"הדרך היחידה לפתוח את השמיים היא באמצעות הקמת מערך בדיקות עצמאי לנכנסים וליוצאים מישראל"

בזמן שבמדינות אירופה מתחילים להישען על מודל שמאפשר מערכי בדיקות עצמאיים לטסים, בישראל מתמהמים, ומשרד הבריאות לא מאפשר לציבור לגשת לבדיקות לצורכי תיירות • קיום בדיקות קורונה לנוסעים הוא שיאפשר את פתיחת השמיים, כך סבור נשיא ומייסד חברת הביטוח דיוידשילד אלון קצף

מתחם היבדק וסע. ישראל לא מאפשרת בדיקות לצורכי תיירות  / צילום: דוברות מד"א
מתחם היבדק וסע. ישראל לא מאפשרת בדיקות לצורכי תיירות / צילום: דוברות מד"א

ההבטחה של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפיה השמיים יפתחו ב-1 באוגוסט ליוון ולקפריסין, כוללת יותר מדי סייגים עד כי די ברור שאין מה לסמן ביומן את התאריך שענף התיירות והתעופה מחכה לו. השמיים לא ייפתחו כל עוד נדרשת חובת בידוד של 14 ימים מהנוחתים ובשעה שהסרת החובה הזו לא נראית באופק. נתניהו עצמו סייג את הבשורה כתלויה בנתוני התחלואה - ואלה לא מעודדים בימים האחרונים.

אל מול ההתמהמהות בישראל, מדינות אירופה פותחות שערים, אמנם לא לכולם, והן כוללות התניות אבל גם הבנה שחייבים להתניע את הענף. גרמניה אף השאירה את ישראל מחוץ לרשימת "מדינות הקורונה" המסוכנות הכוונה היא שישראלים הזכאים להיכנס לגרמניה מסיבות שאינן תיירותיות יהיו פטורים מהצורך להיות בבידוד של שבועיים. מדיניות הבידוד בגרמניה משתנה פדרלית וכפי שפרסם אסף אוני ב"גלובס" ברלין, למשל, הודיעה היום כי תפתור מבידוד מי שיציג בדיקה שלילית.

האם גם ישראל יכולה לשאוב מהמודל האירופאי ולהישען על מערכי בדיקות עצמאיים לנוסעים? קפריסין שהורידה את המעמד של ישראל לקטגוריה B, תדרוש לראות בדיקת קורונה מכל נוסע. אלא שבמשרד הבריאות מבהירים שהציבור לא יכול לגשת לבדיקות לצורכי תיירות. קיום של בדיקות קורונה לנוסעים ולבאים הוא שיאפשר את פתיחת השמיים, כך סבור נשיא ומייסד חברת הביטוח דיוידשילד אלון קצף, שהציג את משנתו במתווה שהועבר למשרדי הבריאות, התחבורה, התיירות ולמל"ל וגובש יחד עם מעבדות MyHeritage פרופ' מוניץ ופרופ' גרליץ מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, חברת פנגאה העוסקת ברישום מבוקר של תעודות זהות ודרכונים, וקבוצת דיוידשילד (פספורטכארד) המתמחה בניהול סיכונים בין מדינתיים ובביטוח נסיעות לחו"ל.

קצף מסביר כי "התוכנית הוגשה על רקע ההבנה כי מתווה המדינות הירוקות (מדינות שבהן התחלואה נמוכה ולפיכך יכולות לייצר בועת תיירות ביניהן מר"ח) איננו ריאלי במציאות בה גבולות אירופה פתוחים ועל רקע נתוני התחלואה ששמים את ישראל כמדינה אדומה". קצף מביא בחשבון שגם התוכנית לפתוח את השמיים ליוון כאמור, אינה ישימה ונעדרת תוכנית סדורה. "הדרך היחידה לפתוח השמיים היא באמצעות הקמת מערך בדיקות עצמאי לנכנסים וליוצאים מישראל".

הטסים ישלמו על הבדיקות

הרעיון הוא להקים מערך בדיקות שיאושר על ידי משרד הבריאות והטסים הם שישלמו על הבדיקות. מדובר בתשלום לא מבוטל שקצף מעריך שיתחיל ב-190 אירו לנוסע (בדומה למחיר הבדיקה שמוצעת לנכנסים לאוסטריה) אולם הוא סבור שהמחיר ירד לכ-50-100 דולר לנוסע ככל שהיקף הבדיקות יגדל ובהמשך אף לכ-20 דולר לבדיקה. הנוסע שיהיה מצויד בתוצאות שליליות יוכל לטוס למדינות שתיישמנה מדיניות שתאפשר לתיירים כניסה ללא בידוד לפי ממצאי בדיקה שנערכה בטווח של 72 שעות לפני טיסה.

המתווה גם מציע לנכנסים לישראל לערוך בדיקה, אולם כאן מדובר בהליך שכרוך בסיכון במקרה שבו יימצא תייר חיובי לנגיף אחרי שייכנס לישראל. בכל מקרה, הנוסעים יקבלו תוצאות אחרי 5-6 שעות מרגע קיום הבדיקה וכל תייר שנכנס לישראל יידרש להציג פוליסת ביטוח פרטית שתכסה את העלויות לנוסע במידה ויזדקק לטיפול - כפי שקיים במדינות שונות כבר כעת.

הדירקטיבה האירופאית תהיה הסטנדרט 

"ישראל לא מאפשרת בדיקות קורונה באופן פרטי ובתשלום ואף אינה מגלה סימני פתיחות לכך. הטכנולוגיה לבדיקות עצמאיות קיימת ואסור לנו להתעלם מהדירקטיבה האירופאית שהולכת להיות הסטנדרט העולמי. ישראל יכולה להשאיר את חובת הבידוד ולהישאר מנותקת ממה שקורה בעולם או שיש לה הזדמנות לנקוט בצעדים שיאפשרו לנהל מעקב ולשלוט בסיטואציה. אין פתרון קסם וצריך לעשות אופטימיזציה ביחס למצב, להתחיל לפעול ולשנות בהתאם לצורך. בשעה שישראל הופכת פחות נחשקת כיעד ליצוא תיירים לאור מספר החולים, בדיקות טרום טיסה תאפשר כניסה לכל מדינה בלי קשר להיותה ירוקה או אדומה", אומר קצף, וסבור ש"זה לא שאם ישאירו את התיירים הישראלים בארץ בקיץ הזה הם ילכו לאתרי התיירות בישראל, זו קונספירציה לכאורה אבל היא לא נכונה", אומר קצף.

למחיר הטיסה הנוסע יצטרך גם להוסיף בדיקה וגם פוליסת ביטוח שתתייקר בעקבות הקורונה.

"נכון. בהיבט הביטוח אנחנו מעריכים שמחירי הביטוח יעלו בדולרים בודדים. במדינות ברמת סיכון גבוהה המחירים יהיו גבוהים משמעותית אבל ממילא הרוב לא ירצו לנסוע אליהן. אנחנו עובדים על פתרון לאוכלוסיות הגיל הרביעי שנחשבות בסיכון ולמצוא דרך שתאפשר להם לרכוש ביטוח וליהנות בחו"ל".

העובדה שעובדי רש"ת יקבלו תשלום במסגרת חופשה כפויה עד לספטמבר מרמזת שברשויות בישראל הבינו שה"הקיץ אבוד". גם חברות התעופה לא ממהרות, כאשר בארקיע ובאל על העובדים כבר עודכנו כי יישארו בחל"ת עד לסוף חודש יולי. קצף מודע לכך ומסביר שהמיזם מכוון לחגי תשרי, ושהוא יכול לקום תוך חודשיים. "הבדיקות קיימות והמערך קיים. מדובר בעלות של מיליוני דולרים להקים אותו. אני רוצה לדעת שיש וודאות לכך ונוכל לצאת לדרך כדי שלא יהיה מאוחר מדי. אחרי שנראה איך אנשים נופשים ביוון ומטיילים בפריז ועם ישראל לא יוכל לצאת ממדינתנו ואז יפתחו את השמים מתוך לחץ ובצורה בלתי מבוקרת. העולם מלא דילמות ואין פתרונות של 100% אבל יש דרכים לקבל החלטה אופטימלית ושקולה הבדיקות לתיירים יוכלו לייצר יציבות בתוך התוהו ובוהו ויש לכך הירתמות של המגזר העסקי מקיר לקיר".

מבחינת יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת, כל דרך שתפתח את השמים תביא ברכה, ובעיקר תביא כסף למדינה ולענף הגווע. פתאל שיגר מכתב לנתניהו ובו הוא מכנה את ההתנהלות במשבר בענף ככזו המהווה "נזק מכפיל מפגיעתו הישירה של נגיף הקורונה", פתאל מפרט שמארגני התיירות הנכנסת על 40 אלף מקומות העבודה שהיא מייצרת, דוהרים אל תהום החידלון הכלכלי. פתאל מעריך שהתיירות המאורגנת לישראל מייצרת הכנסות של כ-8 מיליארד שקל בשנה.