דוח הניידות של אריקסון: בסך-הכול רשתות התקשורת עברו את הקורונה בשלום

רוב הנשאלים סברו כי לא חשו פגיעה באיכות הרשתות, אך 21% מהם חוו ירידה בביצועים • הרוב המכריע מצפה שהדור החמישי ייכנס במהרה כדי לסייע לקראת התפרצות הנגיף הבא

דוכן של אריקסון בתערוכה של חברות תקשורת בשנגחאי, סין / צילום: dycj, רויטרס
דוכן של אריקסון בתערוכה של חברות תקשורת בשנגחאי, סין / צילום: dycj, רויטרס

חשיבותן של רשתות התקשורת בתקופת הקורונה באה לידי ביטוי בשימוש מוגבר ובעלייה בצריכה בכל העולם - כך עולה מדוח הניידות השנתי של אריקסון, יצרנית רשתות הסלולר הגדולה בעולם. אריקסון צופה כי לקורונה יהיו השלכות רבות על האופן שבו אנחנו מנהלים את חיינו, ולכך נלווית הקריטיות של רשתות התקשורת בחיי היומיום של כולנו.

מקריאת הדוח נדמה כי הקורונה עשויה להאיץ את פריסת הדור החמישי בסלולר ולהרחיב את הביקוש לסיבים אופטיים בכל העולם.

הדוח מגלה כי משך הזמן היומי שהצרכנים בילו בחיבור לפס רחב נייח גדל בשעתיים וחצי במהלך המשבר, ואילו משך הזמן הקשור לחיבור לפס רחב נייד גדל בשעה ממוצעת ביום. עד 46% השקיעו זמן רב יותר בפס רחב קבוע, ואילו 16% עשו את אותו הדבר בסלולר.

בשווקים עם חדירה מוגבלת של רשתות נייחות בבתים, הוערכו רשתות הסלולר במיוחד. לדוגמה, בהודו 33% טוענים כי הפס הרחב הנייד בסלולר חשוב יותר מפס רחב ברשתות נייחות, שכן 37% בלבד או לרוב מסתמכים על הסלולר כדי להתחבר בבית. בדרום קוריאה, בארה"ב, בסין, באיטליה ובברזיל כמעט מחצית מהנשאלים טוענים כי הרשתות הנייחות והניידות חשובות להן באותה מידה.

בעוד שרוב הפעילויות המקוונות בסמארטפונים נעשו בעיקר באמצעות חיבור ל-WiFi בבית, פעילויות מסוימות היוו חריגה. 38% מכלל הנשאלים בסקר טוענים כי הם בזבזו מחצית מהזמן הכולל שלהם בזמן הנגיף באפליקציות מדיה חברתית המחוברות לרשת פס רחב נייד ולא לרשת קבועה.

אחת הבעיות הקשות במהלך הסגר שחוו מדינות רבות הייתה שהעומס על הרשתות נבע מכך שלקוחות רבים המשיכו לגלוש בזמן הסגר ברשתות הסלולריות, במקום להתחבר לרשתות הביתיות. עומס התנועה הוסט מאזורי העסקים שרכזו את מרב התנועה הסלולרית במהלך היום לאזורי המגורים. ומכיוון שבאזורי מגורים החדירה הסלולרית אינה אופטימלית (לפחות בישראל בשל הקושי בהקמת אתרים), התוצאה הייתה פגיעה בביצועים, כיוון שיותר ויותר אנשים השתמשו באותם אתרים קבועים שממילא היו במחסור.

יחד עם זאת, אריקסון מצאה כי באופן כללי נרשמה שביעות-רצון מאיכות רשתות התקשורת. בהשוואה לתקופה שלפני מגבלות ההסגר, 74% מהנשאלים אמרו כי החוויה הסלולרית שלהם נותרה זהה או טובה יותר מאשר לפני המשבר, בעוד 21% אומרים שהייתה גרועה יותר. כמחצית מהצרכנים אמרו כי הם מרוצים מאוד מהביצועים הכוללים של הפס הרחב הקבוע שלהם. זה מראה כי הרשתות הניידות והנייחות התמודדו היטב עם השימוש המוגבר באינטרנט.

למרות שהמגפה יצרה חששות חדשים עבור הצרכנים, הם עדיין קונים מכשירים חדשים ומרחיבים את השימוש שלהם בשירותי תקשוב (ICT). כאחד מכל 10 רכשו מכשירים חדשים, ושניים מכל 10 החלו להשתמש בשירותים חדשים.

עם זאת, הרבה יותר צרכנים הגדילו את השימוש שלהם בשירותים המקוונים שהם כבר משתמשים בהם. בכל 11 השווקים בסקר, 87% הגדילו את השימוש בשירותים מקוונים קיימים. הרוב הגדיל את השימוש (בסדר יורד): בגלישה באינטרנט, העברת הודעות מיידיות, הזרמת סרטונים, מדיה חברתית, שיחות וידאו ושיחות קוליות.

ניתוח השינויים ברשתות בשימוש באפליקציות והגידול במספר המשתמשים החדשים מגלה כי אפליקציות למידע על הנגיף, מעקב אחר סימפטומים, למידה אלקטרונית, עבודה מרחוק ובריאות - כל אלה חוו עלייה בשימוש, גדלו ב-8% ומעלה. בנוסף, הצורך להתרועע בזמן הבידוד, וההימנעות מביקורים אצל רופאים במהלך המשבר, הניעו את המשתמשים להתחיל להשתמש בהתייעצויות בנושא בריאות מרחוק ובאפליקציות שיתוף חוויות. עם זאת, אפליקציות הקשורות לנסיעות והזמנות, ספורט וניווט פחתו ביותר בשימוש.

הסקר מצא כי גולשים רבים מצפים מספקי התקשורת שלהם להיות יצירתיים במילוי הדרישות והצרכים החדשים של הלקוחות והקהילות שלהם בזמן המשבר. במחקר נבדקו מספר הצהרות כדי לראות את החשיבות היחסית של פעולות שונות שספקי השירות יכולים לבצע. כך למשל, נמצא כי שישה מכל עשרה צרכנים חושבים שחשוב מאוד שספקי השירות ישמרו על חוסן ואיכות הרשתות.

הרוב מצפים כי חברות התקשורת יסייעו לעובדים בחזית, כמו רופאים, אחיות ומגיבים ראשונים, על-ידי תגמול שלהם באמצעות שימוש חופשי באינטרנט ושיחות קוליות. הלקוחות סבורים כי חברות התקשורת חייבות להימנע מלגבות עמלות נוספות בגין איחור בתשלומים ולהסיר את כל ההגבלות על צריכת אינטרנט.

בתקופות משבר, כאשר הקישוריות הופכת חשובה, הציפיות לחוויות טובות יותר ברשת הופכות גבוהות יותר. שישה מכל עשרה משתמשים בסקר הסבירו כי פיתחו גישה חיובית ברורה כלפי התפקיד שהדור החמישי בסלולר יכול היה למלא במהלך המשבר, וכמחציתם מסכימים מאוד כי דור חמישי יכול היה להציע גם יכולות רשת טובות יותר וגם מהירויות גבוהות יותר בהשוואה לדור רביעי. הם גם מאמינים כי החברה באופן כללי הייתה יכולה להפיק תועלת אדירה משירותים מבוססי דור חמש בהיבטים רפואיים.

לדוגמה, מומחים רפואיים היו יכולים לעשות יותר בדיקות באמצעות רובוטים המותאמים לדור חמישי כדי לבצע בדיקות, מה שהיה מקטין את הזמן של הרופאים לבלות בחללים זיהומיים.

הסקר מצא באופן כללי ציפייה לדור החמישי בסלולר בשל היתרונות שהוא צפוי להביא בביצועים ובמהירויות. באופן לא מפתיע, רוב הנשאלים אמרו כי חשובה להם מהירות הגלישה בסלולר יותר מאשר הגלישה בנייח.

אלון ברמן, מנכ"ל אריקסון ישראל, אמר בעקבות פרסום הדוח: "דוח הניידות של אריקסון מדגיש את העובדה שרשתות תקשורת ניידות וקוויות הן בעלות תפקיד הולך וגובר בחיינו. רשתות התקשורת הן חלק בלתי נפרד מהתשתיות הלאומיות הקריטיות של מדינת ישראל.

"משבר הקורונה גרם לאנשים בכל העולם לשנות את אורחות חייהם ובמקרים רבים לעבוד או ללמוד מהבית. כתוצאה מכך הייתה תזוזה של תעבורה סלולרית מאזורי העסקים לשכונות המגורים. הדוח של אריקסון חוזה כי בסוף 2020 יהיו בעולם למעלה מ-190 מיליון מנויי דור חמישי, ובסוף 2025 יהו 2.8 מיליארד מנויים. קצב האימוץ של הדור החמישי צפוי להיות משמעותית מהיר יותר מזה של הדור הרביעי".