז BOT דומה להקמה והפעלה של מתקן שורק 1 ביחד עם הצ'יסון הסינית אך נאלצה למכור את חלקה במתקן כדי שתורשה להתמודד במכרז על שורק 2. IDE זכתה עד היום ב-4 מבין 5 מכרזי BOT שפרסמה המדינה להקמה והפעלה של מתקני התפלה.