יצוא | בלעדי

מחלבות גד מייצאת פטה לרשת Trader Joe's בארה"ב

המחלבה הישראלית מייצאת מותג פרטי לרשת האמריקאית תחת השם Israeli Feta • היקף המכירות השנתי לרשת מהפעילות מוערך בכמיליון דולר וצפוי להכפיל את עצמו עם הרחבת הפריסה לקנדה

הגבינה של גד, "ISRAELI FETA". יקרה יותר מבישראל / צילום: דומיניק פורסין
הגבינה של גד, "ISRAELI FETA". יקרה יותר מבישראל / צילום: דומיניק פורסין

מחלבות גד נכנסת לשוק האמריקאי. ל"גלובס" נודע כי המחלבה שייסד עזרא כהן וששותפות בה קרן ההשקעות גרין לנטרן ודיסקונט קפיטל, תייצא לראשונה מוצרי חלב לארה"ב מחוץ לשוק הכשר. מחלבות גד תחל לשווק את גבינה הפטה שהיא מייצרת גם לשוק המקומי ברשת האמריקאית Trader Joe's בכ-500 סניפים בארה"ב. לפי הערכות, היקף המכירות של החברה בשלב הראשון צפוי לעמוד על כמיליון דולר. עוד נודע, כי בהמשך גד צפויה להעמיק את שיתוף הפעולה עם הרשת, ולהתחיל לשווק את מוצריה גם בסניפיה בקנדה, מה שלהערכתה צפוי להכפיל את מחזור המכירות.

רשת Trader Joe's היא רשת של מותגים פרטיים הממותגים תחת השם של הרשת והמוצר של גד נקרא "Israeli Feta". בעבר תנובה, חברת המזון והחלב הגדולה בישראל שניסתה לחדור לשוק האמריקאי אך נכשלה בכך, ייצרה אף היא גבינה עבור הרשת, תחת השם Pasture of Eden, אך כעת המוצר נמכר ברשתות אחרות קטנות יותר דוגמת Wegmans ו-Fairway.

כאמור, גד מייצאת מזה שנים בעיקר לשווקים הכשרים בארצות הברית ואירופה, אך זו הפעם הראשונה שהמחלבה נכנסת לליבת העסקים בארה"ב. מחיר המוצר בשוק האמריקאי הוא כ-6 דולר, לכ-250 גרם (8.8 אונקיות), כלומר קרוב ל-21 שקלים - מחיר יקר יותר מזה שבו המוצר נמכר כיום בישראל. הגביע בו נמכרת הגבינה הוא אותו גביע בו נמכר המוצר של גד בישראל.

אגב, שחקנית ישראלית נוספת אשר לה נוכחות ברשת האמריקאית היא אסם-נסטלה שבמהלך השנה שעברה החלה לייצר עבור Trader Joe's מותג פרטי של במבה.

גד היא המחלבה הרביעית בגודלה בשוק הישראלי והיא מתחרה בתנובה, שטראוס, טרה, וילי פוד ובחברות קטנות יותר. בחמשת החודשים הראשונים של 2020 החברה רשמה צמיחה יוצאת דופן של קרוב ל-30%, כך שנתח השוק שלה טיפס לרמה של 5.1% מהמכירות בשוק החלב. ב-2019 צמחו המכירות של גד בכ-9% והסתכמו בכ-390 מיליון שקל לשוק הקמעונאי. גד שחקנית דומיננטית גם בשוק המקצועי, כלומר מכירה למסעדות, מלונות ובתי קפה, כשמחצית מהמחזור של החברה מגיע מהפעילות הזו.

בניגוד לשלוש המחלבות הגדולות גד לא פעילה בקטגוריות של מוצרי בסיס מפוקחים דוגמת חלב או גבינות לבנות, והיא מתמחה בגבינות מיוחדות. קטגוריית הפטה והגבינות המלוחות הן החוזקה של גד גם בשוק המקומי, בו היא מתחרה ישירות מול תנובה, כשהשתיים נאבקות ראש בראש על נתחי שוק שנעים בין 30% ל-40% מהמכירות.

את הפוטנציאל הזה זיתה כבר לפני שלוש שנים קרן גרין לנטרן של ריצ'י האנטר, שרכשה ביוני 2016 49% ממניות החברה. כהן, ששימש אז גם בתפקיד מנכ"ל החברה, משמש כיום יו"ר פעיל, והוא ממשיך להחזיק בשליטה (51%) בחברה.

לפני כשנה וחצי הצטרפה אליהם שותפה נוספת: דיסקונט קפיטל, זרוע ההשקעות של בנק דיסקונט בניהולה של הילה חימי, רכשה מידי גרין לנטרן 20% ממניות החברה בעסקה ששיקפה לה שווי שוק של 310 מיליון שקל.